Borden en voorrang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Startingdriver

Borden en voorrang van rechts

Bericht door Startingdriver »

Het zijn eerst de bevelen van agenten die tellen, vervolgens lichten, dan borden en dan voorrang van rechts.

Igv van voorrang van rechts hebben auto's en fietsen voorrang van rechts. De auto van links moet voorrang aan mij geven maar wat met de fietser die van links komt. Die moet je wel doorlaten?

Auto van rechtdoor heeft ook voorrang als hij langs mij passeert of rechtdoor gaat of zelfs naar de andere kant afslaat?

Bij de borden is het goed links en rechts kijken alvorens je verder rijd. En mag je bij voorrang verlenen en indien nodig even stoppen voor de veiligheid? Ik zou alleen niet stoppen als ik links en rechts van ver al goed kan zien.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door GRO »

http://www.gratisrijbewijsonline.be/the ... ijbewijs-b
Best eerst even de lessen 17-22 goed doornemen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

Het zijn eerst de bevelen van agenten die tellen, vervolgens lichten, dan borden en dan voorrang van rechts.
Juist
Igv van voorrang van rechts hebben auto's en fietsen voorrang van rechts. De auto van links moet voorrang aan mij geven maar wat met de fietser die van links komt. Die moet je wel doorlaten?
Indien de fietser gewoon op de rijbaan rijdt, moet hij jou voorrang aan rechts verlenen. Indien de fietser op een fietspad rijdt, moet jij hem voorrang verlenen.
Auto van rechtdoor heeft ook voorrang als hij langs mij passeert of rechtdoor gaat of zelfs naar de andere kant afslaat?
Een bestuurder die links wil afslaan, moet voorrang verlenen aan zijn tegenliggers.
Bij de borden is het goed links en rechts kijken alvorens je verder rijdt. En mag je bij voorrang verlenen en indien nodig even stoppen voor de veiligheid? Ik zou alleen niet stoppen als ik links en rechts van ver al goed kan zien
Als je niet ver kunt zien, moet stoppen en dan heel traag vooruit kruipen tot je goed zicht hebt.
Als je heel ver kunt zien en er is niemand, hoef je niet te stoppen, behalve als er een stopbord staat. Bij een stopbord moet je altijd stoppen, zelfs al is er niemand te zien.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: Indien de fietser op een fietspad rijdt, moet jij hem voorrang verlenen..
Alleen is die situatie wettelijk niet voorzien zonder dat er voorrangsborden staan ...

In de praktijk zijn er wél doorgetrokken fietspaden zònder dat er voorrangsborden staan. :!: :roll:
Eleanor Ruby
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2014, 11:42

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door Eleanor Ruby »

de rijprof schreef:
Bij de borden is het goed links en rechts kijken alvorens je verder rijdt. En mag je bij voorrang verlenen en indien nodig even stoppen voor de veiligheid? Ik zou alleen niet stoppen als ik links en rechts van ver al goed kan zien
Als je niet ver kunt zien, moet stoppen en dan heel traag vooruit kruipen tot je goed zicht hebt.
Als je heel ver kunt zien en er is niemand, hoef je niet te stoppen, behalve als er een stopbord staat. Bij een stopbord moet je altijd stoppen, zelfs al is er niemand te zien.
Als ik dit goed begrijp is het op een rij-examen dus best om alle handelingen enigszins overdreven uit te voeren? Als ik nu ga rijden vertraag ik altijd lichtjes bij een straat waar ik voorrang moet verlenen, maar uiteindelijk kan ik de bewuste straat pas voldoende ver inkijken als ik al halverwege de kruising ben. Om dat op een examen goed te doen, moet ik dus effectief stapvoets gaan rijden tot ik voldoende zicht heb? Dat weerhoudt je er anderzijds toch wel een beetje van vlot te rijden?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door de rijprof »

Als ik dit goed begrijp is het op een rij-examen dus best om alle handelingen enigszins overdreven uit te voeren? Als ik nu ga rijden vertraag ik altijd lichtjes bij een straat waar ik voorrang moet verlenen, maar uiteindelijk kan ik de bewuste straat pas voldoende ver inkijken als ik al halverwege de kruising ben. Om dat op een examen goed te doen, moet ik dus effectief stapvoets gaan rijden tot ik voldoende zicht heb? Dat weerhoudt je er anderzijds toch wel een beetje van vlot te rijden?
Neen, niet overdreven, gewoon correct.
Als je halverwege het kruispunt pas ziet of er een bestuurder van rechts komt en je moet dan nog remmen om hem voorrang te geven, kom je meestal te laat en mis je de voorrang > resultaat= onvoldoende!
Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden en ten aller tijde kunnen voorrang verlenen als dat nodig is.
Vlot rijden heeft weinig met snelheid te maken maar eerder met snel overzicht hebben en beslissen.
Rij supertraag waar dat nodig is en rij vlotjes waar het mogelijk is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Borden en voorrang van rechts

Bericht door Inazuma »

Eleanor Ruby schreef:uiteindelijk kan ik de bewuste straat pas voldoende ver inkijken als ik al halverwege de kruising ben. Om dat op een examen goed te doen, moet ik dus effectief stapvoets gaan rijden tot ik voldoende zicht heb? Dat weerhoudt je er anderzijds toch wel een beetje van vlot te rijden?
Dat moet je dan ALTIJD doen :!:

Je moet helemaal niet "een beetje vlot" over een kruispunt rijden waar je géén zicht op hebt.
Je vermindert je snelheid ifv het zicht dat je hebt op de weg met voorrang.
Geen zicht op :arrow: verder vertragen terwijl je nadert.
"Blinde" kruispunten :arrow: stoppen :!:
Plaats reactie