inhalen aan zebrapad

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Astrid

inhalen aan zebrapad

Bericht door Astrid »

Afbeelding

Is het alleen verboden om een auto in te halen aan een zebrapad wanneer deze vertraagt of stopt?
Of is het altijd verboden om een auto in te halen aan een zebrapad?
Bij bovenstaande oefening stond dit er niet bij.

Groetjes
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Benny Stinkens »

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Altijd verboden dus :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Astrid

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Astrid »

Bedankt!
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door storm »

Benny Stinkens schreef:
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
5° wanneer de in te halen bestuurder stopt voor een oversteekplaats voor voetgangers of een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of deze oversteekplaatsen nadert op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten.
Altijd verboden dus :wink:

Goedemiddag..heb en vraag... betrefd e voetganger dat het zebrapad naderd....stel je voor bij en examen word je gevraagd rechts in deze straat in te rijden....maar je merkt en voetganger dat het zebrapad naderd op ongeveer en meter afstand ...persoonlijk stop ik al voor de voetganger ...dan de twede vraag betrefd en voetganger dat voor en zebrapad stil staat en dus niet op ht zebrapad treed...persoonlijk stop ik toch ook.....maar ik hb horen zeggen dat men enkel moet stoppen als de voetganger efektief over het zebrapad loopt...en in een examen pas mag door rijden als deze voetganger totaal van ht zebrapad blijkt verwijderd te zijn....enkel dan strikt genomen. wand stel dat je rechts moet afslaan en een voetganger blijfd voor ht zebrapad te staan tamelen....wat gaat de voetganger doen.....in een examen is dat en crusiaal punt.... hij blijfd staan de leerling gaat dan toch stil eerder pikkend zoals men dat noemd in de rijschool vooruit en plots maakt de voetganger aanstalte en wat gebeurd er ...de auto sta al half op ht zebrapad en de voetganger word geblokeerd ...begrijpt u mij....dus waneer moet je nu eigenlijk volledig stoppen bij en voetganger. mss ga ik hier wat te diep op in...maar ht blijkt e zwakke weg gebruiker en dat onderwerp blijkt nu eenmaal erg gevoelig betrefd en examen En dan hb ik nog en vraag ...ben je verplicht in een examen in de bebouwde kom enkel 50 te rijden waar ht kan of mag je bv...in twede blijven rijden ....ongeveer 45 kmp.....ik vind ht persoonlijk al vlug genoeg zeker als je veel moet stoppen betrefd rechts dus eerder korte afstanden ....anders moet je telkens van 3de naar 2de en in 2de vind ik het persoonlijk beter bij ht vertragen moet je niet telkens terug naar 3 de schakelen of is dat en verplichting bij en examen om telkens van 3 de naar 2 de te gaan ..vb straat van rechts vb...verhoogde inrichting 30 kmp ....groeten
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Benny Stinkens »

.....maar ik hb horen zeggen dat men enkel moet stoppen als de voetganger efektief over het zebrapad loopt...
Een voetganger heeft al voorrang als hij aanstalten maakt om over het zebrapad te lopen.
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
...ben je verplicht in een examen in de bebouwde kom enkel 50 te rijden waar ht kan of mag je bv...in twede blijven rijden ....ongeveer 45 kmp.....
Als het niet om veiligheidsreden nodig is om traag te rijden, zal je dit als fout aangerekend worden.
Je hinderd dan onodig de mensen die achter je rijden. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
storm
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 apr 2012, 15:17
Locatie: deurne 2100

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door storm »

Benny Stinkens schreef:
.....maar ik hb horen zeggen dat men enkel moet stoppen als de voetganger efektief over het zebrapad loopt...
Een voetganger heeft al voorrang als hij aanstalten maakt om over het zebrapad te lopen.
40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
...ben je verplicht in een examen in de bebouwde kom enkel 50 te rijden waar ht kan of mag je bv...in twede blijven rijden ....ongeveer 45 kmp.....
Als het niet om veiligheidsreden nodig is om traag te rijden, zal je dit als fout aangerekend worden.
Je hinderd dan onodig de mensen die achter je rijden. :idea:

oke dank je ik lees tussen de regel door ....indien .... :) nu andere vraag ...stel je rjd in een straat waar aan bijde kanten auto's staan geparkeerd...., moet je daar 50 rijden of eerder 40 kmp....kunnen we hier beter uit veiligheids norm wat trager rijden omdat er aan bijde kanten auto's staan .... :?: of word ht ook als fout aangerekend omdat je anderen hinderd door trager te rijden in een toch eerder smalle straat dan ...groeten
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door de rijprof »

Indien de omstandigheden niet optimaal zijn, moet je jouw snelheid aanpassen en steeds veilig rijden.
Als b.v. de rijbaan smal is, heb je een goede reden om trager te rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Gast »

neuu ssnaptd ik et heellemal, ergdt bedankke.
Riko666

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Riko666 »

Mag ik voor of op de zebrapad een ruiter inhalen?

Ik zie met veel interesse naar uw reactie.

Met vriendelijke groet.
Laatst gewijzigd door Rafael op 20 sep 2018, 06:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grote letters hoeven niet...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door de rijprof »

Geen grote letters gebruiken a.u.b. ? Ondanks ik je niet kan horen, komt dit erg schreeuwerig over. :|
Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
Alhoewel men soms nog spreekt over PK (paardenkracht) als men het over motoren heeft (tegenwoordig over KW) en er uit de uitlaat van een paard soms dampen komen en andere vervuilde stoffen kunnen uitploffen, is een paard geen motorvoertuig.

Verder heb ik nog niet veel paarden gezien met wielen, maar het zou best kunnen dat er hulpwielen gemonteerd worden als dat paard één of een paar poten mist. Ik heb al eens hulpwielen gezien bij een hondje zonder voorpoten, maar nog niet bij een paard.
De kans is klein dat paard al minstens 3 (hulp-)wielen zou hebben (!)... want het inhaalverbod geldt voor een voertuig met meer dan twee wielen.

Hou er wel rekening mee dat je geen gespan mag inhalen dat door een paard wordt voortgetrokken, zelfs al heeft dat soms maar 2 wielen zoals die op de renbaan.
Paard en kar (of koets) kan ook soms maar 2 wielen hebben, zoals je ze b.v. nog meer ziet dan bij ons in Zuiderse- en Oosterse landen of in toeristische trekpleisters. Deze mag je ook niet inhalen want wordt ook aanzien als gespan.

Als het een ruiter is op een paard, zonder meer dan 2 wielen, mag je inhalen nabij een oversteekplaats.
Idem voor kamelen, ezels, reuzenschildpadden, enz.
Als die ruiter b.v. 3 of 4 wielen vervoert, wordt dat ook niet aanzien als een 3 of 4 wielig voertuig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: inhalen aan zebrapad

Bericht door Jozef »

Maar denk eraan dat desondanks de boer die met zijn koe op stap gaat, ook een bestuurder is, en je hem dus bijvoorbeeld voorrang van rechts moet verlenen.
Plaats reactie