Verwarring voorrangsregels

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Verwarring voorrangsregels

Bericht door z183115 »

Zie deze les.

Een aantal vragen:

Situatie 1:

1) Wat wordt specifiek bedoeld met de rijbaan 'oversteken'? Naar de overkant gaan? Een rijstrook van de dwars liggende rijbaan overschrijden?
De hele dwars liggende rijbaan overschrijden?
Wat de blauwe auto doet in de bovenste afbeelding is oversteken, en daarvoor technisch gezien een manoeuvre?
Hoe is dat dan oversteken als hij niet naar de overkant rijdt van de rijbaan waarop hij zich bevindt? Of is links afslaan ook 'oversteken'?

2) Dus in de onderste afbeelding, als die rode auto van rechts komt, links wilt afslaan, dan heeft hij voorrang, ook al steekt hij de rijbaan over? Dat is dan geen manoeuvre?
Als iemand van rechts komt, maakt het niet uit of hij wilt afslaan of niet, dan gelden die 'manoeuvre' voorrangsregels van afslaan niet meer?
Maar een bestuurder moet ook voorrang verlenen wanneer hij een manoeuvre uitvoert.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - http://www.gratisrijbewijsonline.be/the ... en-afslaan
.. alleen als hij vanuit een rijbaan van links komt? Alleen als je beide tegenliggers van elkaar bent?


3) Geldt voorrang van rechts alleen maar als iemand vanuit jouw perspectief van rechts komt?
En ook wanneer beide auto's een manoeuvre uitvoeren?

Afbeelding

Situatie 2:

foto 1:
Afbeelding

Foto 1:
Ik kom vanuit die richting van de pijl 1 en ik wil de rijbaan oversteken om naar links te gaan, naar pijl 2.
Heb ik dan voorrang van rechts, of moet ik voorrang verlenen omdat ik dan op een 'uitritconstructie' sta?

foto 2:
Afbeelding

Foto 2:
Ik kom vanuit richting pijl 1 en ik wil richting pijl 2 op, de rijbaan oversteken om naar links te volgen zodat ik zoals de auto's van 3 en 4 rechtdoor rij op de rijbaan.
Pijlen 3, 4 en 5 zijn de richtingen waaruit andere auto's komen.
Heb ik dan voorrang van rechts ten opzichte van auto's die uit richting 4 komen (links van mij)?
Moet ik dan voorrang verlenen aan de auto's die uit richting 3 komen (rechts van mij)?
Laatst gewijzigd door z183115 op 28 sep 2016, 17:09, 7 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door GRO »

Het is wel toegelaten uw vraag te illustreren met foto's maar als je die zo groote maakt is het moeilijk je tekst te lezen.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door z183115 »

GRO schreef:Het is wel toegelaten uw vraag te illustreren met foto's maar als je die zo groote maakt is het moeilijk je tekst te lezen.
Ik heb het nu aangepast in de hoop dat het beter leesbaar is nu.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door de rijprof »

Als je de rijbaan oversteekt, waar geen voorrang geregeld wordt, doe je een manoeuvre.
Dus ergens vanuit een oprit, een berm, enz.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door Inazuma »

Je hebt een fout idee van het oversteken van de rijbaan.

Bij het links afslaan, overrijden van een kruispunt, ... steek je de rijbaan niet over in de zin die de wegcode bedoelt.

Het is oversteken van de rijbaan, is iets dat je met een auto zelden zal doen, eerder met een (brom)fiets of zo.

Vergelijk het met het oversteken aan een (brom)fiets-oversteekplaats - maar dan ergens zonder de bijhorende wegmarkering :!:
Er is immers een arrest van het Hof van Cassatie dat stelt dat het oversteken van de rijbaan aan een (brom)fiets-oversteekplaats, géén maneuver is (want gereglementeerd door de wegcode) :shock:
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door z183115 »

Inazuma schreef: Er is immers een arrest van het Hof van Cassatie dat stelt dat het oversteken van de rijbaan aan een (brom)fiets-oversteekplaats, géén maneuver is (want gereglementeerd door de wegcode) :shock:
Merkwaardig! Ik zal het eens moeten nalezen dan.
Bedankt.
STEPHAN

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door STEPHAN »

Als je met 2 auto's (2rijstroken naast elkaar) rechts afslaat en de rechtse wijkt uit (bocht te groot) tegen de linkse. Wie is dan in fout ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verwarring voorrangsregels

Bericht door Inazuma »

STEPHAN schreef: 03 feb 2020, 17:40 Als je met 2 auto's (2rijstroken naast elkaar) rechts afslaat
De eerste vraag:
Màg dat daar :?:

Je hebt voorsorteringspijlen nodig, naar rechts in beide rijstroken, als je niet vanuit de meest rechtse rijstrook afslaat naar rechts ...

en de rechtse wijkt uit (bocht te groot) tegen de linkse. Wie is dan in fout ?
Waarvoor wijkt die uit ?



Waar ergens ?
Want zonder de specifieke situatie te zien valt zoiets moeilijk te zeggen.
Plaats reactie