vraag 10853

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
brentverheyen
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2018, 22:43

vraag 10853

Bericht door brentverheyen »

op een onoverzichtelijke helling mag je toch niemand voorbijsteken?
dit is vraag 10853

mvg :wink:
Brent
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10853

Bericht door Stefan Peeters »

Lees het antwoord een keer goed en vooral: helemaal...

Wanneer je de geen doorlopende witte streep overschrijdt die de rijrichtingen scheidt, mag je wel inhalen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 10853

Bericht door Jozef »

Beste Brent,

Met "voorbijsteken" bedoel je wellicht "inhalen". Je gebruikt best de correcte termen, want "voorbijsteken" kan ook begrepen worden als "voorbijrijden", maar voor het inhalen gelden andere regels dan voor het voorbijrijden. Een voertuig dat in beweging is, kun je al naargelang de omstandigheden inhalen of voorbijrijden. Een voertuig dat niet in beweging is, kun je niet inhalen, wel voorbijrijden.

De wegcode:
7.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;
De vraag:
Op een rijbaan die onderverdeeld is in rijstroken, nader je een onoverzichtelijke helling. Mag je een trage bromfietser voor jou inhalen?
De vraag vermeldt niet dat er een doorlopende witte streep is die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt. We dienen er derhalve van uit te gaan dat er geen dergelijke streep is, en het inhalen van een bromfiets (een tweewielig motorvoertuig) er bijgevolg verboden is, zelfs al zou de rijbaan er ingedeeld zijn in 12 rijstroken.

Het aangegeven juiste antwoord:
JUIST = A
= Ja

Dit antwoord is dus verkeerd.

De uitleg bij het antwoord:
Je mag wel inhalen nabij de top van een onoverzichtelijke helling, als de rijbaan verdeeld is in rijstroken en je niet over een witte doorlopende streep rijdt.
Als er geen rijstroken zijn, mag het niet.
Deze uitleg is onvolledig, want je mag er ook niet inhalen als er wél rijstroken zijn, doch geen doorlopende witte streep die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.

GRO: correctie a.u.b.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag 10853

Bericht door GRO »

vraag schreef:Op een rijbaan die onderverdeeld is in rijstroken, nader je een onoverzichtelijke helling. Mag je een trage bromfietser voor jou inhalen als dit kan zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt?
Dank voor het melden.
brentverheyen
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2018, 22:43

Re: vraag 10853

Bericht door brentverheyen »

ok dankuwel voor het antwoord

mvg
Brent
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 10853

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 11 mar 2018, 13:04 Lees het antwoord een keer goed en vooral: helemaal...

Wanneer je de geen doorlopende witte streep overschrijdt die de rijrichtingen scheidt, mag je wel inhalen.
Sorry, Stefan, ik was mijn vorig bericht nog aan het opstellen terwijl jij dat van jou postte, zodat ik het niet gezien had.

Uit artikel 7.2 leid ik af dat er, om te mogen inhalen, een witte doorlopende streep die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt, moet zijn, en je moet kunnen inhalen zonder deze te overschrijden. De bedoeling is immers dat er een voorziening is (een witte doorlopende streep) die een frontale aanrijding met een tegenligger verhindert.

Stel dat die doorlopende witte streep er niet zou moeten zijn, zodat je ze niet kunt overschrijden. Dan zou je bij het naderen van de top van van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is doch er geen doorlopende witte streep is die je zou kunnen overschrijden, mogen inhalen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 10853

Bericht door Stefan Peeters »

Jozef, wat ik bedoel is dat er wel mag ingehaald worden indien dat kan zonder dat de witte doorlopende streep overschreden wordt. Wanneer er geen witte doorlopende streep ligt, mag er op die plaats vanzelfsprekend niet ingehaald worden.

Ik dacht dat ik het duidelijk geformuleerd had, mijn excuses indien dat niet zo was :wink: .
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: vraag 10853

Bericht door Jozef »

Stefan Peeters schreef: 12 mar 2018, 18:36 Jozef, wat ik bedoel is dat er wel mag ingehaald worden indien dat kan zonder dat de witte doorlopende streep overschreden wordt. Wanneer er geen witte doorlopende streep ligt, mag er op die plaats vanzelfsprekend niet ingehaald worden.

Ik dacht dat ik het duidelijk geformuleerd had, mijn excuses indien dat niet zo was :wink: .
Neen, geen excuses nodig, het kan even goed zijn dat jij het duidelijk geformuleerd had doch ik jouw bericht verkeerd geïnterpreteerd heb. :wink:
Plaats reactie