Vraag 10998

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
stefanie.vg
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 dec 2017, 18:44

Vraag 10998

Bericht door stefanie.vg »

Hallo,

Ik snap deze vraag niet zo goed. Ik dacht dat als er geen voetpad was, dat de voetganger dan net voorrang moet geven?
Of ben ik fout?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Vraag 10998

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Een kruispunt zonder verkeersborden.
In welke situatie heeft de voetganger voorrang?

A. Alleen tekening A.
B. Alleen tekening B.
C. Tekening A + B.
Juist = C
Juist = C LES 21 - 'Voorrang en afslaan'.
Een auto die van richting verandert, moet voorrang geven aan voetgangers die een rijbaan oversteken die de auto nog moet oprijden.
De uitleg staat er bij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 10998

Bericht door Inazuma »

stefanie.vg schreef: 26 dec 2017, 18:47 Ik snap deze vraag niet zo goed. Ik dacht dat als er geen voetpad was, dat de voetganger dan net voorrang moet geven?
Dat is zo in de "normale" situatie: een bestuurder rijdt op de rijbaan, en een voetganger wil die rijbaan oversteken.


In het aangehaalde geval, slaat de bestuurder echter af (richtingsverandering) en moet hij voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan die hij indraait, willen oversteken.


19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.


Soms steken die voetgangers over
Soms volgen ze een andere deel van de openbare weg die de bestuurder verlaat (kan bvb ook een fietspad zijn)
Plaats reactie