Vraag 354

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Vraag 354

Bericht door SBiebaut »

Aangaande vraag 354 over de snelheid:

de vraag luid:
De blauwe auto mag op deze autoweg in Vlaanderen sinds 1/1/2017 maximaal (...) km/uur rijden.
Afbeelding

Het antwoord dat ik gaf was: 120 km/u. Het gaat hier over een autoweg, met 3 rijstroken en een berm (zoals blijkt uit de tekening).
Echter is het juiste antwoord hier blijkbaar 70 km/u. Nu, ik weet dat dit klopt voor autowegen met enkel 2 rijstroken en geen middenberm, maar hierbij zijn het 3 rijstroken met een berm, dan mag ik er van uitgaan dat de max snelheid 120 is, juist?

Ik ga er enigszins vanuit dat het antwoord van de website er van uitgaat dat er geen middenberm is, wat hun antwoord: "LES 12 – ‘De snelheid’.
Gewone wegen:
In VLAANDEREN sinds 1/1/2017 maximaal: 70 km/uur.
(In Wallonie en Brussels gewest: 90 km/uur)."

verklaart.
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Vraag 354

Bericht door Rafael »

Ik zie enkel een wegmarkering in het midden, maar geen middenberm. Waar zie jij die?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 354

Bericht door Inazuma »

een autoweg is géén autoSNELweg en verandert niets aan de algemene snelheidsbeperkingen

70 buiten de bebouwde kom dus
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 354

Bericht door de rijprof »

Indien er een middenberm zou zijn, zou dat duidelijk te zien zijn op de foto of zou het duidelijk vermeld worden in de tekst.
Zelf zaken verzinnen die er niet zijn, is geen goed idee.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Vraag 354

Bericht door SBiebaut »

Bij deze ga ik er van uit dat er hier inderdaad geen middenbern is.

dat gezegd zijnde: hoewel een autoweg inderdaad geen autosnelweg is, is de maximum toegelaten snelheid op een autoweg met 2 rijstroken per richting en een middenbern 120 km/u (en 70/90 wanneer er geen middenbern is).

zaken verzinnen doe ik niet: bij een rijbaan met 3 rijstroken in beide richtingen, lijkt het me niet geheel onlogisch om de dikke witte getekende streep te interpreteren als een berm. Het is en blijft een tekening, en ik twijfel er niet aan dat heel wat mensen bij het zien van 6 rijstroken de witte streep interpreteren als een bern.

soit, ik heb hem verkeerd gelezen, en de 6 rijstroken zijn niet gescheiden door een bern, en dus ben ik gerust in de theorie die ik gelezen heb.

Hartelijk dank voor de geruststelling. (en de post is ook niet direct een slecht idee, gezien ik er van uitga dat nog heel wat lerende studenten hier zullen struikelen)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 354

Bericht door Jozef »

SBiebaut schreef: 10 mar 2018, 23:15 lijkt het me niet geheel onlogisch om de dikke witte getekende streep te interpreteren als een berm.
Dat noemt men zich verdedigen als een duivel die in een wijwatervat gevallen is. Ik alleen maar hopen dat je in het verkeer een doorlopende witte streep ook niet interpreteert als een berm.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 354

Bericht door Inazuma »

SBiebaut schreef: 10 mar 2018, 23:15 dat gezegd zijnde: hoewel een autoweg inderdaad geen autosnelweg is, is de maximum toegelaten snelheid op een autoweg met 2 rijstroken per richting en een middenbern 120 km/u (en 70/90 wanneer er geen middenbern is).
Je zit blijkbaar nog steeds met een fout concept in je hoofd

Een autoweg verandert NIETS aan de toegelaten snelheid

Wat je hierboven beschrijft kan net zo goed 50 zijn op een autoweg in een bebouwde kom ...
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Vraag 354

Bericht door SBiebaut »

Eigenlijk, nu dat u het zegt, de vraag geeft niet aan of de 6 rijstroken al dan niet in de bebouwde kom liggen (in welk geval de max. snelheid 50 km/u zou zijn).

en terugkomend op uw opmerking: de maximum toegelaten snelheid op de autosnelweg is 120 km/u indien niet anders aangegeven. op een autoweg is de maximum toegelaten snelheid 120 km/u indien er 2 rijstroken in 1 richting zijn, een middenberm en buiten de bebouwde kom ligt, 70 km/u indien buiten de bebouwde kom zonder berm en/of 2 rijstroken in 1 richting, en 50 km/u in de bebouwde kom.

de toegelaten snelheid op een autoweg hangt dus af van een serie factoren, waarvan ik de berm-factor verkeerd had geïnterpreteerd (en nu ik er bij stil sta, de factor van het al dan niet rijden in de bebouwde kom ontbreekt in de vraagstelling).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Vraag 354

Bericht door Benny Stinkens »

Er ontbreekt niets in de vraagstelling :idea:

Je mag er van uit gaan (ook op de echte examens) dat als er nergens vermeld werd dat je binnen de bebouwde kom bent en als er geen bord staat wat er op wijst dat je binnen de bebouwde kom zou zijn je vragen gesteld zijn, zijnde buiten de bebouwde kom.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 354

Bericht door GRO »

Eigenlijk, nu dat u het zegt, de vraag geeft niet aan of de 6 rijstroken al dan niet in de bebouwde kom liggen (in welk geval de max. snelheid 50 km/u zou zijn).
Nooit iets bijfantaseren.
Als het binnen de bebouwde kom zou zijn, zou je dat aan de afbeelding kunnen zien (verkeersbord) en zou het vermeld zijn in de vraag,
SBiebaut
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2018, 15:50

Re: Vraag 354

Bericht door SBiebaut »

GRO schreef: 12 mar 2018, 04:24 Nooit iets bijfantaseren.
Als het binnen de bebouwde kom zou zijn, zou je dat aan de afbeelding kunnen zien (verkeersbord) en zou het vermeld zijn in de vraag,
het initiële antwoord op mijn vraag heb, en ik wil niet onnodig bijdehand doen over het al dan niet aanwezig zijn van informatie. Maar, sta mij toe: wat ik juist wil aankaarten is dat er hier gevraagd wordt om het bord "Buiten de bebouwde kom" erbij te fantaseren.

Ik ga er zonder meer van uit dat wat Benny Stinkens zegt: "Je mag er van uit gaan (ook op de echte examens) dat als er nergens vermeld werd dat je binnen de bebouwde kom bent en als er geen bord staat wat er op wijst dat je binnen de bebouwde kom zou zijn je vragen gesteld zijn, zijnde buiten de bebouwde kom." ook daadwerkelijk klopt - en dat als er niets gezegd wordt over de bebouwde kom, je erbij mag fantaseren dat het buiten de bebouwde kom is.

Maar, bijna bij alle andere vragen wordt er consequent een bord 'buiten of binnen de bebouwde kom' bijgezet , behalve in deze vraag.

Hoe het ook zei, mijn eerste vraag heb ik beantwoord gekregen, en de tweede opmerking ook dat als er geen indicatie is of het binnen of buiten de bebouwde kom is, dat ik een 'buiten bebouwde kom' bord mag voorstellen, en ik wil ook niet ondankbaar overkomen door nodeloos moeilijk te doen :). Jullie hulp is absoluut bijzonder geapprecieerd.

(ik heb tevens alle vragen doorlopen, dus ik verwacht niet meer dat ik moeilijk ga doen :D )
Dominiek Van Bogaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:16

Re: Vraag 354

Bericht door Dominiek Van Bogaert »

Binnen de bebouwde kom is een speciale situatie, er bestaat een bord voor, dus vereist dat dat bord of de uitleg in de vraagstelling.
Buiten de bebouwde kom is de gewone situatie. De vraagstelling mag er van uit gaan dat jij dat weet.
Dat principe komt in vele vragen op het examen terug !
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 354

Bericht door Stefan Peeters »

SBiebaut schreef: 11 mar 2018, 19:29op een autoweg is de maximum toegelaten snelheid 120 km/u indien er 2 rijstroken in 1 richting zijn, een middenberm en buiten de bebouwde kom ligt, 70 km/u indien buiten de bebouwde kom zonder berm en/of 2 rijstroken in 1 richting, en 50 km/u in de bebouwde kom.

de toegelaten snelheid op een autoweg hangt dus af van een serie factoren, waarvan ik de berm-factor verkeerd had geïnterpreteerd (en nu ik er bij stil sta, de factor van het al dan niet rijden in de bebouwde kom ontbreekt in de vraagstelling).
Het gaat ook niet over 2 rijstroken in 1 richting. Het gaat over minstens 2x2 rijstroken. Dat betekent minstens 2 rijstroken in beide richtingen.
Indien 2 rijstroken in 1 richting en slechts 1 rijstrook in de andere richting is de snelheid beperkt tot 70 km/u (zelfs met middenberm). Daar dan 120 km/u rijden kan je rijbewijs kosten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Vraag 354

Bericht door Jozef »

SBiebaut schreef: 12 mar 2018, 17:45en ik wil ook niet ondankbaar overkomen door nodeloos moeilijk te doen :).
[...]
(ik heb tevens alle vragen doorlopen, dus ik verwacht niet meer dat ik moeilijk ga doen :D )
Alvast mij betreft, mag je gerust moeilijk doen, ik houd van een uitdaging. :D
Plaats reactie