afbuigende voorrangswegen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
stefanie.vg
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2017, 18:44

afbuigende voorrangswegen

Bericht door stefanie.vg »

Beste

Ik zit een beetje in de knoei met afbuigende voorrangswegen.
Op pagina 122 van het handboek 'Theoretisch rijbewijs B: direct slagen dankzij de audiovisuele methode', staat er een afbeelding van een afbuigende voorrangswegenbord. Stel dat jij op die voorrangsweg zit en je blijft die volgen, dan begrijp ik dat je voorrang krijgt op de rest. Maar wat als je naar rechts wilt gaan en dus weg gaat van de voorrangsweg. Krijg je dan nog steeds voorrang?

Alvast bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: afbuigende voorrangswegen

Bericht door Jozef »

Sorry Stefanie, maar ik begriip je vraag niet goed.

Bedoel je als je rechtsaf slaat? Aan wie zou je dan voorrang kunnen moeten geven, behalve aan overstekende voetgangers?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: afbuigende voorrangswegen

Bericht door Inazuma »

stefanie.vg schreef: 28 dec 2017, 15:13 Stel dat jij op die voorrangsweg zit en je blijft die volgen, dan begrijp ik dat je voorrang krijgt op de rest. Maar wat als je naar rechts wilt gaan en dus weg gaat van de voorrangsweg. Krijg je dan nog steeds voorrang?
Je hebt nog steeds voorrang op bestuurders die NIET op het voorrangstraject zitten.
Je moet voorrang verlenen aan weggebruikers die het voorrangstraject (dat jij dus wil verlaten) verder volgen.

Dat is niet anders dan in een andere situatie ...

Trek zo'n situatie "in gedachten" recht en pas de gewone voorrangsregels en -borden toe.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: afbuigende voorrangswegen

Bericht door de rijprof »

Op een afbuigende voorrangsweg heb je voorrang.

Als je de afbuigende voorrangsweg wil verlaten naar rechts moet je voorrang verlenen aan fietsers die het fietspad volgen en aan voetgangers die de rijbaan oversteken (of andere delen van de openbare weg volgen) die jij wil oprijden. Bij rechts afslaan heb je normaal geen tegenliggers.

Als je de afbuigende voorrangsweg wil verlaten naar links moet je voorrang verlenen aan jouw tegenliggers op die afbuigende voorrangsweg + aan fietsers die het fietspad volgen en aan voetgangers die de rijbaan oversteken (of andere delen van de openbare weg volgen) die jij wil oprijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie