Vraag 991

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
maximedh
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 sep 2016, 17:14

Vraag 991

Bericht door maximedh »

Beste,

Zou iemand me kunnen uitleggen waarom het antwoord hier A is en niet B zoals ik dacht?
Ik redeneerde als volgt: het is een zone 30, je rijdt 48 km/u, dus je rijdt 18 km/u te snel.
Volgens de theorie die ik geleerd heb zou je dan een boete moeten betalen, zoals aangegeven is.

De reden waarom ik echter antwoord B koos, is omdat er staat dat je een voorlopig rijbewijs B hebt. Dan moet je bij een verkeersovertreding toch je theorie-examen opnieuw afleggen?

Alvast bedankt,
Maxime

Afbeelding
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag 991

Bericht door Stefan Peeters »

De rechter is verplicht een verval tot sturen uit te spreken met als voorwaarde het overdoen van je theorie- en/of praktijkexamen wanneer je een dergelijke overtreding begaat binnen de 2 jaar na het behalen van het rijbewijs B.

Een voorlopig rijbewijs valt, hoe absurd het ook mag klinken, buiten deze regel...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 991

Bericht door bert.covens »

Stefan Peeters schreef:De rechter is verplicht een verval tot sturen uit te spreken met als voorwaarde het overdoen van je theorie- en/of praktijkexamen wanneer je een dergelijke overtreding begaat binnen de 2 jaar na het behalen van het rijbewijs B.
Ik vrees er een beetje voor :


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld inartikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :

de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
4° indien hij veroordeelt wegens enige overtreding van deze wet en van de reglementen uitgevaardigd ter uitvoering ervan en de schuldige binnen drie jaar vóór de overtreding driemaal hieromtrent werd veroordeeld;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.


In een zone 30, is de strengere bestraffing van beginnende bestuurders voor zover ik kan zien dus pas van toepassing bij een snelheid > 50 km/u.


Waarschuwing :!:

De strengere bestraffing van beginnende bestuurders moge dan niet van toepassing zijn op bestuurders met een voorlopig rijbewijs, toch even opletten.

Het is in eerste instantie het parket dat beslist of een overtreder gedagvaard wordt, dan wel of hij de gunst krijgt van een OI/MS. Als de overtreder gedagvaard wordt, kàn de rechter in de voorziene gevallen nog steeds een vervallenverklaring uitspreken, en het terugkrijgen van het rijbewijs afhankelijk maken van die zogenaamde herstelexamens. Ook al is hij het dan niet verplicht, hij kàn het nog wél ....
Stefan Peeters schreef: Een voorlopig rijbewijs valt, hoe absurd het ook mag klinken, buiten deze regel...
Dat klopt. Als wetteksten niet écht zorgvuldig opgesteld worden, krijg je inderdaad dergelijke absurde gevolgen ....
Laatst gewijzigd door bert.covens op 26 sep 2016, 00:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag 991

Bericht door bert.covens »

@ GRO, bij de uitleg staan volgens mij trouwens nog twee foutjes :
Vanaf 30 km/uur te snel IS een zeer ernstige overtreding
In een zone 30, is de strengere bestraffing van beginnende bestuurders van toepassing bij een overschrijding van méér dan 20 km/u

En een werkwoordje vergeten ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 991

Bericht door Inazuma »

48 in zone 30 is een onmiddellijke inning ... 130 euro.

Maar 48 is ook 54 min 6 correctie.

Niet alle politierechtbanken passen die correctie toe - niemand kan de rechter ertoe verplichten - en daar loop je de kans vervolgd te worden én je rijbewijs kwijt te spelen ...
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag 991

Bericht door GRO »

Dank aan Bert en Inazuma voor de tips. Ik heb de vraag aangepast en de uitleg uitgebreid.
Ebu26
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 mei 2019, 23:46

Re: Vraag 991

Bericht door Ebu26 »

GRO schreef: 29 sep 2016, 15:40 Dank aan Bert en Inazuma voor de tips. Ik heb de vraag aangepast en de uitleg uitgebreid.
Maar nu staat daar:
Vanaf 30 km/u te snel is een zeer ernstige overtreding: onmiddelijke inning 130 euro.
was de onmiddellijke inning van 130 euro niet voor de overtreding van 18 km/u te veel? En dus niet voor 30 km/u te veel?

zie uitleg op vraag: https://imgur.com/a/0p5RuXb
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag 991

Bericht door Inazuma »

De 130 € was indertijd uiteraard voor 18 te snel in zone 30

(intussen 141 €)


uitleg klopt daar niet
Plaats reactie