Bijzondere overrijdbare bedding.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Best Marjolein,

Ziehier wat je over een bijzonder overrijdbare bedding dient te weten.

Een bijzonder overrijdbare bedding is geen deel van de rijbaan. ( AR 2.8 )

De signalisatie ervan gebeurt met het verkeersbord F18 Afbeelding en één of meer brede doorlopende witte strepen (AR 72.6) of een dambordmarkering waarop het stilstaan en parkeren verboden zijn ( AR 77.8 ).

Toegelaten voertuigen:

Voorbehouden voor gemeenschappelijk vervoer.Taxi's, als op het verkeersbord F18 het woord "TAXI" staat (en eventueel ook op de bijzonder overrijdbare berm zelf).Fietsen, als op het verkeersbord F18 het symbool van een fiets staat (en eventueel ook op de bijzonder overrijdbare berm zelf).Prioritaire voertuigen, als hun dringende opdracht het rechtvaardigt.Woon-werkverkeer (gesignaleerd met het bord woon-werkverkeer), als op het verkeersbord F18 het symbool van woon-werkverkeer staat.
AfbeeldingAndere voertuigen:om omheen een hindernis te rijden.dwarsen mag enkel op een kruispunt of om van en naar een aanpalend eigendom te rijden.Opgelet: de bestuurders die de bijzonder overrijdbare bedding volgen, moeten de bijzondere verkeerslichten voor het openbaar vervoer naleven (AR 62ter).

Afbeelding zelfde betekenis als het rood verkeerslicht.

Afbeelding zelfde betekenis als het vast oranjegeel verkeerslicht.

Afbeelding zelfde betekenis als het groene verkeerslicht.

Afbeelding toelating om alleen rechtdoor te rijden.

Afbeelding toelating om alleen naar rechts te rijden.

Afbeelding toelating om alleen naar links te rijden.
Je schreef: En ik dacht dat je niet over 1 of zelfs 2 doorlopende witte lijnen mag rijden.
Dit zijn niet dezelfde doorlopende witte strepen als deze die op de rijbaan zelf kunnen voorkomen. Het zijn bredere strepen, en ze geven de rand van de rijbaan aan, vermits de bijzonder overrijdbare bedding geen deel uitmaakt van de rijbaan.

Je mag een dergelijke brede witte doorlopende streep bijvoorbeeld ook overschrijden als ze dient om de denkbeeldige rand van de rijbaan te overschrijden, en er aan de andere kant van die streep een gelijkgrondse berm is waarop je mag stilstaan en parkeren.

Groetjes,

Jozef
Marjolein Van Celst

Bijzondere overrijdbare bedding.

Bericht door Marjolein Van Celst »

Hallo,

Ik gebruik zowel deze site als een handboek om de theorie te leren, maar ik vraag me iets af. In mijn boek staat een hoofdstuk over de tram en de bijzondere overrijdbare bedding. Men zegt dat je over een bedding mag rijden die afgebakend is door 1 of 2 doorlopende witte lijnen, niet alleen om een hindernis te ontwijken, maar ook om een kruispunt op te rijden, de bedding over te steken of om een eigendom binnen of buiten te rijden. (En ik dacht dat je niet over 1 of zelfs 2 doorlopende witte lijnen mag rijden.) Ik woon namelijk op een straat met zo’n bedding en ik dacht dat je enkel de bijzonder overrijdbare bedding mag oversteken over het dambordpatroon…

Groetjes,

Marjolein
Plaats reactie