Problematisch gebruik voorzetsel 'voorbij'

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
professorzonnebloem
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:51

Problematisch gebruik voorzetsel 'voorbij'

Bericht door professorzonnebloem »

Beste,

Het voorzetsel 'voorbij' vind ik ongelukkig gebruikt in een vraag. Voorbij, als voorzetsel, heeft volgens Van Dale twee betekenissen. Dit is de eerste: aan de voor­zij­de langs iets en ver­der. De tweede: verder dan. Dat levert een dubbelzinnigheid op in vraag 2384.

Afgebeeld: straat met aan rechterkant bord van "'einde zone 30". Vraag:
Deze foto is genomen binnen de bebouwde kom.
Met welke maximaal toegelaten snelheid mag je voorbij het verkeersbord rijden?

A/ 30 km/uur.
B/ 50 km/uur.
C/ 70 km/uur.
Het juiste antwoord is, volgens jullie website, 50 km/u. Jullie bedoelen met voorbij dus "eens je het helemaal gepasseerd bent". Het antwoord 30 is even juist, want wie aan 50km/u 'langs' het bord rijdt, heeft nog in de zone 30 versneld en begaat daar een overtreding.

Ook wanneer 'voorbij' het als eerste lid van scheid­baar sa­men­ge­stel­de over­gan­ke­lij­ke en on­over­gan­ke­lij­ke werk­woor­den gebruikt wordt, betekent het ofwel 'langs' of wel 'verder dan'. B.v. in het werkwoord 'voorbijrijden'.

Ik weet natuurlijk niet of dit op het examen zelf een probleem vormt. Een oplossing zou kunnen zijn om 'voorbij' te vervangen door 'eens je het gepasseerd bent'.
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Problematisch gebruik voorzetsel 'voorbij'

Bericht door GRO »

Het zal taalkundig wel correct zijn wat je schrijft, maar 99,99 van de toekomstige bestuurders die proefexamens maken, weten wat we bedoelen.
Ook wanneer iemand het bord net gepasseerd is (10 cm), heeft die vermoedelijk voor hij het bord passeerde al gas bijgegeven.

Het zou wel leuk zijn wanneer iemand tijdens het echte examen de 50 examenvragen eens taalkundig onder de loupe (vergrootglas) neemt. Ik ben benieuwd naar dat resultaat.
professorzonnebloem
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2017, 09:51

Re: Problematisch gebruik voorzetsel 'voorbij'

Bericht door professorzonnebloem »

Mijn intuïtie was nochtans het tegenovergestelde, soms wordt voorbij in de oefenvragen wel degelijk gebruikt als "erlangs", vandaar. Ik kom net van het examen, (geslaagd) ik herinner me één gelijkaardige vraag, maar er was geen dubbelzinnigheid. Er stond iets als: Hoe snel mag je rijden eens je achter deze verhoogde inrichting bent. Klinkt wat stroef maar wel geen misverstand mogelijk.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Problematisch gebruik voorzetsel 'voorbij'

Bericht door de rijprof »

Er staat niet 'voor' of 'bij'. Er staat 'voorbij' wat algemeen aangenomen wordt als 'eens gepasseerd' of 'verder dan'.
'k Snap echt niet wat hier fout kan geïnterpreteerd worden... :roll:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie