theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Woodzi
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:37

theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Woodzi »

Ik ben drie jaar geleden geslaagd op het theoretisch examen en heb dan door omstandigheden redelijk lang gewacht om voor mijn praktisch examen te oefenen.
Uiteindelijk heb ik twintig uur rijles gevolgd, en daarna heb ik alleen geoefend. Door een paar stomme fouten ben ik een aantal keer niet geslaagd op het praktijkexamen (heb daardoor ook nog bijkomende praktijklessen moeten nemen, hoewel ik dus al twintig uur gevolgd had. Een zeer kostelijke affaire dus). Ondertussen blijkt dus (hoewel niemand mij dit vertelde, ook de gemeente was zo vriendelijk om die info te verzwijgen) dat de termijn voor uw theoretisch examen nog dezelfde blijft, zelfs als je een voorlopig rijbewijs van 18 maanden krijgt door de twintig uur rijles. Op dat voorlopig rijbewijs van 18 maanden staat dan als enige vervaldatum 13 februari 2016, terwijl mijn theorie blijkbaar alsnog veel vroeger is vervallen (namelijk vorige maand ergens).

Ik kan dus geen geldig praktisch examen meer afleggen omdat mijn theorie meer dan drie jaar geleden is, maar mijn voorlopig rijbewijs van 18 maanden is wel nog geldig tot 13 februari. Volgens de mensen in het examencentrum moet ik dus opnieuw een theoretisch examen aleggen en kan ik pas daarna opnieuw praktijkexamen doen. Bestaat er ook een wachttermijn tussen uw theoretisch en uw praktisch examen ? Of mag je meteen na uw theoretisch examen ook uw praktisch examen afleggen ? Verandert er iets aan dat rijbewijs van 18 maanden indien ik opnieuw theoretisch examen afleg ? Blijf ik dat voorlopig behouden of komt er dan nog iets anders voor in de plaats ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Inazuma »

Woodzi schreef: Ik kan dus geen geldig praktisch examen meer afleggen omdat mijn theorie meer dan drie jaar geleden is, maar mijn voorlopig rijbewijs van 18 maanden is wel nog geldig tot 13 februari.

Volgens de mensen in het examencentrum moet ik dus opnieuw een theoretisch examen aleggen en kan ik pas daarna opnieuw praktijkexamen doen.
Klopt.
Bestaat er ook een wachttermijn tussen uw theoretisch en uw praktisch examen ?
Neen.
Of mag je meteen na uw theoretisch examen ook uw praktisch examen afleggen
Ja.
Verandert er iets aan dat rijbewijs van 18 maanden indien ik opnieuw theoretisch examen afleg ?
Neen.
Blijf ik dat voorlopig behouden of komt er dan nog iets anders voor in de plaats ?
Blijft behouden zoals het is ...
Woodzi
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2015, 15:37

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Woodzi »

bedankt voor de snelle antwoorden :)
mandoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2015, 17:21

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door mandoek »

ik heb hetzelfde voor... mijn theorie is vervallen, maar mijn voorlopig rijbewijs niet. Mag ik dan rijden? (in principe heb ik een voorlopig rijbewijs dat niet vervallen is dus...)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door GRO »

Je mag rijden.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Inazuma »

mandoek schreef:ik heb hetzelfde voor... mijn theorie is vervallen, maar mijn voorlopig rijbewijs niet. Mag ik dan rijden? (in principe heb ik een voorlopig rijbewijs dat niet vervallen is dus...)
Je mag verder oefenen.

Of je ook examen mag doen, hangt af van wanneer je voorlopig rijbewijs B dateert ...

Voor 3/2/2014 :
Je legt praktijk examen B af volgens de voorschriften die toen geldig waren, dwz dat het niet uitmaakt of je theorie nog geldig is of niet.


Vanaf 3/2/2014
Je legt examen af volgens de huidige voorschriften: je theorie moet minder dan 3 jaar oud zijn om praktisch examen te mogen doen.
(Deze regeling geldt naast rijbewijs categorie B ook voor de andere voorlopige rijbewijzen.)


Als je voorlopig rijbewijs vervalt, kan je 3 jaar geen voorlopig rijbewijs meer krijgen voor deze categorie en moet je met de rijschool oefenen en examen doen :!:
Zorg dat je tijdig slaagt, of zorg dat je van model kan wisselen binnen de geldigheidsperiode van je huidige voorlopige rijbewijs.
beactivity

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door beactivity »

Ik heb het zelfde voor maar dan met 36 maanden rijden met begeleider . Voor me vrouw die mocht vrijdag afleggen alles was vastgelegd
tot vandaag telefoon kreeg theorie vervallen van 02.2018 maar kaart geldige tot 11.2018 .
Maar de geldigheids datum van je theorie word niet weer geven wel het verval van de kaart .
on logisch vind ik dit of wel is je kaart geldige zoals het papiertje van vroeger . Ik vind de kaart veel te misleidend
en moet aan gepast worden want mogen verder rijden terwijl je theorie vervallen is leg dat maar eens uit als je auto ongeluk .
Veroorzaakt je kaart mag dan wel nog geldige zijn het is wel je theorie datum die telt vind ik .
estefanya_djioed
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2019, 20:56

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door estefanya_djioed »

Ik heb 10 Julie 2018 theorie examen gemaakt en heb t helaas niet kunnen behalen..sins dien ben ik niet terug gegaan naar rijschool Sawirjo..en ik wil tog even weten of me stukken al vervallen is..
Nu is t al 9maanden dat k mijn stukken heb laten zitten.
Bla

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Bla »

Ik heb mijn theoretisch gehaald, maar heb mijn voorlopig rijbewijs nog niet gaan aanvragen aan het gemeentehuis. Betekent dit dan dat ik na die drie jaar gewoon terug mijn theorie mag afleggen? Of is daar zo'n rare wachtperiode van 3 jaar tussen zoals mensen tegen mij zeggen?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Benny Stinkens »

Theorie kan je gewoon afleggen. :idea:
Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Kirsten

theorie niet laten vervallen

Bericht door Kirsten »

Mijn theoretisch rijbewijs vervalt in November 2019. Ik vertrek eind augustus op stage naar Zuid-Afrika en ik vroeg me af of het dan mogelijk was dat ik mijn theoretisch rijbewijs opnieuw haal deze maand zodat ik het niet laat vervallen. Mag ik dan wel met mijn ouders rijden nadien of gelden dezelfde regels als wanneer je het laat verlopen?

Hartelijk dank.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: theorie niet laten vervallen

Bericht door Inazuma »

Kirsten schreef: 16 aug 2019, 10:09 Mijn theoretisch rijbewijs vervalt in November 2019.
V ervalt je theoretisch examen (na 3 jaar ) :?:

Of vervalt je voorlopige rijbewijs B :?:
Zo ja: welk model 18 maanden zonder begeleider, 36 maanden met begeleider


Als het een voorlopig rijbewijs B is, dat kan je enkel verlengen tijdens de geldigheidsperiode ervan, én je theorie examen moet minder dan 3 jaar oud zijn


Er is nog een voorlopig rijbewijs B van 12 maanden geldig, maar dat is pas voor als de geldigheid van eerdere voorlopige rijbewijzen B verlopen is ...
Gast

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Gast »

Waar kan je opzoeken tot wanneer je theorie geldig is? Ik heb dat papier niet meer.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door GRO »

Mogelijkheid 1 :

Het examencentrum contacteren waar je je theorie-examen afgelegd hebt.
Zij kunnen dat normaliter terugvinden.
Opgepast : nu er vorop (Corona) achterstanden weggewerkt moeten worden, zijn sommige examencentra niet altijd even vlot telefonisch bereikbaar.
Het is daar erg hectisch, stormloop .... ook qua te beantwoorden mails, en telefonische oproepen.
En dan zal ik het nog héél braafjes uitdrukken.
Kans bestaat ook, dat men het je om privacy redenen niet zomaar telefonisch wil meedelen. Mss moet je even langsgaan.


Mogelijkheid 2 : (dit is tamelijk recent)

Via www.mijnburgerprofiel.be

om in te loggen nodig :
* een identiteitskaartlezer,
* je eigen identiteitskaart met nog leesbare chip,
* de code van je identiteitskaart kennen.
andere mogelijkheid om in te loggen is via itsme, of een mobiele app
Ik weet dat je daar bvb voor de nascholingen code 95 perfect kan zien welke modules je al gevolgd hebt, en wat je nog moet volgen.
Je kan daar ook terugvinden wanneer je het terugkom-moment moet volgen.
Hoogstwaarschijnlijk kan je daar dus ook terugvinden wanneer je geslaagd bent in je theorie.


Persoonlijk zou ik eerst ff optie 2 proberen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: theorie vervallen, voorlopig rijbewijs nog niet

Bericht door Benny Stinkens »

Mogelijkheid nr 3

Het staat tegenwoordig op je voorlopig rijbewijs vermeld :idea:
Dit is bij de meest recentste rijbewijzen zo, dus als het wel al wat langer geleden is kijk dan naar de vorige mogelijkheden :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie