Openbare plaatsen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
tuningheart
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2005, 00:00

Openbare plaatsen

Bericht door tuningheart »

geachte

Ik raak toch niet goed wijs uit de regeling betreffende openbare wegen, openbare terreinen en niet-openbare terreinen.

Ik heb een handboek m.b.t. de theorie voor het examen en hierin staat het volgende vermeld:

"openbare wegen zijn alle wegen die ter beschikking gesteld zijn voor de weggebruikers in het algemeen, ook privé-wegen als zij door iedereen mogen gebruikt worden"
"een openbaar terrein is vrij toegankelijk voor het publiek, bv. een parking van een warenhuis"
"een niet-openbaar terrein is toegankelijk voor een bepaald aantal personen, bv. betalenden voor een privéparking of een afgesloten voetbalterrein of crossterrein"

Nu merk ik dat de uitleg op jullie site toch verschilt wat betreft de openbare en niet openbare terreinen...

Kun je me nog ff duidelijk stellen hoe het just in elkaar zit?

Bedankt bij voorbaat

Vriendelijke groet
Mieke
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Wat op de site staat komt eigenlijk overeen met wat in het handboek staat.

In jouw handboek heeft de auteur echter een zeer ongelukkig voorbeeld gekozen om duidelijk te maken wat een openbaar terrein is. Hij geeft als voorbeeld de parking van een warenhuis.
Rechtspraak heeft intussen bepaald dat de parking van een warenhuis gelijk staat met een openbare weg.

Een beter voorbeeld zou zijn: een tankstation. Dit is een plaats die voor iedereen toegankelijk is.

Een niet openbaar terrein is niet niet voor iedereen toegankelijk. Bijvoorbeeld de terreinen rond een fabriek. De werknemers en leveranciers mogen daar komen, maar een gewone bestuurder mag daar niet even wat rondjes gaan rijden. Een ander voorbeeld is de parking rond de vijver van een visclub. De aangesloten leden mogen daar hun wagen parkeren. Andere bestuurders hebben er niets te zoeken.


Nu even samengevat:

Een openbare plaats (in het kader van deze cursus) is dus
- of Een openbare weg
- of een openbaar terrein
- of een niet openbaar terrein

De openbare weg:
Voorbeeld: een plein, een weg, een straat, een aardeweg, een brug of een tunnel (...) waar we voor het verkeer te land mogen komen.

- Let op: 'Openbare' weg wil niet noodzakelijk zeggen dat iedere weggebruiker of elk voertuig erop toegelaten is. (Zo mag een bromfietser niet op de autosnelweg rijden, terwijl sommige wegen dan weer verboden zijn voor vrachtauto's).

Openbaar terrein:
Voorbeeld: tankstation.

Niet openbaar terrein:
Voorbeeld: Terrein rond een fabriek
tuningheart
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2005, 00:00

Bericht door tuningheart »

Geachte

Hartelijk dank voor uw reactie, het is mij nu eindelijk duidelijk hoe de vork aan de steel zit!

Graag wil ik jullie nog even feliciteren voor het prachtige werk dat jullie hier op de site leveren! Je vindt namelijk zelden nog zo'n goede info terug op het internet!

PROFICIAT enneuh... keep up the good work!

Groetjes Mieke
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dank voor je reactie.

Ik hoop dat je ons zult laten weten hoe je examen afloopt.

Succes
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ tuningheart:

Misschien vraag je je nog af waarom in de rechtspraak een parking van een warenhuis meestal niet als een openbaar terrein, doch als een openbare weg beschouwd wordt.

De redenering was (vooral dan bij een groot warenhuis) dat het terrein eigenlijk uit rijbanen bestaat, met daarnaast parkeervakken.

Het verschil heeft wel aanzienlijke gevolgen. Op een openbaar terrein zou de politie bijvoorbeeld geen PV kunnen opstellen omdat je onrechtmatig op een plaats voor gehandicapten geparkeerd staat op een openbare weg kan dat wel.

Sommige overtredingen kan de politie evenwel ook vaststellen op een openbaar terrein, bijvoorbeeld alcoholintoxicatie, niet ingeschreven of onverzekerd rijden, enz. Ook bij een ongeval op een openbaar terrein kan je de politie om tussenkomst vragen.
tuningheart
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2005, 00:00

Bericht door tuningheart »

Beste Jozef

Hartelijk dank voor de extra uitleg!

En ik laat zeker iets weten of mijn examen goed verlopen is of niet!

Vriendelijke groeten
Mieke
Plaats reactie