voorlopig rijbewijs met passagier

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
_De ongelukkige_

voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door _De ongelukkige_ »

Ben vanmiddag betrapt :( .
Ik was aan het rijden met mijn dochter van 14 terwijl ik een voorlopig rijbewijs had.
Hoeveel boete krijg ik??? help me! :cry:
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door GRO »

Heb je ons praktijkboek? Het staat daarin uitgelegd.
Anders even zoeken op dit forum, is ook al enkele keren uitgelegd hier.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door bert.covens »

Heb jij een model 18 maanden? Onder het voorbehoud dat dit de enige inbreuk was:


Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;



Deze bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Dus minimaal 300, en maximaal 3.000 euro. Een gedeelte kan evenwel voorwaardelijk zijn.

Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.

Daarbovenop gerechtskosten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
boke
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2013, 21:26

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door boke »

Tja dat zijn zware straffen, maar ook wel terecht. Je brengt in principe je dochter in gevaar!
Niemand heeft geoordeeld of jij wel bekwaam bent.
anti-wet

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door anti-wet »

_De ongelukkige_ schreef:Ben vanmiddag betrapt :( .
Ik was aan het rijden met mijn dochter van 14 terwijl ik een voorlopig rijbewijs had.
Hoeveel boete krijg ik??? help me! :cry:
Je moet eerst een kind DOOD rijden dan verlies je maar 15dagen je rijbewijs
Rij je veilig en neem je met je L op je achteruit je kind mee krijg je 5 jaar rijverbod

Dus conclusie rij iemand maar dood dan krijg je de beste advocaten

AAN ALLE VERKEERSPOLITIE HIER NEEM EENS DE ECHTE CRIMINELEN OP
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door GRO »

Je moet eerst een kind DOOD rijden dan verlies je maar 15dagen je rijbewijs
Je beginstelling is verre van waar. Er zijn veel andere redenen waardoor je je rijbewijs zult verliezen.
Rij je veilig en neem je met je L op je achteruit je kind mee krijg je 5 jaar rijverbod
Dat slaat nergens op. Je krijgt helemaal geen vijf jaar rijverbod daarvoor.
Met zulke onjuiste beginstellingen kun je alles bewijzen, maar de eindconclusie is dan onzin.

Je naam is anti-wet. Je zou beter de wetteksten eerst eens goed doornemen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door Benny Stinkens »

Een onmiddelijke intrekking van 15 dagen dient alleen voor onderzoek en is geen straf :!:
Een rijverbod krijg je alleen bij alcohol en drugsproblemen en is ook geen straf
(deze kan trouwens max 12 uren bedragen en zeker geen 5 jaar)

@ Anti-wet.
Ten eerste weet je helemaal niet waarover je praat en ten 2de is het hier geen discussie-forum. :!:
Als je vragen hebt, ben je uiteraard welkom, hier en daar een mening wil ik ook nog aanvaarden, maar geen onzin aub. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
maica

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door maica »

ik heb nu brief dagvaarding gekregen ik voor rechtbank moet verschijnen toen w1s ik 35 jaar en had ik mijn vriendin meegenomen naar ons werk daar ze platte band had zodat ze op tijd op het werk zou geraken met als gevolg tegebgehouden .... WAT KAN MIJN STRAF ZIJN . IK BEN ER NIET GOED VAN EN HEB NOG NOOIT EEN VLIEG KWAAD GEDAAN
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door bert.covens »

maica schreef: 28 mar 2017, 07:02 ik heb nu brief dagvaarding gekregen ik voor rechtbank moet verschijnen toen w1s ik 35 jaar en had ik mijn vriendin meegenomen naar ons werk daar ze platte band had zodat ze op tijd op het werk zou geraken met als gevolg tegebgehouden .... WAT KAN MIJN STRAF ZIJN . IK BEN ER NIET GOED VAN EN HEB NOG NOOIT EEN VLIEG KWAAD GEDAAN
Laat ons beginnen bij het begin.

Je bent tegengehouden door de politie, en er werd een PV opgesteld. Zo te lezen, is dit al eventjes geleden, want inmiddels heb je van het parket al een dagvaarding ontvangen.

Waarop ben je precies betrapt geweest ? Je vriendin vervoerd met een voorlopig rijbewijs, hoewel je dat niet mocht ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Dringend antw aub

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door Dringend antw aub »

Ik ben betrapt met een voorlopig rijbewijs b 36m
Met een passagier ben 19 j en de pasagier had een rijbewijs van 4j . Mijn vraag is welke sanctie kan ik hiervoor krijgen. En voor de rest was alles in orde buite datk met een voorlopig reed om half 4 zonder begleider?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door bert.covens »

Dringend antw aub schreef: 24 aug 2017, 06:18 Ik ben betrapt met een voorlopig rijbewijs b 36m
Met een passagier ben 19 j en de pasagier had een rijbewijs van 4j . Mijn vraag is welke sanctie kan ik hiervoor krijgen.
Als dit de énige inbreuk was, is voor jou ook het volgende van toepassing :

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Alleen moet je deze bedragen nu vermenigvuldigen met 8 ipv met 6. De opdeciemen zijn namelijk verhoogd.

http://www.werk.belgie.be/defaultNews.aspx?id=36145

Dus voor jou wordt dat minimaal 400, en maximaal 4.000 euro. Een gedeelte kan evenwel voorwaardelijk zijn.

Daarbovenop 200 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds.

Daarbovenop gerechtskosten.
Dringend antw aub schreef: 24 aug 2017, 06:18 En voor de rest was alles in orde buite datk met een voorlopig reed om half 4 zonder begleider?
's Nachts bedoel je ? Dat hangt er van af wélke nacht precies.

Als het geen vrijdagavond, zaterdagavond, zondagavond, wettelijke feestdag of vooravond van een wettelijke feestdag was, is dàt alvast geen probleem.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Snelle antw aub

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door Snelle antw aub »

Danku voor de info maar kan ik mijn voorlopig verliezen of is dat alleen bij zware overtredingen ik heb gzhoord dat een gemiddelde persoon 2 weken ong rijverbod krijgt en ong rond de max 500 eu in totaal aan boetes
Gast

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door Gast »

Snelle antw aub schreef: 25 aug 2017, 13:34 Danku voor de info maar kan ik mijn voorlopig verliezen of is dat alleen bij zware overtredingen ik heb gzhoord dat een gemiddelde persoon 2 weken ong rijverbod krijgt en ong rond de max 500 eu in totaal aan boetes
Een rijverbod is niet voorzien voor inbreuken tegen de voorwaarden inzake scholing. Dus onder het voorbehoud dat er verder géén andere (zware) overtredingen vastgesteld werden, speel je je voorlopig rijbewijs niet kwijt.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door de rijprof »

Bert, ik vraag mij af of 'onmiddellijke intrekking' bestaat voor voorlopige rijbewijzen, zelfs indien er een zware overtreding werd gepleegd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: voorlopig rijbewijs met passagier

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: 29 aug 2017, 00:18 Bert, ik vraag mij af of 'onmiddellijke intrekking' bestaat voor voorlopige rijbewijzen, zelfs indien er een zware overtreding werd gepleegd.
Waarom ?


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /467-t4hs8

Hoofdstuk VIII : Onmiddellijke intrekking van het rijbewijs of van de leervergunning

(merk op, dat de zgn. leervergunning niet meer bestaat .... maar deze titel werd kennelijk nooit mee aangepast door de wetgever)

Artikel 55

§ 1. Het rijbewijs
of het als zodanig geldend bewijs kan onmiddellijk ingetrokken worden :
(...)
Gesloten