PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Benny Stinkens »

Jozef schreef:Stel ook nu gerust vragen, ik blijf het uitleggen tot ik de manier gevonden heb waarop het voor jou duidelijk is. :wink:
Dank je wel Jozef, het is nu wel duidelijk.
Bij jou animatie filmpjes kan je ook een filmpje vinden over de koppeling zelf :idea:
Gevoelsmatig is het altijd al duidelijk geweest, maar "het technische" kunnen uitleggen was een ander verhaal.
Dit heb je wel degelijk goed uitgelegd, zowel met de voorbeelden van onze deksels als de animatiefilmpje. 8)

Het nadeel is echter dat het voor leerlingen een nog grotere boterham gaat zijn om zoiets te begrijpen.
In een praktijkles kan je dit hoe dan ook niet allemaal gaan vertellen.
Een leerling leren tussen gas te geven is vragen voor ongevallen.
Dit is voor gevorderden niet voor leerlingen. :idea:

Je hebt hoe dan ook gelijk dat er een verschil zit van een aantal toeren wat opgevangen moet worden door je koppeling.
Met slijtage of een geurtje tot gevolg.

Ik vraag me wel af of die slijtage zo groot is :?:
Je kent het verhaal van het bergop vertrekken in de bergen net zo goed als ik, het gaat al zo een 8 jaar rond op het internet. :idea:
Het rare daarvan is dat de auto die ik toen had, rond reed met een verkeerd vliegwiel (ik had 130 pk en reed met een vliegwiel voor een motor met 90pk, fabricagefout)

Er kwam een terugroepactie waarbij ik een nieuwe koppeling en een nieuw vliegwiel zou krijgen.
De auto had toen al 60000 km.
Het eerste wat de garagehouder me vertelde was dat hij mijn oude koppeling opnieuw ging verkopen omdat er niet te zien was dat die gebruikt was (bijna dan toch)
Dit doet mij vermoeden dat desondanks het bergop vertrekken niet zo goed was. (grapje, niet kwalijk nemen aub) en ik al 60000 km af rem op de minder goede manier zoals wij het eigenlijk aanleren aan onze leerlingen, de slijtage daar rond nog vrij mee valt. :idea:

Wat niet wegneemt dat jou uitleg volledig klopt en ik het fijn vind dat je zo veel moeite doet om het in een verstaanbare taal uit te leggen :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

de rijprof schreef: 30 jul 2017, 22:15 Ik denk dat we het hier nodeloos ingewikkeld maken voor onze vraagstelster Charlotte12.
Als je terugschakelt rond 1200 t/m terwijl je lichtjes remt zal het verschil van toerental nauwelijks een 2 à 300 toeren/m zijn.
Een klein tussengasje kan dat verschil opvangen maar dat is iets voor meer gevorderde bestuurders.
Dat klein verschil is zelfs verwaarloosbaar.

Nadat de koppelingsplaat volledig met het vliegwiel is verbonden stijgt het toerental met zo'n 500 à 600 t/m. Maar dit geeft geen slijtage omdat de koppelingsplaat vast verbonden is en niet meer slipt.

Mijn boodschap voor Charlotte12 is.
Hou het simpel en veiligheid en controle zijn het belangrijkste.

Remmen, rond 1200 t/m terugschakelen en licht blijven remmen (ondertussen ben je eerder aan 1000 t/m) terwijl het koppelingspedaal omhoog komt.

Veel verschil met 800 t/m is dat niet. Daar gaat de koppeling echt niet van verslijten.
Heel erg bedankt. Ik volg je raad. Licht remmen als je langzaam koppeling loslaat. Het werkt perfect en helpt me enorm. Bedankt! 👌🏻👌🏻👌🏻
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Jozef, leg dan eens heel eenvoudig uit wat Charlotte12 moet doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 31 jul 2017, 22:11 Jozef, leg dan eens heel eenvoudig uit wat Charlotte12 moet doen.
Vergelijk het met muziek spelen. Je kunt een vleugelpiano van 100.000 euro kopen en er alleen maar Broeder Jakob leren op spelen.

Zo ver staat een leerling wat autorijden betreft op het ogenblik dat hij zijn rijbewijs in ontvangst neemt. Veel meer kun je hem tijdens een rijopleiding niet aanleren.

Het probleem is dat er later wettelijk geen vervolmakingslessen voorzien zijn. Want lang niet alles kan een leerling alleen maar door ervaring bijleren. Het resultaat zien we dagelijks op onze wegen: 80% van de bestuurders kunnen alleen maar een auto in beweging brengen, hooguit 20% kunnen er ook nog mee rijden.

Natuurlijk kun je je hele leven lang verzuimen bij het terugschakelen de motor op het gepaste toerental te brengen. Maar waarom zou je ooit niet leren om correct te schakelen, als dan ook nog je koppelingsplaat en de hoofdlagers van de krukas langer meegaan?

Natuurlijk kun je je hele leven lang aan het stuurwiel trekken om een bocht te nemen. Maar waarom zou je ooit niet leren om aan het stuurwiel te duwen? Het vergt even wat gewenning, maar daarna kun je veel nauwkeuriger sturen.

Natuurlijk kun je je hele leven lang je rechter voet opheffen om hem van het gaspedaal naar het rempedaal en omgekeerd te verplaatsen. Maar waarom zou je ooit niet leren te pivoteren, waarbij de hiel tussen het gaspedaal en het rempedaal blijft staan, en je veel tijd wint als je plots moet remmen?

Je kunt dat niveau niet halen tijdens de rijopleiding, maar het zou achteraf wel geleidelijk aan moeten bereikt worden.

Ik zou het even willen vergelijken met een vreemde taal leren. Je moet die nieuwe taal zo vlug mogelijk spreken, want als je wacht om ze te spreken tot je ze perfect kent, zul je ze nooit spreken. Geen zinnig mens zal het jou kwalijk nemen als je daarbij in het begin nog heel wat fouten maakt. Alleen vind ik het jammer als mensen ophouden met een taal te leren van zodra ze zich min of meer verstaanbaar kunnen maken, en ook 10 jaar later die taal nog altijd erg gebrekkig spreken.

Charlotte heeft gekozen om terug te schakelen zoals de rijprof het adviseert, want dat leek haar wellicht de eenvoudigste manier te zijn om schokken te vermijden. Prima, voorlopig volstaat dat. Ik hoop alleen maar dat ze niet de indruk heeft dat ze nu correct kan terugschakelen, en ze beseft dat ze het terugschakelen in de toekomst nog dient te vervolmaken.

Ik vind dat je daar als instructeur ook eerlijk moet over zijn. Laat de leerling niet in de waan dat hij later bepaalde rijtechnieken niet meer hoeft bij te schaven. Zeg bijvoorbeeld: "Later zou je nog moeten leren om bij het terugschakelen de motor op het vereiste toerental voor de lagere versnelling te brengen, doch maak je daar nu nog geen zorgen over, voor nu is het goed zo." Op zijn minst heb je dan geprobeerd om hem er bewust van te maken dat zijn vorming niet gedaan is op het ogenblik dat hij zijn rijbewijs bekomt.

Mochten er mensen zijn die graag een hoog niveau inzake autorijden zouden behalen, dan toont deze video een klein deel van wat je bij de Rolls Royce Chauffeur Academy kunt leren. O ja: bij Rolls Royce hebben ze geen occasiewagens, enkel "pre-enjoyed cars". :lol:
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: 31 jul 2017, 12:43 Bij jou animatie filmpjes kan je ook een filmpje vinden over de koppeling zelf :idea:
Inderdaad. Je ziet dan dat er bij een koppeling in werkelijkheid een beetje meer komt kijken dan bij twee deksels. De deksels volstonden evenwel om enkele basisbegrippen te verduidelijken.
Het nadeel is echter dat het voor leerlingen een nog grotere boterham gaat zijn om zoiets te begrijpen.
In een praktijkles kan je dit hoe dan ook niet allemaal gaan vertellen.
Er zijn leerlingen die alleen maar willen weten wat ze moeten doen of laten. Waarom dat zo is, interesseert hen niet. Prima, het leven is te kort om te leren wat er zich in elke zwarte doos afspeelt.

Anderen weten evenwel graag hoe één en ander werkt. Ze willen alvast de grote lijnen kennen die bij het rijden nuttig kunnen zijn, en dat is wat we hier gezien hebben, meer niet.

Probeer nu echter niet om met deze kennis de versnellingsbak van je wagen uit elkaar te halen. Want dat zal beslist lukken, maar als je hem opnieuw in elkaar wil steken, zou het kunnen dat je wagen daarna 1 versnelling heeft om vooruit te rijden en 5 versnellingen om achteruit te rijden. Mij heeft het 16 uren aan een werkbank bij de Fahrzeugakademie en een fantastische docent gekost om te leren dat, evenals stukken over te hebben na het ineensteken, te vermijden.

Ik heb gezien dat er in bepaalde rijscholen binnen een autootje staat waarvan de motor, de koppeling, de versnellingsbak en het differentieel opengesneden zijn. Een elektrisch motortje kan de echte motor doen draaien, en dan kun je de koppeling en de versnellingsbak bedienen (de wielen staan wat hoger dan het grondvlak waarop het autootje staat). Misschien kan je eventueel geïnteresseerde leerlingen tijdens een pauze of zo daar wat op tonen. Maar als jouw rijschool dat niet heeft, besef dan wel, vooraleer je de directeur erover spreekt, dat die autootjes ontzettend duur zijn.
Een leerling leren tussen gas te geven is vragen voor ongevallen.
Dit is voor gevorderden niet voor leerlingen. :idea:
Je bedoelt wellicht het op het vereiste toerental brengen van de motor met het gaspedaal bij het terugschakelen.

Tussengas is iets anders. Je hebt op de video eerst een niet gesynchroniseerde versnellingsbak gezien. Bij het leger heb ik rijles gegeven met een Ford F6 vrachtwagen van 1947; die had nog geen gesynchroniseerde versnellingen. Daarbij moest je dan zelf de tussenas op het gepaste toerental brengen voor het nieuwe tandwielpaar dat je ging inschakelen. Dat ging zo bij het terugschakelen:
  1. gas loslaten en ontkoppelen.
  2. versnellingsbak in neutraal schakelen.
  3. koppelingspedaal ineens laten opkomen en de juiste dosis (tussen)gas geven.
  4. ontkoppelen en de lagere versnelling inschakelen.
  5. koppelen en gas geven.
Dat moest allemaal snel gebeuren, anders was de tussenas alweer te veel vertraagd op het ogenblik dat je de lagere versnelling inschakelde. En in bergop kon het wel eens gebeuren dat, tegen dat je dat lijstje afgewerkt had, de vrachtwagen stilstond of zelfs achteruit bolde.

Stuur op 1 april je vrouw eens naar een autowerkplaats om er een flesje tussengas te gaan halen. Maar verstop dan wel de deegrol. :lol:
Ik vraag me wel af of die slijtage zo groot is :?:
Dat is natuurlijk relatief, en ik wil zeker geen perfectionist zijn.

Bovendien waren de voeringen van de koppelingsplaten vroeger uit asbest vervaardigd, net als de remvoeringen. Als ik bij zo een oldtimer de trommelremmen met perslucht schoonmaak alvorens eraan te werken, hang ik er een natte doek over en houd ik het persluchtpistool onder die doek, zodat er geen asbeststof rondvliegt in mijn werkplaats, want dat is kankerverwekkend. Daarom mogen die onderdelen nu niet meer uit asbest vervaardigd worden. Nu worden ze uit keramische materialen vervaaardigd, met als bijkomend voordeel dat ze minder vlug verslijten.

Ik maak mij de volgende bedenking waarom het interessant is een wagen correct te behandelen.

Bestuurder A en bestuurder B kopen beiden dezelfde nieuwe wagen. Ze rijden beiden 20.000 km per jaar en doen hoe dan ook de wagen van de hand als hij 10 jaar oud is.

Bestuurder A bedient zijn wagen correct en laat hem goed onderhouden. Hij verheugt zich erover dat, als zijn wagen 5 jaar oud is en 100.000 km gereden heeft, hij nog nagenoeg rijdt als toen hij nieuw was. Na 10 jaar en 200.000 km vraagt hij aan zijn garagehouder of hij de wagen wil overnemen, en hij krijgt er nog 1.000 euro voor.

Bestuurder B daarentegen neemt het allemaal zo nauw niet. Desondanks zal zijn wagen ook wel 10 jaar en 200.000 km halen. Maar als zijn wagen 5 jaar oud is en 100.000 km gereden heeft, zal hij nog 5 jaar genoegen moeten nemen met een wagen die al een wrak is. Na 10 jaar en 200.000 km vraagt hij aan zijn garagehouder of hij de wagen wil overnemen. Maar die zegt: "We gaan niet tot een akkoord kunnen komen. Want voor 1 euro doe jij hem niet weg, maar 2 euro geef ik er niet voor".
Je kent het verhaal van het bergop vertrekken in de bergen net zo goed als ik, het gaat al zo een 8 jaar rond op het internet. :idea:
Ja, en ik heb mij daarbij bepaald niet van mijn schoonste kant laten zien.

Ik heb het rijden in de bergen ook moeten leren. In 1984 kwam ik voor het eerst naar hier. Ik had toen een VW Passat Diesel Variant. Exact dezelfde wagen haalde me in. Ik dacht: "Wat die kan, moet ik ook kunnen". Maar ik heb hem geen 5 minuten kunnen volgen. Zoals hij door de bochten ging, kon ik dat niet.

Nu ik hier 9 jaar woon, is het uitgerekend in de bochten dat ik elke bumperklever moeiteloos kwijtgeraak. Voor een groot deel heb ik dat ook te danken aan een intensieve veiligheidstraining bij de Oostenrijkse automobielclub. Na de slalom zei de lesgever mij: "Het is toch zo mooi om zien hoe jij bij elke richtingsverandering de achtersteven van je BMW laat uitbreken." :lol:

Ik had beter met jou eens meegereden en je getoond hoe het beter lukt. Iedereen mag het weten dat mij dat nog altijd enorm spijt, zeker tegenover zo een goede vriend die mij en mijn echtgenote altijd zo goed ontvangen heeft, en wiens echtgenote ons hier zoveel hulp geboden heeft.
Het eerste wat de garagehouder me vertelde was dat hij mijn oude koppeling opnieuw ging verkopen omdat er niet te zien was dat die gebruikt was (bijna dan toch)
Vreemd.

Stel nu eens dat de klant welke die koppelingsplaat ingebouwd krijgt, met een nieuwe koppelingsplaat toegekomen was tot hij de wagen verkocht, terwijl hij met jouw gebruikte koppelingsplaat net 5.000 km vooraleer zijn wagen te verkopen de koppelingsplaat moest laten vervangen. Een koppelingsplaat is niet zo duur, maar het vergt wel heel wat uren, en dus arbeidsloon om ze te vervangen.
Dit doet mij vermoeden dat desondanks het bergop vertrekken niet zo goed was. (grapje, niet kwalijk nemen aub) en ik al 60000 km af rem op de minder goede manier zoals wij het eigenlijk aanleren aan onze leerlingen, de slijtage daar rond nog vrij mee valt. :idea:
Je hoefde je dan ook geen zorgen te maken over het feit dat je hier het milieu een beetje verontreinigd hebt met een smorende koppelingsplaat.

Je was trouwens niet de enige. Een vriend die ons geholpen heeft bij onze verhuizing, had het in zijn hoofd gehaald om met een aanhangwagen met oplooprem achteruit in bergop onze oprit op te rijden. Het lukte hem met heel veel gas, waarbij de aanhangwagen met door de oplooprem geblokkeerde wielen over het asfalt schoof, maar ik hoef jou zeker niet te vertellen hoe zijn koppeling stonk toen hij eindelijk boven was.
Wat niet wegneemt dat jou uitleg volledig klopt en ik het fijn vind dat je zo veel moeite doet om het in een verstaanbare taal uit te leggen :idea:
Het technisch correct uitleggen valt mij niet moeilijk. Maar het is hier natuurlijk de bedoeling dat ook autotechnische leken het gemakkelijk kunnen verstaan, en dat vergt soms wel wat vindingrijkheid.

Ik dacht dat het misschien geen slecht idee was om hier zo nu en dan eens iets uit te leggen wat niet tot de leerstof voor het examen voor het rijbewijs behoort, maar wat extra informatie verschaft voor belangstellenden.

Ik loop met de idee rond om een nieuwe website te bouwen met aanvullende informatie voor bestuurders die pakweg een half jaar geleden hun rijbewijs behaald hebben. Het enige probleem is dat een dag gemiddeld slechts 24 uren telt (23 bij de omschakeling naar het zomeruur, en 25 bij de omschakeling naar het winteruur).
Charlotte12
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jul 2017, 16:39

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Charlotte12 »

Jozef,

Ik rij nu elke dag (30 - 45 minuten). Ik begin er stilaan in te komen en ik beging inderdaad meer en meer te kijken naar het toerental. Ik heb vandaag daar eens specifiek op gelet. Ik heb geremd tot de 1200 toeren en het ging echt veel beter dan het lichtjes bijremmen. Wat ik me nog afvroeg, is 1200 toeren goed of ... ?

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de massale hulp. Jullie hebben me heel goed geholpen en bedankt daarvoor.

Groetjes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Charlotte12 schreef: 01 aug 2017, 21:31 Wat ik me nog afvroeg, is 1200 toeren goed of ... ?
Het is zeer goed dat je aandacht besteedt aan het toerental. Zorg er wel voor dat je je daardoor niet laat afleiden van het verkeer.

1200 toeren is perfect. De motor voelt zich dan nog kiplekker.

Je ziet hoe snel je vooruitkomt als je elke dag oefent.

We blijven jou graag verder helpen. Daarvoor zijn we hier. :D
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Ik heb geremd tot de 1200 toeren en het ging echt veel beter dan het lichtjes bijremmen.
Charlotte, waarom doe niet beide?
Beginnen met remmen, motor naar lage toeren brengen en licht blijven remmen terwijl je terugschakelt en het koppelingspedaal omhoog haalt.
Je hebt toch 2 voeten, mag ik hopen :wink:
Je gaat ondervinden dat je continu de auto onder controle kunt houden met de rem en dat het terugschakelen wat zachter verloopt met rem dan zonder rem.
Als je zonder rem terugschakelt, heb je een losvliegende auto met minder controle en ook grotere schok als je het koppelingspedaal omhoog haalt.
Denk er ook aan dat wanneer je licht blijft remmen jouw remlichten beter jouw achterliggers verwittigen.
Dat is nóg een bijkomend voordeel van het licht blijven remmen.

Probeer het maar eens uit en weet ons te vertellen wat jouw bevindingen zijn met (lichte) rem en zonder rem.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 01 aug 2017, 22:08 Beginnen met remmen, motor naar lage toeren brengen en licht blijven remmen terwijl je terugschakelt en het koppelingspedaal omhoog haalt.
Hoe doe je dat dan als je van 2de naar 1ste terugschakelt in bergop? Want als je dan blijft remmen, sta je stil vooraleer je hebt kunnen schakelen.

Verder hoop ik dat ook jouw wagen een veer heeft om het koppelingspedaal omhoog te trekken, zodat je het niet zelf omhoog moet halen.
Als je zonder rem terugschakelt, heb je een losvliegende auto met minder controle en ook grotere schok als je het koppelingspedaal omhoog haalt.
Dan zal ik tijdens het opschakelen best ook maar remmen om te vermijden dat de auto opstijgt zeker?

Een grotere schok? Dan laat je het koppelingspedaal te bruusk opkomen. Je kan dat doen als je de motor op het juiste toerental brengt terwijl je koppelt, dan voel je ook zonder remmen helemaal niets.
Denk er ook aan dat wanneer je licht blijft remmen jouw remlichten beter jouw achterliggers verwittigen.
Dat is nóg een bijkomend voordeel van het licht blijven remmen.
Waarom zou dat een voordeel zijn? Als je niet remt, hoeven de remlichten niet te branden.


Bedenk ook eens dat je niet altijd terugschakelt om nog meer te vertragen. Als je bijvoorbeeld op een steile helling voelt dat de motor de snelheid niet kan aanhouden, dan schakel je terug, zodat je in de lagere versnelling opnieuw kunt versnellen. Wie haalt het dan in zijn hoofd om tijdens dat terugschakelen te remmen?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Jozef, we hebben hier over het platte Vlaanderen waar geen bergen zijn zoals in de Alpen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 02 aug 2017, 22:29 Jozef, we hebben hier over het platte Vlaanderen waar geen bergen zijn zoals in de Alpen.
Van de eerste dag dat Charlotte haar definitief rijbewijs heeft:
  • Mag ze in dat platte Vlaanderen door de Kennedytunnel richting Gent rijden. Als ze dan aan het einde van de Kennedytunnel achter een vrachtwagen hangt die met moeite boven geraakt, moet ze in bergop kunnen terugschakelen.
  • Mag ze uitstapjes naar de Ardennen maken.
  • Mag ze met vakantie trekken naar de Alpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Dat was niet de vraag van Charlotte. Je bent fameus aan het afdwalen. We hebben het niet over terugschakelen als het bergop gaat want dan hoeft je vanzelfsprekend niet te remmen omdat de auto vanzelf snelheid verliest.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 03 aug 2017, 21:49 Dat was niet de vraag van Charlotte. Je bent fameus aan het afdwalen.
De vraag van Charlotte was hoe ze moet terugschakelen van 3de naar 2de versnelling. Ze heeft er niet bijgeschreven: "behalve in bergop".

Ik denk niet dat ik afdwaal als ik er bij het beantwoorden van de vraag rekening mee houd dat Charlotte al eens in bergop zal rijden. Afdwalen is veeleer vertellen dat er in Vlaanderen geen bergen staan zoals in de Alpen. Dat wisten Charlotte en ik ook zo wel, we hadden daarvoor hier geen les aardrijkskunde nodig.
We hebben het niet over terugschakelen als het bergop gaat want dan hoeft je vanzelfsprekend niet te remmen omdat de auto vanzelf snelheid verliest.
Dat heb je nochtans niet vermeld. Nog afgezien van het feit dat ook Charlotte, alhoewel ze nog een beginneling is, intussen al gesnapt heeft dat ze op vlakke weg ook niet moet blijven remmen tijdens het terugschakelen.

Ik heb nooit begrepen waarom zelfs toekomstige rijschoolinstructeurs praktijk tijdens hun opleiding geen examen afleggen om hun rijtechnieken te testen. Ze krijgen daarover in het beste geval alleen maar wat opmerkingen tijdens de stage. En zodra ze hun brevet krijgen, denken ze dat ze kunnen rijden.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door de rijprof »

Nog afgezien van het feit dat ook Charlotte, alhoewel ze nog een beginneling is, intussen al gesnapt heeft dat ze op vlakke weg ook niet moet blijven remmen tijdens het terugschakelen.

Met een zee van ruimte kun je rustig afremmen op de motor zonder remmen, maar meestal heb je geen zee van ruimte. Meestal is het niet steil bergop in Vlaanderen.
Ik raad aan om wel wat te remmen tijdens het terugschakelen en ik weet goed waarom als je dagelijks rijles geeft.
Ik hoop dat Charlotte op tijd, veilig kan vertragen en afremmen en nergens botst of haar bocht mist omwille van jouw raad, Jozef, om niet te remmen... :?

Als je dagelijks praktijkles geeft, ondervind je wel meerdere keren dat leerlingen niet altijd meerdere taken kunnen combineren.
Daarom is de hoofdzaak 'rem' en terugschakelen komt er bij. Vaak zie je leerlingen die terugschakelen vooropstellen en 'vergeten' intussen om te remmen met alle gevolgen vandien... :|
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: PROBLEEM MET SCHAKELEN VAN 3DE NAAR 2DE

Bericht door Jozef »

Rijprof, ook als je over iets een andere mening hebt dan ik, zou ik je toch willen uitnodigen om desondanks enigszins rekening te houden met de credit standing van GRO en van dit forum.

Ik schaam me ervoor dat je Charlotte voor een oen neemt die niet zou weten dat, als het tijdens het terugschakelen noodzakelijk wordt om te vertragen of te stoppen, zij dat middelste pedaal moet indrukken.

Is het omdat je lesgever bent, dat je meent op zo een arrogante manier met haar te mogen omgaan? Charlotte is een dame, ook al is ze waarschijnlijk nog jong. Als ze met mij eens zou willen uitgaan, dan mag ze verwachten dat ik haar portier open en sluit en haar de gordel aanreik, zodat ze die niet ergens achter haar moet zoeken, en dat ik in het restaurant haar overjas aanneem, haar stoel bijschuif en ze een kaart krijgt waarop de prijzen niet vermeld staan, want ik ben geen ongelikte beer.

Ik heb bij het leger 8 maanden rijles gegeven aan miliciens die nog nooit met een auto gereden hadden. Desondanks weet ik maar al te best dat je geen rijtechnieken leert door rijschoolinstructeur te worden of door rijles te geven of door 100.000 km per jaar af te leggen. In België zag ik overigens geregeld rijschoolwagens met enkel de instructeur erin, en waarbij ik dacht: "Man, als je graag rijdt, waarom leer je het dan niet?"

Vrije begeleiders leren niet zelden verkeerde rijtechnieken aan. Helaas gaat men er van uit dat dat met een rijschoolinstructeur niet het geval zou kunnen zijn. Mijn echtgenote heeft destijds enkele rijlessen motorrijden gehad van een niet gebrevetteerde rijschoolinstructeur. Daardoor wist ze al genoeg om daarna, tijdens haar eerste rijles met een gebrevetteerde instructeur van een erkende rijschool, er al na een half uur mee op te houden. Ik was erbij, en zag dat die man ongeveer even goed met een motorfiets kon rijden als ik met een F16 kan vliegen.

Als ik één van mijn kinderen naar de rijschool zou sturen, zou ik eisen dat ik eerst een half uur mocht meerijden met haar toekomstige praktijkleraar. Want wat het verlies van een kind betekent, weet je niet zolang je het niet meegemaakt hebt, en wens ik zelfs mijn grootste vijand niet toe. Een kameraad vertelde me onlangs dat hij kwaad was op zijn dochter, omdat ze hem om 3 uur 's nachts opgebeld had omdat ze een platte batterij had. Ik antwoordde hem: "Man, ik wilde dat mijn dochter dat deed, want dan zou ze nog leven".

Voor alle duidelijkheid: ik weet dat er ook zeer bekwame gebrevetteerde rijschoolinstructeurs zijn, en het juist die zijn welke het siert dat ze te bescheiden zijn om zich een prof te noemen.

Ik heb zeer vele boeken over rijtechnieken en rijvaardigheden bestudeerd. Want het is maar door meerdere bronnen te raadplegen, dat je de verschillen merkt, en het kaf van het koren kunt scheiden. Verder neem ik om de 2 jaar deel aan een intensieve rijvaardigheidstraining, want je moet dat om de 2 jaar herhalen om de technieken te blijven beheersen. Zo een training kost 150 euro, maar als ik daarmee kan vermijden dat mijn auto ook maar 10 cm korter wordt, heb ik al minstens 5.000 euro uitgespaard. Zonder zo een training had ik nooit de grenzen van mijn wagen gekend en geweten hoe ik er het best een aanrijding kan meer vermijden.

Hoeveel van die trainings leg jij af? Of denk je dat jij dat niet nodig hebt omdat je rijles geeft? Een opschrift "Hij was de rijprof" desgevallend op jouw grafsteen gaat jouw nabestaanden niet baten.
Plaats reactie