Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Busstrookman

Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door Busstrookman »

Onderaan deze foto staat in het groen "Net voorbij het bord is het nog een voorrangsweg", moet het niet zijn "Net voorbij dit bord is het geen voorrangsweg meer"?

Afbeelding
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door Stefan Peeters »

Busstrookman schreef:Onderaan deze foto staat in het groen "Net voorbij het bord is het nog een voorrangsweg", moet het niet zijn "Net voorbij dit bord is het geen voorrangsweg meer"?
Neen. Net voorbij het bord is het nog een voorrangsweg want die eindigt pas 100 meter verder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door Gast »

Bedankt voor je antwoord. Waar in de cursus kan ik dit terugvinden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Bedankt voor je antwoord. Waar in de cursus kan ik dit terugvinden?
>>> hier :wink:

In het filmpje vanaf 1:54, in de tekst eronder puntje 2.8.


En als je een relevante wettekst zoekt, die vind je dan weer >>> hier. :wink:


Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door Gast »

Ja dat wist ik, maar wat ik niet wist en niet terugvind in de cursus is dat na het bord B11 de voorrangsweg pas na 100m stopt zoals Mr. Peeters aanhaalde.
Staat dit ook in de cursus? Vind dit toch wel een vreemd gegeven en het lijkt mij zo onlogisch, maar zo zijn veel verkeersregels natuurlijk ;-)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Ja dat wist ik, maar wat ik niet wist en niet terugvind in de cursus is dat na het bord B11 de voorrangsweg pas na 100m stopt zoals Mr. Peeters aanhaalde.
Staat dit ook in de cursus? Vind dit toch wel een vreemd gegeven en het lijkt mij zo onlogisch, maar zo zijn veel verkeersregels natuurlijk ;-)
Euh, niet in de cursus. Maar dat is wél duidelijk te zien op de foto bij de vraag zelf.

Afbeelding

Je ziet een bord Afbeelding , met een onderbord 100 m. Dit bord kondigt dus een Afbeelding aan, die ongeveer 100 meter verderop staat.

De voorrangsweg eindigt dus niet hier, maar pas na 100 meter.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door Gast »

Wow, het is net alsof ik nu pas door heb dat het onderbord er staat. Heb het antwoord van Mr. Peeters dus ook foutief geïnterpreteerd! Mijn excuses voor het verprutsen van jullie tijd :-$
exomnia
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2017, 01:11

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door exomnia »

Nog een vraag hierover: Zou het dus verboden zijn voorbij dat bord te parkeren als de voorrangsweg daar wel zou eindigen? En waarom?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door GRO »

Nog een vraag hierover: Zou het dus verboden zijn voorbij dat bord te parkeren als de voorrangsweg daar wel zou eindigen? En waarom?
Dat kunnen we aan de hand van de informatie die bij deze vraag gegeven is niet zeggen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Oefenvraag 720 betreffende stilstaan en parkeren

Bericht door bert.covens »

exomnia schreef: 23 mei 2017, 04:59 Nog een vraag hierover: Zou het dus verboden zijn voorbij dat bord te parkeren als de voorrangsweg daar wel zou eindigen? En waarom?
100 Meter verderop, is het géén voorrangsweg meer.

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;



Déze specifieke regel, is daar dus niet meer van toepassing. Maar .... dit betreft slechts één van de vele regels mbt stilstaan en parkeren.

Zo zijn er een hele rist regels die stilstaan en parkeren nadrukkelijk verbieden. En zo zijn er nog een hele rist àndere regels die het parkeren verbieden, maar stiltaan (in de strikte betekenis van de wegcode) wél toelaten. Dus om te weten of je 100 meter verderop wel/niet mag parkeren, zou je ter plaatse moeten bekijken of je daar een andere regel zou overtreden of niet.

Het onderwerp stilstaan en parkeren, is nu éénmaal een stevige brok (regels) om te studeren ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie