richtingaanwijzer

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

richtingaanwijzer

Bericht door gast »

als de rijbaan van 2 rijvakken aan beide kanten versmald tot 1 rijvak, moet men dan de richtingaanwijzer gebruiken, of is het genoeg als men beurt om beurt gewoon inschuift?

Als me tijdens het examen de richtinaanwijzer gebruikt op plaatsen waar dit eigelijk niet nodig was, wordt dit gezien als een kleine fout???

Alvast bedankt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste,

De bestuurder die van rijstrook verandert, moet de richtingsaanwijzers gebruiken om tijdig zijn voornemen kenbaar te maken, en vervolgens gedurende de volledige duur van de zijdelingse verplaatsing.

Vergeet ook niet op het examen de richtingsaanwijzers (eerst de linkse en daarna de rechtse) te gebruiken bij het voorbijrijden van geparkeerde wagens en bij het inhalen van fietsers en bromfietsers.

Bij het oprijden van een rotonde mag je de rechter richtingsaanwijzers gebruiken, doch dit is niet verplicht. De examinator kan het dus niet fout rekenen. Persoonlijk raad ik het af, omdat je daardoor bij de bestuurders die uit de eerstvolgende afslag komen verkeerdelijk de indruk kunt wekken dat jij daar gaat rechtsaf slaan.

De richtingsaanwijzers in andere gevallen gebruiken waar ze niet voorgeschreven zijn, kan des te meer leiden tot misverstanden bij andere weggebruikers, en kan dan ook fout gerekend worden op het examen.

Groetjes,

Jozef
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Hoi Jozef, ik heb van m'n instructeur ook geleerd te pinken voor geparkeerde auto's, maar wat doe je als er rechtvoor je geparkeerde auto's staan, maar links wel een zijweg is om in te slaan? Tijdens het oefenen pinkte ik naar links, maar reed wel "rechtdoor" de straat in, zij het dan een beetje uitwijkend voor de geparkeerde auto's. Mijn begeleidster merkte echter niet onterecht op dat de meeste weggebruikers dit zouden geïnterpreteerd hebben alsof ik de linkse zijweg in ging slaan... Wat kan je dus best in deze situatie doen?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Oh en nog een vraag, m'n instructeur leerde me ook dat als ik effectief de eerste straat van de rotonde ga nemen, dat ik gerust mag pinken bij het oprijden, en die pinker dan kan aan laten staan. Dat mag toch inderdaad hé?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sofie,

Ik ken het probleem van die geparkeerde auto's. Vrijwel niemand steekt zijn richtingsaanwijzers aan om ervoor uit te wijken en opnieuw naar rechts te gaan. Met als gevolg dat, als je het toch doet, de andere weggebruikers denken dat je links of rechts gaat afslaan. In dit opzicht deel ik ten volle de mening van jouw begeleidster.

Wat ik zelf doe: slechts 1 Ã 2 keren de richtingsaanwijzers laten knipperen. Niet 100% volgens de regels dus, maar wel veiliger dan misverstanden en daardoor ergernis op te wekken bij de anderen.

Wanneer je op een rotonde de eerste afslag gaat nemen, kan je inderdaad gerust al je rechter richtingsaanwijzers aansteken van zodra je de rotonde oprijdt. Hou dan wel in het oog dat, op het ogenblik dat je op de rotonde komt en het stuurwiel even naar links draait om de ronding van de rotonde te volgen, de richtingsaanwijzers niet automatisch afslaan.

Als ik jouw interesse voor het verkeer hier zo merk, Sofie, dan word jij ongetwijfeld een zeer goede bestuurder.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

ik hoop het Spijtig genoeg heb ik niet veel kans om te rijden, maar ik doe m'n uiterste best.
En die interesse, die is grotendeels opgekomen door dit forum te lezen, moet ik zeggen
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: En die interesse, die is grotendeels opgekomen door dit forum te lezen, moet ik zeggen
Leuk om dat te lezen.
Patte
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 nov 2005, 00:00

Bericht door Patte »

Jozef schreef: Wat ik zelf doe: slechts 1 à 2 keren de richtingsaanwijzers laten knipperen. Niet 100% volgens de regels dus, maar wel veiliger dan misverstanden en daardoor ergernis op te wekken bij de anderen
Ik doe het ook alzo! Niet echt om misverstanden te vermijden maar ook omdat het manoeuver (niet inhalen: ten opzichte van een stilstaan/geparkeerd voertuig) meestal vlotjes verloopt.

Probeer alsnog zo veel mogelijk te oefenen. Kan nooit géén kwaad, integendeel zelfs!

Alvast veel succes...
Linda
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 jul 2005, 00:00

Bericht door Linda »

Wel daarom vind ik de nieuwe auto super daar staat een stand op dat je de richtingaanwijzer kort kan laten knipperen(max 3 keer) en die gebruik ik dan als ik een geparkeerde auto wil voorbij rijden

En dan merkt de chauffeur achter je dat je toch niet de straat gaat inrijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Linda schreef: Wel daarom vind ik de nieuwe auto super daar staat een stand op dat je de richtingaanwijzer kort kan laten knipperen(max 3 keer) en die gebruik ik dan als ik een geparkeerde auto wil voorbij rijden

En dan merkt de chauffeur achter je dat je toch niet de straat gaat inrijden
Dat heb ik ook en het is inderdaad handig
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef: Beste,

De bestuurder die van rijstrook verandert, moet de richtingsaanwijzers gebruiken om tijdig zijn voornemen kenbaar te maken, en vervolgens gedurende de volledige duur van de zijdelingse verplaatsing.

Vergeet ook niet op het examen de richtingsaanwijzers (eerst de linkse en daarna de rechtse) te gebruiken bij het voorbijrijden van geparkeerde wagens en bij het inhalen van fietsers en bromfietsers.

Bij het oprijden van een rotonde mag je de rechter richtingsaanwijzers gebruiken, doch dit is niet verplicht. De examinator kan het dus niet fout rekenen. Persoonlijk raad ik het af, omdat je daardoor bij de bestuurders die uit de eerstvolgende afslag komen verkeerdelijk de indruk kunt wekken dat jij daar gaat rechtsaf slaan.

De richtingsaanwijzers in andere gevallen gebruiken waar ze niet voorgeschreven zijn, kan des te meer leiden tot misverstanden bij andere weggebruikers, en kan dan ook fout gerekend worden op het examen.

Groetjes,

Jozef
Wil dit dan ook zeggen, dat als je een wegversmalling hebt, bijvoorbeeld een bloembak, dat je je richtingaanwijzers moet aanzetten om deze voorbij te gaan?

Groetjes,

Cindy
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Cindy schreef: Wil dit dan ook zeggen, dat als je een wegversmalling hebt, bijvoorbeeld een bloembak, dat je je richtingaanwijzers moet aanzetten om deze voorbij te gaan?
Inderdaad, Cindy, als je moet uitwijken voor een bloembak, moet je ook je richtingaanwijzers gebruiken.

Weinigen doen het, maar het is wel verplicht.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Oké, dankjewel, het is goed dat ik het weet!
Velen doen het inderdaad niet en zeiden tegen mij, dat het mag, maar het moet niet.

Bedankt voor de info!
Maartendc

Bericht door Maartendc »

Mijn rijinstructeur heeft mij steeds gezegd dat ik voor een wegversmalling zoals een bloembak niet moet pinkeren omdat je gewoon de rijbaan volgt. Wel pinker ik voor geparkeerde auto's.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Maarten

Afbeelding

Dan moet jij aan je rijschoolinstructeur eens vragen wat het verschil is in gevaar:

-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een stilstaande auto. Dan moet je volgens hem het linkerknipperlicht aanzetten
-- Stel de bruine plek op de afbeelding is een bloemenbak bedoeld als verkeersremmer, en dan zou je het knipperlicht niet moeten aanzetten.

Ik heb vandaag contact opgenomen met twee examencentra:

1. HAASRODE

Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.

2. KONTICH

Als je uitwijkt voor een hindernis, en die bloemenbak is een hindernis, moet het knipperlicht gebruikt worden.

Stel dat die bloemenbak maar een klein stukje op de rijbaan staat, zodat je eigenlijk nog rechtdoor blijft rijden, is het niet echt nodig.
Plaats reactie