MTM vs. MBT
MTM vs. MBT
Bij een bord C23 kan een onderbord staan dat de MBT aanduidt. Wanneer hetzelfde onderbord bij een C43 (snelheidsbeperking) geplaatst wordt, slaat het echter op de MTM. Zit hier enige logica achter?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Een formele logica niet. Maar met wat goede wil, kunnen we er wel iets in vinden dat enigszins logisch lijkt.
Voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton zijn onder meer volwaardige vrachtwagens, autobussen en autocars. Ook als ze niet beladen zijn, kunnen hun grote afmetingen en hun beperkte wendbaarheid het aangewezen maken hen bijvoorbeeld een snelheidsbeperking op te leggen op een bepaalde plaats (de weg is misschien zo smal dat het gevaarlijk zou worden als ze sneller rijden terwijl ze elkaar als tegenliggers kruisen).
Bedenk bijvoorbeeld dat, als het wegdek rechts wat verzakt is, de bovenkant van een hoge vrachtwagen tamelijk ver naar rechts overhelt. Het is daarbij niet de bedoeling dat er enkele luifels van winkels sneuvelen of takken van de bomen gerukt worden.
Als het daarentegen bijvoorbeeld gaat om het draagvermogen van een brug, is het niet zozeer belangrijk hoeveel het voertuig maximum mag wegen (MTM), maar hoeveel het daadwerkelijk weegt met zijn belading (MBT) op het ogenblik dat het over die brug rijdt.
Voertuigen met een MTM van meer dan 7,5 ton zijn onder meer volwaardige vrachtwagens, autobussen en autocars. Ook als ze niet beladen zijn, kunnen hun grote afmetingen en hun beperkte wendbaarheid het aangewezen maken hen bijvoorbeeld een snelheidsbeperking op te leggen op een bepaalde plaats (de weg is misschien zo smal dat het gevaarlijk zou worden als ze sneller rijden terwijl ze elkaar als tegenliggers kruisen).
Bedenk bijvoorbeeld dat, als het wegdek rechts wat verzakt is, de bovenkant van een hoge vrachtwagen tamelijk ver naar rechts overhelt. Het is daarbij niet de bedoeling dat er enkele luifels van winkels sneuvelen of takken van de bomen gerukt worden.
Als het daarentegen bijvoorbeeld gaat om het draagvermogen van een brug, is het niet zozeer belangrijk hoeveel het voertuig maximum mag wegen (MTM), maar hoeveel het daadwerkelijk weegt met zijn belading (MBT) op het ogenblik dat het over die brug rijdt.