Veranderen van rijbewijs

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Katelijn2

Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Ik heb een wachttijd moeten respecteren van 3 jaar, ik mocht mijn theorie wel afleggen maar pas 9 maand later om een voorlopig rijbewijs. Nu staat daar op dat het geldig is 3 jaar dus vanaf die aanvraag tot in 2019.
Wat als ik nu naar een model 18 maand wil gaan. Blijft het dan nog 18 maand geldig? Dan is het gewoon enkele maanden korter.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Je voorlopig rijbewijs is dan 18 maanden geldig. :idea:
Katelijn2 schreef: 10 okt 2017, 17:20 Dan is het gewoon enkele maanden korter.
Wat bedoel je daar nu eigenlijk mee :?:
Wil je dat het korter is of ben je bang dat het korter zal zijn. :?:
Het is dan maximum 18 maanden geldig, maar je kan ook eerder op examen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Katelijn2

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Men heeft rekening gehouden met de wachttijd en niet vanaf de theorie maar vanaf de aanvraag voorlopig rijbewijs 3 jaar gerekend. Want er staat 3 jaar op. Het is nog 24 maand geldig schat ik (ongeveer) maar het gaat dan 6 maanden korter zijn. Dus als ik nu met dat rijbewijs langsga, een pasfoto en geld, rekenen ze 18 maand?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Ik begrijp helemaal niet meer over wat jij het hebt :shock:
Je hebt nu op dit moment een geldig voorlopig rijbewijs als ik dit goed begrijp :?: (of klopt dit niet?)
Dan is er toch geen sprake van een wachttijd. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Ik snap jouw vraag ook niet. :?
Wat bedoel je met 3 jaar wachttijd?
Heb je meer dan 3 geleden reeds een voorlopig rijbewijs gehad dat vervallen was waardoor je 3 jaar wachttijd had? Of bedoel je iets anders?
ik mocht mijn theorie wel afleggen maar pas 9 maand later om een voorlopig rijbewijs.
Waarom? Misschien omdat jouw 3 jaar wachttijd nog niet verstreken was? Of iets anders?
Nu staat daar op dat het geldig is 3 jaar dus vanaf die aanvraag tot in 2019.
Je moet wel rekening houden dat wanneer je praktijkexamen wil afleggen dat jouw theorie ook geldig moet zijn (max.3 jaar geldig).
Je moet 2 datums in het oog houden. Datum theorie (max.3 jaar geldig) en datum voorlopig rijbewijs (max. 36 of 18 maand geldig).
Het is nog 24 maand geldig schat ik (ongeveer)
Jouw voorlopig rijbewijs 24 maand, maar misschien niet jouw datum 'slagen voor theorie'.
Dat is vermoedelijk 9 maand minder (ongeveer 15 maand ?).
Wat als ik nu naar een model 18 maand wil gaan. Blijft het dan nog 18 maand geldig?
Ja, dan is dat voorlopig rijbewijs 18 maand geldig anders zouden ze het geen model 18 maand noemen. Stage wordt na 1 oktober 9 maand, maar de vorige maanden tellen mee, dus voor jou zijn de 9 maand minimumstage reeds volbracht. Je mag 1x van model wisselen (b.v. van 36 maand naar 18 maand)

Maar let op ! jouw theorie moet ook geldig zijn, zoals ik reeds eerder had geschreven.
Indien jouw theorie zou vervallen, mag je opnieuw het theorie-examen gaan afleggen.

Als ik jouw uitleg een beetje begrijp, is jouw theorie nog ongeveer 15 maand geldig. Samengevat: met een voorlopig rijbewijs van 36 maand of 18 maand maakt het geen verschil om extra tijd te creëren, tenzij je het theorie-examen opnieuw gaat doen. In dat geval, als je theorie nog geldig is, krijg je nog tijd tot jouw voorlopig rijbewijs vervalt.

De vraag is waarom wil je steeds uitstel en verlengingen?
Maak er gewoon werk van en leer rijden, oefen veel en doe het praktijkexamen als je er klaar voor bent.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Katelijn2

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Dus 18 maand wordt 18 maand ongeacht geldigheid theorie. Maar als je examen wil afleggen moet de theorie nog 3 jaar geldig zijn? Indien vervallen, gewoon theorie examen opnieuw?

En wat met de 3 jaar wachttijd na vervallen voorlopig rijbewijs? Er zijn veel artikels die zeggen dat dit verdwijnt. Een examen afleggen is dikwijls maanden wachten, en dat is lastig.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Katelijn2 schreef: 13 okt 2017, 11:47 Dus 18 maand wordt 18 maand ongeacht geldigheid theorie. Maar als je examen wil afleggen moet de theorie nog 3 jaar geldig zijn? Indien vervallen, gewoon theorie examen opnieuw?
Juist.
En wat met de 3 jaar wachttijd na vervallen voorlopig rijbewijs? Er zijn veel artikels die zeggen dat dit verdwijnt. Een examen afleggen is dikwijls maanden wachten, en dat is lastig.
Tot op heden ziet het er niet naar uit dat die wachttijd op korte termijn zal veranderen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast12345

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Gast12345 »

Als je van model wisselt van voorlopig rijbewijs, dan staat je teller weer op '0' zeg maar. Als je van 18m naar 36m gaat, dan worden die 36m pas geteld vanaf dan, niet 36m min 18m. In omgekeerde richting dus ook, je krijgt een voorlopig rijbewijs voor een volle 18 maanden. Let wel op, heb je bijvoorbeeld een voorlopig rijbewijs dat geldig is tot in 2020, maar je theorie is maar geldig tot juli 2018, dan mag je geen examen meer doen! Je theorie en je voorlopig rijbewijs moeten namelijk nog binnen de geldigheidsperiode zijn!

Oh en een tip over de wachttijden in de examencentra: ga elke dag eens op de website kijken om een afspraak te maken, ik heb zelf al gemerkt dat er plots een paar plaatsen vrij zijn gekomen voor examens die week, soms de dag erna al of soms een week later. Er zijn namelijk altijd wel mensen die op het laatste moment hun examen annuleren en dan kan je die hun plaats innemen. Zo moet je vaak geen maanden wachten, amper een paar weken. Maar je moet dan natuurlijk wel echt regelmatig checken... :wink: Ik zou gewoon zo snel mogelijk examen gaan doen, er zijn genoeg mensen die te lang wachten en dan is hun theorie al vervallen en begint de miserie...
Katelijn2

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Ik heb al een paar pogingen achter de rug. Moest telkens 3 maand wachten... Dus als ik het vorige bericht lees, stel dat je (het is veel langer geldig) maar stel dat die 36M 4 maand geldig is, en je om een 18M rijbewijs gaat is het terug 18M geldig. Je mag dan examen doen, maar indien theorie niet meer geldig, moet je daarvoor terug een examen doen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Juist
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Katelijn2

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Wie theorie na 1/10 behaalt en wil verwisselen heeft 9 maanden stage? Anders niet?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Stage wordt na 1 oktober 9 maand, maar de vorige maanden tellen mee.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Katelijn2

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door Katelijn2 »

Dus al de maanden dat ik een 36M rijbewijs tellen mee als stage dus in principe kan ik als ik pas mijn 18M rijbewijs heb examen doen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Veranderen van rijbewijs

Bericht door de rijprof »

Ja
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie