oversteekplaats

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Fleur

oversteekplaats

Bericht door Fleur »

ik heb een vraag ivm pagina 29 en 55 in het boek theorie. Mag je voorbij een oversteekplaats voor voetgangers wel parkeren, enkel er voor niet? Ik dacht dat je tot op 5 meter er voor EN VOORBIJ niet mocht parkeren, zoals bij oversteekplaats voor fietsers??
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oversteekplaats

Bericht door Inazuma »

Fleur schreef: 04 feb 2018, 15:17 ik heb een vraag ivm pagina 29 en 55 in het boek theorie. Mag je voorbij een oversteekplaats voor voetgangers wel parkeren, enkel er voor niet? Ik dacht dat je tot op 5 meter er voor EN VOORBIJ niet mocht parkeren, zoals bij oversteekplaats voor fietsers??
Bij oversteekplaats is er enkel stilstaan- en parkeerverbod VOOR de oversteekplaats (en er OP ;-) )

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;



Ik denk dat je verwart met het stilstaan- en parkeerverbod de plaats waar (brom)fietsers een fietspad verplicht moeten verlaten naar, of op rijden vanaf de rijbaan :

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
Plaats reactie