MTM vs. MBT

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
amjdmg

MTM vs. MBT

Bericht door amjdmg »

Bij een bord C23 kan een onderbord staan dat de MBT aanduidt. Wanneer hetzelfde onderbord bij een C43 (snelheidsbeperking) geplaatst wordt, slaat het echter op de MTM. Zit hier enige logica achter?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Een formele logica niet. Maar met wat goede wil, kunnen we er wel iets in vinden dat enigszins logisch lijkt.

Voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton zijn onder meer volwaardige vrachtwagens, autobussen en autocars. Ook als ze niet beladen zijn, kunnen hun grote afmetingen en hun beperkte wendbaarheid het aangewezen maken hen bijvoorbeeld een snelheidsbeperking op te leggen op een bepaalde plaats (de weg is misschien zo smal dat het gevaarlijk zou worden als ze sneller rijden terwijl ze elkaar als tegenliggers kruisen).

Bedenk bijvoorbeeld dat, als het wegdek rechts wat verzakt is, de bovenkant van een hoge vrachtwagen tamelijk ver naar rechts overhelt. Het is daarbij niet de bedoeling dat er enkele luifels van winkels sneuvelen of takken van de bomen gerukt worden.

Als het daarentegen bijvoorbeeld gaat om het draagvermogen van een brug, is het niet zozeer belangrijk hoeveel het voertuig maximum mag wegen (MTM), maar hoeveel het daadwerkelijk weegt met zijn belading (MBT) op het ogenblik dat het over die brug rijdt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Die uitleg maakt het heel wat duidelijk, bedankt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik begreep het ook niet goed van de uitleg, nu is het perfect duidelijk.
Shnoob
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2006, 00:00

Bericht door Shnoob »

Probleem da ik heb is, ik weet ni wanneer zij over de MTM spreken of de MBT. In de vragen kies ik altijd de verkeerde. Hoe weet je precies over welke van die 2 ze het hebben? Da is mij serieus aant irriteren
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dat is nu toch niet zo moeilijk.
Het is altijd M.T.M. behalve in de paar gevallen die op de site vermeld staan (Hoofdstuk LADING)
Shnoob
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2006, 00:00

Bericht door Shnoob »

Ok, bedankt voor u antwoord
J0nathan

Bericht door J0nathan »

Ik begrijp vraag 23 en 26 niet goed, van de vragenreeks over het onderwerp 'voertuig'.
Welk bord staat voor MTM en welk voor MBT, ik zie er geen verschil in.

Jonathan.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik begrijp je probleem niet zo goed.
In beide gevallen gaat het toch over M.T.M.
Plaats reactie