Inhalen zonder oversteekplaats

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
grignard
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018, 11:32

Inhalen zonder oversteekplaats

Bericht door grignard »

Mag je een auto die vertraagd of gestopt is om een voetganger die van rechts naar links de baan oversteekt over te laten, ZONDER oversteekplaats, inhalen/voorbijrijden?

Ik denk dat niets in de theorie dit verbiedt. Mijn gezond verstand zegt me echter dat dit een zware overtreding is, omdat de kans reëel is dat ik dan de voetganger aanrijdt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Inhalen zonder oversteekplaats

Bericht door Jozef »

Verboden is het niet, en het is derhalve slechts een overtreding wanneer je daarbij artikel 7.1 niet naleeft:
[...]
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Vanzelfsprekend wordt daarbij redelijkerwijze niet verwacht dat je, als je tegen 120 km/h rijdt op een autosnelweg waar dat toegestaan is, je bij duisternis ook kunt vermijden om een donker geklede voetganger die plots de autosnelweg oversteekt, in gevaar te brengen. Wel dat je natuurlijk geen volgas geeft om hem zeker niet te missen.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Inhalen zonder oversteekplaats

Bericht door Inazuma »

grignard schreef: 12 mar 2018, 11:34 Mag je een auto die vertraagd of gestopt is om een voetganger die van rechts naar links de baan oversteekt over te laten, ZONDER oversteekplaats, inhalen/voorbijrijden?
Als je daarbij een manoeuvre uitvoert, ben je voorrangsplichtig.

Zolang de andere bestuurder in beweging is, haal je in (gereglementeerde rijbeweging) en is de voetganger voorrangsplichtig als hij de rijbaan wil oversteken.

Zodra die bestuurder stil staat, is het geen inhalen meer, en hangt de voorrang af van het feit of je dan een manoeuvre uitvoert (zelf voorrangsplichtig) of niet (voetganger voorrangsplichtig).
Dàt hangt dan weer af van de plaatselijke weginrichting ...



Voorrang in België ... totaal absurd.
Plaats reactie