richtingaanwijzer
richtingaanwijzer
als de rijbaan van 2 rijvakken aan beide kanten versmald tot 1 rijvak, moet men dan de richtingaanwijzer gebruiken, of is het genoeg als men beurt om beurt gewoon inschuift?
Als me tijdens het examen de richtinaanwijzer gebruikt op plaatsen waar dit eigelijk niet nodig was, wordt dit gezien als een kleine fout???
Alvast bedankt
Als me tijdens het examen de richtinaanwijzer gebruikt op plaatsen waar dit eigelijk niet nodig was, wordt dit gezien als een kleine fout???
Alvast bedankt
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste,
De bestuurder die van rijstrook verandert, moet de richtingsaanwijzers gebruiken om tijdig zijn voornemen kenbaar te maken, en vervolgens gedurende de volledige duur van de zijdelingse verplaatsing.
Vergeet ook niet op het examen de richtingsaanwijzers (eerst de linkse en daarna de rechtse) te gebruiken bij het voorbijrijden van geparkeerde wagens en bij het inhalen van fietsers en bromfietsers.
Bij het oprijden van een rotonde mag je de rechter richtingsaanwijzers gebruiken, doch dit is niet verplicht. De examinator kan het dus niet fout rekenen. Persoonlijk raad ik het af, omdat je daardoor bij de bestuurders die uit de eerstvolgende afslag komen verkeerdelijk de indruk kunt wekken dat jij daar gaat rechtsaf slaan.
De richtingsaanwijzers in andere gevallen gebruiken waar ze niet voorgeschreven zijn, kan des te meer leiden tot misverstanden bij andere weggebruikers, en kan dan ook fout gerekend worden op het examen.
Groetjes,
Jozef
De bestuurder die van rijstrook verandert, moet de richtingsaanwijzers gebruiken om tijdig zijn voornemen kenbaar te maken, en vervolgens gedurende de volledige duur van de zijdelingse verplaatsing.
Vergeet ook niet op het examen de richtingsaanwijzers (eerst de linkse en daarna de rechtse) te gebruiken bij het voorbijrijden van geparkeerde wagens en bij het inhalen van fietsers en bromfietsers.
Bij het oprijden van een rotonde mag je de rechter richtingsaanwijzers gebruiken, doch dit is niet verplicht. De examinator kan het dus niet fout rekenen. Persoonlijk raad ik het af, omdat je daardoor bij de bestuurders die uit de eerstvolgende afslag komen verkeerdelijk de indruk kunt wekken dat jij daar gaat rechtsaf slaan.
De richtingsaanwijzers in andere gevallen gebruiken waar ze niet voorgeschreven zijn, kan des te meer leiden tot misverstanden bij andere weggebruikers, en kan dan ook fout gerekend worden op het examen.
Groetjes,
Jozef
Hoi Jozef, ik heb van m'n instructeur ook geleerd te pinken voor geparkeerde auto's, maar wat doe je als er rechtvoor je geparkeerde auto's staan, maar links wel een zijweg is om in te slaan? Tijdens het oefenen pinkte ik naar links, maar reed wel "rechtdoor" de straat in, zij het dan een beetje uitwijkend voor de geparkeerde auto's. Mijn begeleidster merkte echter niet onterecht op dat de meeste weggebruikers dit zouden geïnterpreteerd hebben alsof ik de linkse zijweg in ging slaan... Wat kan je dus best in deze situatie doen?
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Beste Sofie,
Ik ken het probleem van die geparkeerde auto's. Vrijwel niemand steekt zijn richtingsaanwijzers aan om ervoor uit te wijken en opnieuw naar rechts te gaan. Met als gevolg dat, als je het toch doet, de andere weggebruikers denken dat je links of rechts gaat afslaan. In dit opzicht deel ik ten volle de mening van jouw begeleidster.
Wat ik zelf doe: slechts 1 Ã 2 keren de richtingsaanwijzers laten knipperen. Niet 100% volgens de regels dus, maar wel veiliger dan misverstanden en daardoor ergernis op te wekken bij de anderen.
Wanneer je op een rotonde de eerste afslag gaat nemen, kan je inderdaad gerust al je rechter richtingsaanwijzers aansteken van zodra je de rotonde oprijdt. Hou dan wel in het oog dat, op het ogenblik dat je op de rotonde komt en het stuurwiel even naar links draait om de ronding van de rotonde te volgen, de richtingsaanwijzers niet automatisch afslaan.
Als ik jouw interesse voor het verkeer hier zo merk, Sofie, dan word jij ongetwijfeld een zeer goede bestuurder.
Ik ken het probleem van die geparkeerde auto's. Vrijwel niemand steekt zijn richtingsaanwijzers aan om ervoor uit te wijken en opnieuw naar rechts te gaan. Met als gevolg dat, als je het toch doet, de andere weggebruikers denken dat je links of rechts gaat afslaan. In dit opzicht deel ik ten volle de mening van jouw begeleidster.
Wat ik zelf doe: slechts 1 Ã 2 keren de richtingsaanwijzers laten knipperen. Niet 100% volgens de regels dus, maar wel veiliger dan misverstanden en daardoor ergernis op te wekken bij de anderen.
Wanneer je op een rotonde de eerste afslag gaat nemen, kan je inderdaad gerust al je rechter richtingsaanwijzers aansteken van zodra je de rotonde oprijdt. Hou dan wel in het oog dat, op het ogenblik dat je op de rotonde komt en het stuurwiel even naar links draait om de ronding van de rotonde te volgen, de richtingsaanwijzers niet automatisch afslaan.
Als ik jouw interesse voor het verkeer hier zo merk, Sofie, dan word jij ongetwijfeld een zeer goede bestuurder.
Ik doe het ook alzo! Niet echt om misverstanden te vermijden maar ook omdat het manoeuver (niet inhalen: ten opzichte van een stilstaan/geparkeerd voertuig) meestal vlotjes verloopt.Jozef schreef: Wat ik zelf doe: slechts 1 Ã 2 keren de richtingsaanwijzers laten knipperen. Niet 100% volgens de regels dus, maar wel veiliger dan misverstanden en daardoor ergernis op te wekken bij de anderen
Probeer alsnog zo veel mogelijk te oefenen. Kan nooit géén kwaad, integendeel zelfs!
Alvast veel succes...
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Dat heb ik ook en het is inderdaad handigLinda schreef: Wel daarom vind ik de nieuwe auto super daar staat een stand op dat je de richtingaanwijzer kort kan laten knipperen(max 3 keer) en die gebruik ik dan als ik een geparkeerde auto wil voorbij rijden
En dan merkt de chauffeur achter je dat je toch niet de straat gaat inrijden
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Wil dit dan ook zeggen, dat als je een wegversmalling hebt, bijvoorbeeld een bloembak, dat je je richtingaanwijzers moet aanzetten om deze voorbij te gaan?Jozef schreef: Beste,
De bestuurder die van rijstrook verandert, moet de richtingsaanwijzers gebruiken om tijdig zijn voornemen kenbaar te maken, en vervolgens gedurende de volledige duur van de zijdelingse verplaatsing.
Vergeet ook niet op het examen de richtingsaanwijzers (eerst de linkse en daarna de rechtse) te gebruiken bij het voorbijrijden van geparkeerde wagens en bij het inhalen van fietsers en bromfietsers.
Bij het oprijden van een rotonde mag je de rechter richtingsaanwijzers gebruiken, doch dit is niet verplicht. De examinator kan het dus niet fout rekenen. Persoonlijk raad ik het af, omdat je daardoor bij de bestuurders die uit de eerstvolgende afslag komen verkeerdelijk de indruk kunt wekken dat jij daar gaat rechtsaf slaan.
De richtingsaanwijzers in andere gevallen gebruiken waar ze niet voorgeschreven zijn, kan des te meer leiden tot misverstanden bij andere weggebruikers, en kan dan ook fout gerekend worden op het examen.
Groetjes,
Jozef
Groetjes,
Cindy
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Inderdaad, Cindy, als je moet uitwijken voor een bloembak, moet je ook je richtingaanwijzers gebruiken.Cindy schreef: Wil dit dan ook zeggen, dat als je een wegversmalling hebt, bijvoorbeeld een bloembak, dat je je richtingaanwijzers moet aanzetten om deze voorbij te gaan?
Weinigen doen het, maar het is wel verplicht.
@Maarten
Dan moet jij aan je rijschoolinstructeur eens vragen wat het verschil is in gevaar:
-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een stilstaande auto. Dan moet je volgens hem het linkerknipperlicht aanzetten
-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een bloemenbak bedoeld als verkeersremmer, en dan zou je het knipperlicht niet moeten aanzetten.
Ik heb vandaag contact opgenomen met twee examencentra:
1. HAASRODE
Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.
2. KONTICH
Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.
Stel dat die bloemenbak maar een klein stukje op de rijbaan staat, zodat je eigenlijk nog rechtdoor blijft rijden, is het niet echt nodig.
Dan moet jij aan je rijschoolinstructeur eens vragen wat het verschil is in gevaar:
-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een stilstaande auto. Dan moet je volgens hem het linkerknipperlicht aanzetten
-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een bloemenbak bedoeld als verkeersremmer, en dan zou je het knipperlicht niet moeten aanzetten.
Ik heb vandaag contact opgenomen met twee examencentra:
1. HAASRODE
Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.
2. KONTICH
Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.
Stel dat die bloemenbak maar een klein stukje op de rijbaan staat, zodat je eigenlijk nog rechtdoor blijft rijden, is het niet echt nodig.