Wat na het slagen van het theoretisch examen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Yellow_Pearl

Wat na het slagen van het theoretisch examen

Bericht door Yellow_Pearl »

Beste,

Ik heb een attest behaald om een voorlopig rijbewijs aan te vragen. Ik heb al contact gehad met een rijschool en zal in juni starten. Moet ik mijn voorlopig rijbewijs eerst aanvragen op de gemeente zodat ik het document in handen heb om te kunnen rijden op de rijschool?

Alvast bedankt!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wat na het slagen van het theoretisch examen

Bericht door de rijprof »

Neen.
Je mag rijlessen volgen zonder voorlopig rijbewijs.
Het hangt er natuurlijk vanaf of je al een beetje gaat oefenen op voorhand met een begeleider, want dan heb je wél een voorlopig rijbewijs nodig als je de openbare weg op wil.
Als je denkt om éérst rijlessen te volgen en daarna met een begeleider (of zonder begeleider na 20 uur rijles) te gaan oefenen, is het beter om nog geen voorlopig rijbewijs aan te vragen want anders tikt jouw oefentijd weg zonder dat je er concreet iets mee doet.
Sommigen vragen reeds een voorlopig rijbewijs aan, zonder dat ze er iets mee doen omdat hun 3 maand minimum stageperiode dan 'op papier' begint te lopen alvorens ze het praktijkexamen mogen afleggen.

Als het niet te dringend is, kun je best wachten tot na de rijlessen.
Je mag 1 x van model wisselen (bv. van 36 maand met begeleider naar 18 maand zonder begeleiden, of omgekeerd).
Let wel dat jouw 'geslaagd voor theorie' ook maximum 3 jaar geldig is om het praktijkexamen te mogen afleggen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie