Wie is in fout?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
BramK1991

Wie is in fout?

Bericht door BramK1991 »

Hey iedereen,

Momenteel heb ik mijn rijbewijs 3,5 jaar (dankzij rijbewijsonline, bedankt!), maar recent had ik een discussie met enkele vrienden over een denkbeeldig ongeval. Ik heb het proberen opzoeken op deze site maar het blijft een beetje vaag.

Volgens de website mag je op een voorrangsweg een auto links inhalen, ook al ben je aan een kruispunt.
(Dit mag overigens ook op een kruispunt met verkeerslichten als het licht op groen staat).
We gaan er even vanuit dat het inhalen wettig gebeurde, dus geen tegenliggers, geen volle lijn.

Plots wil de auto die we aan het inhalen zijn, links afslaan op het kruispunt. Dit heeft een ongeval tot gevolg.
Wie is er in fout?
De auto die inhaalt, mag op die plaats inhalen. De wet zegt echter ook dat iemand die een manoever WIL uitvoeren, voorrang moet verlenen. Echter vermoed ik ook (niet gevonden op de website), dat iedere bestuurder voorrang moet verlenen aan een weggebruiker die al BEZIG IS met het uitvoeren van een manoever.

Klopt het als ik zeg dat:
- De auto die wil inhalen, is nog niet begonnen met zijn manoever. De auto die links wil afslaan heeft zijn knipperlicht al aangezet. De auto die wil inhalen mag niet aan zijn manoever beginnen. Bij een eventueel ongeval is de inhalende auto in fout.
- De auto die wil inhalen is al aan zijn manoever begonnen (hij rijdt al op de linkse rijstrook). De auto die links wil afslaan zet nu zijn knipperlicht op. Er volgt een botsing. De auto die links wou afslaan is in fout omdat hij voorrang moest verlenen aan de auto die al bezig is met het manoever.


Alvast bedankt!
Bram K.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Wie is in fout?

Bericht door GRO »

Klopt het als ik zeg dat:
1.- De auto die wil inhalen, is nog niet begonnen met zijn manoever. De auto die links wil afslaan heeft zijn knipperlicht al aangezet. De auto die wil inhalen mag niet aan zijn manoever beginnen. Bij een eventueel ongeval is de inhalende auto in fout.
2.- De auto die wil inhalen is al aan zijn manoever begonnen (hij rijdt al op de linkse rijstrook). De auto die links wil afslaan zet nu zijn knipperlicht op. Er volgt een botsing. De auto die links wou afslaan is in fout omdat hij voorrang moest verlenen aan de auto die al bezig is met het manoever.
Punt 1: akkoord.
Punt 2: op welke site of handboek heb jij die tweede regel gevonden?
Gast

Re: Wie is in fout?

Bericht door Gast »

GRO schreef:
Klopt het als ik zeg dat:
1.- De auto die wil inhalen, is nog niet begonnen met zijn manoever. De auto die links wil afslaan heeft zijn knipperlicht al aangezet. De auto die wil inhalen mag niet aan zijn manoever beginnen. Bij een eventueel ongeval is de inhalende auto in fout.
2.- De auto die wil inhalen is al aan zijn manoever begonnen (hij rijdt al op de linkse rijstrook). De auto die links wil afslaan zet nu zijn knipperlicht op. Er volgt een botsing. De auto die links wou afslaan is in fout omdat hij voorrang moest verlenen aan de auto die al bezig is met het manoever.
Punt 1: akkoord.
Punt 2: op welke site of handboek heb jij die tweede regel gevonden?
Parate kennis. Als een auto bezig is met een manoever (dus al begonnen) moeten de andere weggebruikers toch voorrang verlenen? Ik dacht dat dit zo was bij parkeren en keren in een smalle straat. Als de auto bezig is met keren of parkeren moeten andere weggebruikers voorrang verlenen, dacht ik.
Dus als hij al bezig is met inhalen (bezig met manoever), dacht ik dat hij in zijn recht zou zijn.
Klopt dit dan niet?

Nog even een foutje rechtzetten. Met linkse rijstrook bedoelde ik het rijvak van de tegenovergestelde rijrichting. Het is een normale weg met 1 rijvak voor elke rijrichting. :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie is in fout?

Bericht door bert.covens »

Helaas: klein redeneringsfoutje .... Inhalen is géén maneuver, maar een gereglementeerde rijbeweging. (wat nog niet wegneemt dat bvb het veranderen van rijstrook daartoe, weer wél een maneuver is).

In ieder geval, zijn dergelijke ongevallen klassiekers in rechtbanken. En bij de beoordeling over wie aansprakelijk is, zal het héél vaak in een verdraaid klein hoekje zitten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

De bestuurder die een manoeuvre doet, moet steeds voorrang verlenen, ook tijdens dat manoeuvre.
wegcode.be schreef:12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Inhalen en afslaan zijn geen manoeuvres maar gereglementeerde bewegingen. Die bewegingen moeten precies uitgevoerd worden zoals ze in de wegcode staan beschreven.

Een bestuurder mag inhalen op een voorrangsweg als dit zonder gevaar kan en als er geen ander verbod geldt.

Maar...als een bestuurder die voor jou rijdt, kenbaar maakt met de pinkers dat hij links wil afslaan en zich ook zoveel mogelijk naar links heeft begeven, mag je hem niet links inhalen.
16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Als een bestuurder links wil afslaan, moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers en moet hij rekening houden met de vertragingsmogelijkheden van zijn achterliggers.
Tijdig pinken, tijdig geleidelijk afremmen, zodra het mogelijk is zich zoveel mogelijk naar links begeven.

Als het tot een ongeval komt, zal het er op aankomen om te kunnen bewijzen of de bewegingen correct werden uitgevoerd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
BramK1991

Re: Wie is in fout?

Bericht door BramK1991 »

Dit maakt al heel veel duidelijk.

Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie is in fout?

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Als een auto bezig is met een manoever (dus al begonnen) moeten de andere weggebruikers toch voorrang verlenen? Ik dacht dat dit zo was bij parkeren en keren in een smalle straat. Als de auto bezig is met keren of parkeren moeten andere weggebruikers voorrang verlenen, dacht ik.
Dus als hij al bezig is met inhalen (bezig met manoever), dacht ik dat hij in zijn recht zou zijn.
Klopt dit dan niet?
Neen.
Je blijft voorrangsplichtig tijdens een maneuver.

Het gekke is evenwel dat bestuurders die dan om je heen willen rijden, daarbij vaak ook een maneuver doen ... dan doen jullie tezelfdertijd een maneuver, en geldt de voorrang van rechts tussen jullie 2 !
Rechts is hierbij te bekijken in de rijrichtingen waarin de auto's zich feitelijk verplaatsen.

(Arresten hof van Cassatie.)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

wegcode.be schreef:worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd :
van rijstrook of van file veranderen,
de rijbaan oversteken,
een parkeerplaats verlaten of oprijden,
uit een aanpalende eigendom komen,
keren of
achteruitrijden.
@ Inazuma,
Ik lees niet in de wegcode: 'omheen een voertuig of hindernis rijden'.

Waarom denk je dat dat een manoeuvre is?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie is in fout?

Bericht door bert.covens »

de rijprof schreef: Waarom denk je dat dat een manoeuvre is?
wegcode.be schreef:worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd :
van rijstrook of van file veranderen,
de rijbaan oversteken,
een parkeerplaats verlaten of oprijden,
uit een aanpalende eigendom komen,
keren of
achteruitrijden.
Wat het HvC als maneuver aanziet, is veel breder dan wat de wegcode op 't eerste zicht in Art 12.4 als zodanig lijkt te aanzien. Het HvC, gaat er wellicht van uit, dat term "inzonderheid" betekent dat de opgegeven lijst niet per sé limitatief is. Er kunnen dus behalve de nadrukkelijk opgesomde lijst, ook nog andere maneuvers zijn. En dat zou volgend arrest kunnen verklaren:

HvC : Een rijbeweging die het verkeer kan hinderen en gepaard gaat met een aanzienlijke verandering in de gevolgde rijrichting kan als een manoeuvre in de zin van deze bepaling worden beschouwd.


:wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Dan mogen ze van mijn part ook eens de wegcode aanpassen...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Wie is in fout?

Bericht door bert.covens »

Het Hof van Cassatie stelt in haar arresten, hoe zij menen dat de wegcode gelezen/geïnterpreteerd moet worden. En ja, daarbij kan het gebeuren dat hun arrest de wegcode lijkt ( :!: ) tegen te spreken.

(off topic: zo is er toch bvb een gekend arrest, waarbij zij stellen dat in geval van een wegvallende rijstrook, er géén sprake is van veranderen van rijstrook of enig ander maneuver).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wie is in fout?

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef:Waarom denk je dat dat een manoeuvre is?
Zoals Bert al schreef.
De lijst in de wegcode is niet beperkt tot wat er in de wegcode staat.

Een rijhandeling die niet nadrukkelijk in de wegcode beschreven is, en gepaard gaat met verandering van richting of zijdelingse verplaatsing, wordt door het HvC aanzien als manoeuvre .

Uiteraard levert dat soms verrassende arresten.

Motorrijder die een rij wachtende voertuigen langs links voorbij rijdt, en omver gereden wordt door 1 van de voertuigen die plots uit deze rij komt ?
VVR ... gelijktijdige manoeuvres.


De wegcode wordt volop aangepast (fietsstraten, extra snelheidsbeperkingen, fietsen door rood, binnenkort ritsen ...) - alles waar de politiek mee denkt te scoren.
Maar de probleempunten worden nooit aangepast ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Wie is in fout?

Bericht door de rijprof »

Een rijhandeling die niet nadrukkelijk in de wegcode beschreven is, en gepaard gaat met verandering van richting of zijdelingse verplaatsing, wordt (door het HvC) aanzien als manoeuvre.
Dan zou men op zijn minst dit zinnetje in de wegcode moeten opnemen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Yilmaz

Re: Wie is in fout?

Bericht door Yilmaz »

Ik rij op kruispunt ik heb groen ik rij door op het einde van de kruispunt werd ik rechst aan gerijden hij zegd ook dat hij door groen rijd maar de getuige heeft wel gezien dat hij door rood heeft zien rijden wie is hier in fout of kun je meer info geven aub
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Wie is in fout?

Bericht door Jozef »

Yilmaz schreef: 03 aug 2017, 15:36 Ik rij op kruispunt ik heb groen ik rij door op het einde van de kruispunt werd ik rechst aan gerijden hij zegd ook dat hij door groen rijd maar de getuige heeft wel gezien dat hij door rood heeft zien rijden wie is hier in fout of kun je meer info geven aub
Goed dat je die getuige hebt. In principe is diegene die een rood verkeerslicht voorbijgereden heeft, aansprakelijk voor het ongeval.

Je bent toch niet zodanig traag het kruispunt overgereden, dat de tegenpartij intussen groen licht had?
Plaats reactie