Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BramEPC
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 dec 2017, 02:17

Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door BramEPC »

In de sectie "Wat is volgens de wegcode niet inhalen?" staat dat onder bepaalde voorwaarden binnen de bebouwde kom (2x2 rijstroken of enkele richting 2x rijstroken) de wegcode iemand voorbijrijden als iedereen op de strook die best bij zijn bestemming past rijdt niet als "inhalen" beschouwd.

Dat impliceert dan ook dat 17.2. daar niet van toepassing is.

Concreet als je dus bv op het examen een fotootje krijg van een zebrapad in de bebouwde kom op een baan met 2x 2 rijstroken mogen voertuigen elkaar daar wel voorbijrijden langs gelijk welke kant ? (en als in de vraag het woord "inhalen" gebruikt wordt is de vraag fout )

Ik neem aan dat ik ergens iets over het hoofd aan het zien ben want anders is dit wel tamelijk bizzare situatie ?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door Jozef »

Je ziet het correct.
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

[...]
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
[...]
Met "wanneer de in te halen bestuurder stopt" bedoelt men hier wellicht "wanneer de in te halen bestuurder aan het stoppen is" en niet "wanneer de in te halen bestuurder gestopt is", want in dit laatste geval is zijn voertuig niet in beweging en kan het derhalve niet ingehaald worden.

Voorbijrijden is in dit geval dus wel toegestaan, wat niet wegneemt dat het uiterst gevaarlijk is. Als die bestuurder stopt, is het immers zeer waarschijnlijk dat er een voetganger op het punt staat om over te steken of al aan het oversteken is.


Het inhalen is overigens barslecht geregeld in de wegcode.

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
Het speelt geen rol of bestuurders al dan niet in beweging zijn, enkel of hun voertuig al dan niet in beweging is.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;
2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
Ik kan dan wel beweren dat ik de rijstrook volg die het best aan mijn bestemming beantwoordt, doch ik kan dat nooit bewijzen, omdat ik mijn bestemming niet kan bewijzen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door Inazuma »

BramEPC schreef: 25 dec 2017, 02:35 Dat impliceert dan ook dat 17.2.5 daar niet van toepassing is.
Neen
Dat is net nadrukkelijk uitgezonderd ...

TTZ, het is daar wél (links) inhalen, en dus verboden.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.


Merk op dat het inhaalverbod dan weliswaar enkel geldt bij links inhalen
Maar dat rechts sneller rijden plots opnieuw rechts inhalen & dus verboden wordt ... :!:


Bovendien stelt de wegcode nergens van hoever je een oversteekplaats "nadert", en deze bepalingen dus van toepassing zijn.
Is dan 10m, 100m, 1000m ???
Kortom, 17.2.5° is de facto niet-toepasbaar
Je overtreedt het àltijd, en als je het niet zélf overtreedt, indiuceer je de overtreding bij de àndere bestuurder.
Zelfs als beide bezig zijn te stoppen voor de oversteekplaats.

Opdoeken die rommel.
Er is immers al de voorrangsplicht voor oversteekplaatsen voor voetgangers.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door de rijprof »

Inazuma schreef:Bovendien stelt de wegcode nergens van hoever je een oversteekplaats "nadert", en deze bepalingen dus van toepassing zijn.
Is dan 10m, 100m, 1000m ???
Afstand heeft geen belang, zolang je maar niet inhaalt aan de oversteekplaats zelf.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 28 dec 2017, 23:03
Inazuma schreef:Bovendien stelt de wegcode nergens van hoever je een oversteekplaats "nadert", en deze bepalingen dus van toepassing zijn.
Is dan 10m, 100m, 1000m ???
Afstand heeft geen belang, zolang je maar niet inhaalt aan de oversteekplaats zelf.
Het inhaalverbod geldt tegenover voertuigen die de oversteekplaats naderen
Dat is dus uitgebreider dan louter inhalen aan/op/over de oversteekplaats zelf
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door Jozef »

Ik denk dat dat naderen, in functie van de snelheid, de afstand vóór de oversteekplaats is waar inhalen gevaar zou kunnen opleveren voor voetgangers die ter hoogte van de oversteekplaats voornemens zijn om over te steken of al aan het oversteken zijn.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Binnen bebouwde kom wel inhalen aan zebrapad ?

Bericht door de rijprof »

Jozef schreef: 29 dec 2017, 14:51 Ik denk dat dat naderen, in functie van de snelheid, de afstand vóór de oversteekplaats is waar inhalen gevaar zou kunnen opleveren voor voetgangers die ter hoogte van de oversteekplaats voornemens zijn om over te steken of al aan het oversteken zijn.
Dat denk ik ook en daarom dat afstanden moeilijk te bepalen zijn.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie