Vraag 719

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Vraag 719

Bericht door SBiebaut »

in de eerste plaats wil ik iedereen op dat forum hartelijk danken voor de snelle, kordate en volledige hulp die zij bieden. dankuwel, de vele studenten en bestuurders in spe zijn jullie dankbaar.

ik heb eerder een curieuze vraag over vraag 719

Afbeelding
In dit geval mag blijkbaar stilgestaan worden, zelf indien er geen 3 meter tussen is. Dat is redelijk duidelijk, maar aangezien stilstaan ook laden en lossen betreft - wat toch enige tijd in beslag kan nemen, kan - in theorie - een vrachtwagen geheel legitiem de weg blokeren totdat hij klaar is met laden en lossen?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 719

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 11 mar 2018, 17:14 In dit geval mag blijkbaar stilgestaan worden, zelf indien er geen 3 meter tussen is. Dat is redelijk duidelijk, maar aangezien stilstaan ook laden en lossen betreft - wat toch enige tijd in beslag kan nemen, kan - in theorie - een vrachtwagen geheel legitiem de weg blokeren totdat hij klaar is met laden en lossen?
Inderdaad

Tenzij het stilstaan onveilig is, of onnodig hinderlijk (er is bvb plaats waar het zonder hinder kan)

Maar als dat niet anders / elders kan, en de hinder dus ook niet onnodig is,màg het ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 719

Bericht door Jozef »

Op de foto zie ik niemand in- of uitstappen of laden of lossen, zodat het voertuig wellicht onnodig stilstaat (als het onvrijwillig stiltaat, bijvoorbeeld omdat het niet meer kan rijden, is het geen stilstaand of geparkeerd voertuig, maar een geïmmobiliseerd voertuig).
Inazuma schreef: 11 mar 2018, 18:29 Tenzij het stilstaan onveilig is, of onnodig hinderlijk (er is bvb plaats waar het zonder hinder kan)

Maar als dat niet anders / elders kan, en de hinder dus ook niet onnodig is,màg het ...
Dit doet uiteraard geen afbreuk aan de verplichting om artikel 38 na te leven:
Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 719

Bericht door GRO »

Op de foto zie ik niemand in- of uitstappen of laden of lossen,
Laten we veronderstellen dat de bestuurder net gestopt is en de passagier die achteraan zit wil de deur openen om uit te stappen.
(Bij het nemen van de foto's hebben we niet altijd de nodige acteurs bij de hand om alles uit te beelden)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 719

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 12 mar 2018, 13:48 Laten we veronderstellen dat de bestuurder net gestopt is en de passagier die achteraan zit wil de deur openen om uit te stappen.
En dat lukte misschien niet omdat het kinderslot geactiveerd was? (Heb ik ooit eens voorgehad toen ik twee liftende tienermeisjes meegenomen had en ze op hun bestemming de achterdeuren niet openkregen. Ze schreeuwden moord en brand!)

Maar je weet: bij GRO mogen we enkel voortgaan op wat we kunnen zien en lezen, we mogen er niets bij veronderstellen... :lol:
Plaats reactie