proefexamen vraag 2863

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Wushusuni

proefexamen vraag 2863

Bericht door Wushusuni »

Dit is vraag 2863
Hoeveel bedraagt de stopafstand bij droog weer als je met je auto 90 km/uur rijdt?

A/ Ongeveer 30 meter.
B/ Ongeveer 60 meter.
C/ Ongeveer 90 meter.
FOUT
Juist = B LES 13 - 'De stopafstand'.
Lees in LES 13 wat je moet kennen van de stopafstand.

De stopafstand is de reactieafstand + de remafstand. Uit een ander boek kan je dit berekenen door je huidige snelheid te delen door 10 en daarna te kwadrateren (dus 90/10 = 9 en 9 x 9 =81 op een droog wegdek.... + (snelheid/10 op een nat wegdek... +90)

De getallen komen dus niet overeen en nu weet ik niet welke juist is?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door GRO »

Lekke007

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door Lekke007 »

Ik heb hier 4 vragen over gehad - en sorry, maar zowel reactietijd als snelheid is niet correct.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door GRO »

Ga jij nu beweren dat GOCA tijdens het examen bij een bepaalde snelheid de reactietijd of de remweg in meter vraagt?????
En dat je tijdens het examen 4 vragen i.v.m. de stopafstand hebt gekregen?????
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door Jozef »

Wat je voor het examen moet weten, staat inderdaad op deze pagina. Volgens de grafiek aldaar zou bij 90 km/h de stopafstand 67,5 meter bedragen. Het dichtst daarbij bij vraag 2863 is B met "Ongeveer 60 meter".

De werkelijkheid bij een reactietijd van 1 seconde en een remvertraging tussen 6,0 m/s² en 9,0 m/s² (droog asfalt vs beton) is een reactieweg van 25 meter, een remweg van 41,67 meter, en dus een stopafstand van 66,67 meter.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door de rijprof »

Meestal liggen de getallen wat verder uit elkaar zodat je beter het getal kunt kiezen die dichts bij het juiste antwoord past.

Ik hanteer snelheid - 20 (90-20 = 70 meter) Er zijn tal van formules. Geen enkele is exact. Het is een schatting bij benadering.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: proefexamen vraag 2863

Bericht door Jozef »

de rijprof schreef: 12 nov 2018, 17:50 Meestal liggen de getallen wat verder uit elkaar zodat je beter het getal kunt kiezen die dichts bij het juiste antwoord past.

Ik hanteer snelheid - 20 (90-20 = 70 meter) Er zijn tal van formules. Geen enkele is exact. Het is een schatting bij benadering.
Sommige vuistregels (zoals de 2-seconden regel) gaan ervan uit dat de remafstand lineair met de snelheid zou toenemen, terwijl hij kwadratisch met de snelheid toeneemt. Andere vuistregels (zoals (snelheid / 10) x (snelheid / 10)) gaan ervan uit dat ook de reactieafstand kwadratisch met de snelheid zou toenemen, wijl deze slechts lineair met de snelheid toeneemt.

De afwijking van vuistregels ten opzichte van de werkelijkheid is daardoor sterk afhankelijk van de aanvankelijke snelheid. Enkele voorbeelden om dit te illustreren (reactietijd 1 seconde - droog asfalt of beton).

30 km/h
Halve snelheid => 15 meter
Regel van de rijprof 30 - 20 => 10 meter
2 seconden regel 30000 x 2 / 3600 => 16,67 meter
Juiste berekening => 12,96 meter

50 km/h
Halve snelheid => 25 meter
Regel van de rijprof 50 - 20 => 30 meter
2 seconden regel 50000 x 2 / 3600 => 27,78 meter
Juiste berekening => 26,75 meter

70 km/h
Halve snelheid => 35 meter
Regel van de rijprof 70 - 20 => 50 meter
2 seconden regel 70000 x 2 / 3600 => 38,89 meter
Juiste berekening => 44,65 meter

90 km/h
Halve snelheid => 45 meter
Regel van de rijprof 90 - 20 => 70 meter
2 seconden regel 90000 x 2 / 3600 => 69,23 meter
Juiste berekening => 66,67 meter

120 km/h
Halve snelheid => 60 meter
Regel van de rijprof 120 - 20 => 100 meter
2 seconden regel 100000 x 2 / 3600 => 55,56 meter
Juiste berekening => 107,41 meter

En voor wie in Duitsland de uitlaatpijp eens wil schoonblazen:
200 km/h
Halve snelheid => 100 meter
Regel van de rijprof 200 - 20 => 180 meter
2 seconden regel 200000 x 2 / 3600 => 111,11 meter
Juiste berekening => 261,32 meter

We zien dus dat het vooral bij hogere snelheden is dat de vuistregels alsmaar meer tekortschieten. Maar tot 120 km/h, de hoogst toegestane snelheid in België, benadert de regel van de rijprof zeer goed de werkelijkheid.

Let wel dat de juiste berekening de absolute minimum afstand is in perfecte omstandigheden, en dat een dergelijke noodstop een aanzienlijk risico inhoudt op een aanrijding door een achterligger. Ter illustratie daarvan nog even de normale stopafstand en de noodstopafstand vergeleken (parameters lichtjes verschillend van vorige berekeningen).

30 km/h
Normale stopafstand 18 meter
Noodstopafstand 13,5 meter

50 km/h
Normale stopafstand 40 meter
Noodstopafstand 27,5 meter

70 km/h
Normale stopafstand 70 meter
Noodstopafstand 45,5 meter

90 km/h
Normale stopafstand 107 meter
Noodstopafstand 67,5 meter

120 km/h
Normale stopafstand 180 meter
Noodstopafstand 108 meter

200 km/h
Normale stopafstand 460 meter
Noodstopafstand 260 meter

Tot slot nog even enkele voorbeelden van de snelheid waarmee een aanrijding gebeurt, ook met een slechts geringe ietwat te hoge aanvankelijke snelheid.

Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 30 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 40 km/h aan tegen 35,19 km/h.

Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 50 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 60 km/h aan tegen 40,49 km/h.

Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 70 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 80 km/h aan tegen 45,15 km/h.

Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 90 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 100 km/h aan tegen 49,39 km/h.

Het obstakel dat je nog net niet zou aangereden hebben met een oorspronkelijke snelheid van 120 km/h, rijd je bij een oorspronkelijke snelheid van 130 km/h aan tegen 54,97 km/h.
Plaats reactie