Schakelen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tdc

Schakelen

Bericht door Tdc »

Ik heb een vraag ivm energiezuinig rijden. Bij een dieselmotor schakel je best op 2000toeren, bij een benzinemotor op 2500. Wat doe jij bij een auto die rijdt op LPG?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Schakelen

Bericht door Inazuma »

Tdc schreef: 16 jan 2018, 17:11 Ik heb een vraag ivm energiezuinig rijden. Bij een dieselmotor schakel je best op 2000toeren, bij een benzinemotor op 2500. Wat doe jij bij een auto die rijdt op LPG?
Dat is een benzinemotor

Als je zuinig wil rijden, moet je je niet teveel vastpinnen op zo'n toerentallen.
Die variëren ook wel met de massa en de cilinderinhoud van de wagen, én wat je in de volgende versnelling wil doen (verder versnellen, of net maar wat meepruttelen met het verkeer)

Ik kan 30 rijden in 4de (vlak, niet versnellen), maar net zo goed pas rond de 70 naar 4de schakelen (optrekken) ...


Typisch rij je het zuinigst in de hoogst mogelijke versnelling
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Schakelen

Bericht door Jozef »

Wat die toerentallen voor het opschakelen betreft, dien je ook rekening te houden met de eventuele hellingsgraad van de weg.

In bergop schakel je op een hoger toerental. Want als je op een steile helling al bij 2.000 c.q. 2.500 toeren per minuut probeert van 1ste naar 2de te schakelen, is de kans groot dat je al achteruit aan het bollen bent tegen dat je in 2de geschakeld bent.

Omgekeerd mag je in bergaf al op een lager toerental opschakelen. In een steile bergaf mag je zelfs geruist in 2de versnelling vertrekken.
Plaats reactie