Inhalen bij oversteekplaats

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
GilleI
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2018, 18:52

Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door GilleI »

Beste,

Ik zit met de vraag wanneer je wel/niet mag inhalen bij een oversteekplaats. Vraag 1000 begrijp ik bv niet.

Gr Gille
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door Jozef »

Uit de wegcode:
Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Bij het antwoord op de vraag staat enkel:
Het is verboden om een bestuurder die vertraagt of stopt voor een oversteekplaats of deze nadert, links in te halen.
Dit is dus niet volledig.

Was het dat waar je een probleem mee had?
GilleI
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2018, 18:52

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door GilleI »

Dus je mag een auto of fiets altijd inhalen net voor een oversteekplaats, behalve als deze aan het vertragen is of stopt...?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door GRO »

Er is geen voetganger die de oversteekplaats gebruikt of wil gaan gebruiken.
Mag de bruine auto de rode links inhalen?
ja of neen
Afbeelding

Een deelnemer merkt op de afbeelding dat er geen bevoegd persoon staat om instructies te geven.
In dit voorbeeld dacht ik dat het korte pijltje voor de rode auto dudelijk maakt dat die vertraagt. Maar blijkbaar is dat niet duidelijk genoeg.
Ik zal dat dus extra in de vraag vermelden.
Er is geen voetganger die de oversteekplaats gebruikt of wil gaan gebruiken.
Mag de bruine auto de rode die vertraagt links inhalen?
ja of neen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

of deze oversteekplaatsen nadert
Je mag ook nooit inhalen als je oversteekplaatsen nadert
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 15 mar 2018, 09:08
of deze oversteekplaatsen nadert
Je mag ook nooit inhalen als je oversteekplaatsen nadert
Ik ben even niet mee. Kan je mij naar het desbetreffende artikel uit de wegcode verwijzen a.u.b.?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door Jozef »

Waarom wil je de zin niet volledig lezen?
Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

Waarom denk je dat ik de volledige zin niet zou gelezen hebben?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 16 mar 2018, 08:19 Waarom denk je dat ik de volledige zin niet zou gelezen hebben?
Omdat je schreef:
Je mag ook nooit inhalen als je oversteekplaatsen nadert
Dit verbod geldt evenwel enkel op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.

Dat is ook logisch: op plaatsen waar het verkeer wél geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, zullen voetgangers niet mogen oversteken als jij mag doorrijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

In deze vraag gaat het over oversteekplaatsen die niet door een agent worden geregeld noch door verkeerslichten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 17 mar 2018, 08:07 In deze vraag gaat het over oversteekplaatsen die niet door een agent worden geregeld noch door verkeerslichten.
Ik neem aan dat je met "agent" een agent van politie bedoelt. Naar mijn bescheiden mening klopt jouw bovenvermeld citaat dan niet. Er bestaan immers geen specifieke regels voor dergelijke oversteekplaatsen.

Veeleer lijkt vraag 1000 mij te gaan over een oversteekplaats voor voetgangers waar het verkeer niet door een bevoegd persoon of verkeerslichten geregeld wordt. Er zijn immers heel wat meer bevoegde personen die het verkeer aldaar mogen regelen dan alleen maar politiebeamten, en er bestaan bij de politie 9 graden, waarvan agent van politie er maar één is, doch de meeste politiebeamten hebben minstens de graad van inspecteur van politie. Zelfs de "wijkagent" is al jaren geleden de wijkinspecteur geworden.

Nog afgezien daarvan, wil de topicstarter in het algemeen weten aan welke oversteekplaatsen hij al dan niet mag inhalen, en haalt hij daarbij vraag 1000 slechts als voorbeeld aan.

Het leek mij dan ook verkeerd om in het algemeen te stellen dat je nooit mag inhalen als je oversteekplaatsen nadert:
de rijprof schreef:Je mag ook nooit inhalen als je oversteekplaatsen nadert
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Inhalen bij oversteekplaats

Bericht door de rijprof »

Het leek mij dan ook verkeerd om in het algemeen te stellen dat je nooit mag inhalen als je oversteekplaatsen nadert
Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Deze tekst maakte het reeds eerder duidelijk dat het over oversteekplaatsen gaat waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Je mag ook nooit inhalen als je oversteekplaatsen nadert
Ja, ik had het er nog maar eens kunnen bijschrijven dat het hier gaat (vraag 1000) over oversteekplaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Bedankt voor de aanvulling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie