Rijbewijs B en motor 125cc

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
nk006
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 nov 2010, 17:28

Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door nk006 »

Hallo,

Ik heb vernomen dat vanaf januari 2013 het motor rijbewijs A sterk zal veranderen. Blijft het mogelijk om met rijbewijs b een motor van 125cc <11kw zal kunnen bereden worden zonder extra opleiding?

Alvast dank!
Pontiac Firebird 3.4l V6 met KITT rulezz
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door GRO »

Hier zie je wat er allemaal verandert:

RIJBEWIJS A
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door Inazuma »

nk006 schreef:Ik heb vernomen dat vanaf januari 2013 het motor rijbewijs A sterk zal veranderen. Blijft het mogelijk om met rijbewijs b een motor van 125cc <11kw zal kunnen bereden worden zonder extra opleiding?
Hangt af van wanneer je je rijbewijs B hebt.
Voor wie dat al van voor 19 januari 2011 heeft, verandert er niks.

Wie zijn rijbewijs B heeft vanaf 19 januari 2011, moet eerst 4 uur praktijkopleiding volgen om na 2 jaar bezit van rijbewijs B met een max. 125cc EN max. 11kW motor te mogen rijden.
J. H.

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door J. H. »

Ik ben 18 en heb men b-rijbewijs van 8 maart 2012.
Ik rij nu met een 125cc.
Dus als ik het goed begrijp ben ik verplicht om 4 uur praktijkopleiding te volgen, ookal rij ik nu al met een 125cc?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door Inazuma »

J. H. schreef:Ik ben 18 en heb men b-rijbewijs van 8 maart 2012.
Ik rij nu met een 125cc.
Dus als ik het goed begrijp ben ik verplicht om 4 uur praktijkopleiding te volgen, ook al rij ik nu al met een 125cc?
Tenzij je intussen ook een (voorlopig) rijbewijs A hebt, mag je niet met die motorfiets rijden :!:

Je rijbewijs is van na 19/1/2011 , op 19/1/2013 heb je het nog geen 2 jaar, en zal je dus 4 uur opleiding moeten volgen - ofwel een rijbewijs A behalen - om met die motorfiets te mogen rijden.
J.H.

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door J.H. »

Inazuma schreef:
J. H. schreef:Ik ben 18 en heb men b-rijbewijs van 8 maart 2012.
Ik rij nu met een 125cc.
Dus als ik het goed begrijp ben ik verplicht om 4 uur praktijkopleiding te volgen, ook al rij ik nu al met een 125cc?
Tenzij je intussen ook een (voorlopig) rijbewijs A hebt, mag je niet met die motorfiets rijden :!:

Je rijbewijs is van na 19/1/2011 , op 19/1/2013 heb je het nog geen 2 jaar, en zal je dus 4 uur opleiding moeten volgen - ofwel een rijbewijs A behalen - om met die motorfiets te mogen rijden.
Ok, ik heb nu enkel een b-rijbewijs en geen A.
Als ik het goed begrijp mag ik nu ook nog niet op deze motor rijden ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door Benny Stinkens »

J.H. schreef:Als ik het goed begrijp mag ik nu ook nog niet op deze motor rijden ?
Dat heb je dus inderdaad goed begrepen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
J.H.

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door J.H. »

Benny Stinkens schreef:
J.H. schreef:Als ik het goed begrijp mag ik nu ook nog niet op deze motor rijden ?
Dat heb je dus inderdaad goed begrepen. :idea:
Ok, kzal dus wel zien wat er van komt :).
K'ben verzekerd en ben vorige maand nog gestopt door de politie, en die heeft hier niks op gezegd.
Alles was in orde !
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door bert.covens »

J.H. schreef:Ok, kzal dus wel zien wat er van komt :).
Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat je desondanks toch gaat rijden, en dan wel zult zien wat er van komt :?:
J.H. schreef: K'ben verzekerd


Als jij een ongeval krijg, op het ogenblik dat je een voertuig bestuurt waarvoor je niet over een geldig rijbewijs beschikt .... is de kans méér dan reël dat ze zich desondanks terugtrekken. Verzekeraars zijn géén liefdadigheidsinstellingen.
J.H. schreef: en ben vorige maand nog gestopt door de politie, en die heeft hier niks op gezegd.
Omdat zij erover gezien hebben, of de wetgeving zelf niet (helemaal) kennen, vermoed ik.
J.H. schreef: Alles was in orde !
Neen, toch niet. Alleen ben je er deze keer goed mee weggekomen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
J.H.

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door J.H. »

bert.covens schreef:
J.H. schreef:Ok, kzal dus wel zien wat er van komt :).
Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat je desondanks toch gaat rijden, en dan wel zult zien wat er van komt :?:
J.H. schreef: K'ben verzekerd


Als jij een ongeval krijg, op het ogenblik dat je een voertuig bestuurt waarvoor je niet over een geldig rijbewijs beschikt .... is de kans méér dan reël dat ze zich desondanks terugtrekken. Verzekeraars zijn géén liefdadigheidsinstellingen.
J.H. schreef: en ben vorige maand nog gestopt door de politie, en die heeft hier niks op gezegd.
Omdat zij erover gezien hebben, of de wetgeving zelf niet (helemaal) kennen, vermoed ik.
J.H. schreef: Alles was in orde !
Neen, toch niet. Alleen ben je er deze keer goed mee weggekomen.
Natuurlijk ga ik ermee blijven rijden dan.
Ik vind het wel raar dat de verkoper van de motorzaak niets zegde en dat ik ook zomaar een verzekering ervoor kan nemen op mijn naam. En dat zelf de politie de wet dan niet snapt.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door Wouter »

J.H. schreef:Natuurlijk ga ik ermee blijven rijden dan.
Tot de volgende die je tegenhoudt de wet wél kent... Of tot je betrokken bent in een ongeval...
J.H. schreef:Ik vind het wel raar dat de verkoper van de motorzaak niets zegde en dat ik ook zomaar een verzekering ervoor kan nemen op mijn naam. En dat zelf de politie de wet dan niet snapt.
Die verkoper verkoopt graag... En om te verzekeren moet je in België niet per se een rijbewijs hebben. Hoe gek het ook mag klinken... Het is wel zo dat je in de polis gaat terugvinden dat de verzekering niet tussenkomt indien de chauffeur geen geldig rijbewijs heeft...
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
J.H.

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door J.H. »

Wouter schreef:
J.H. schreef:Natuurlijk ga ik ermee blijven rijden dan.
Tot de volgende die je tegenhoudt de wet wél kent... Of tot je betrokken bent in een ongeval...
J.H. schreef:Ik vind het wel raar dat de verkoper van de motorzaak niets zegde en dat ik ook zomaar een verzekering ervoor kan nemen op mijn naam. En dat zelf de politie de wet dan niet snapt.
Die verkoper verkoopt graag... En om te verzekeren moet je in België niet per se een rijbewijs hebben. Hoe gek het ook mag klinken... Het is wel zo dat je in de polis gaat terugvinden dat de verzekering niet tussenkomt indien de chauffeur geen geldig rijbewijs heeft...
Maar mss toch maar gaan voor iets zwaarde motor.
Wanneer ik in 2013 voor men rijbewijs ga met een 125cc heb ik een rijbewijs A1 na het slagen.
Na 2 jaar kan ik dan overschakelen naar rijbewijs A2, moet ik hiervoor dan opnieuw een prakrijkexamen afleggen ?
MaximMTX

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door MaximMTX »

Ik rijdt met bromfiets Honda MTX.
Is 50cc maar rijdt 80km per uur.
Hoe kan ik hier legaal mee rijden zonder te prutsen want ie staat ongeveer origineel...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door bert.covens »

MaximMTX schreef:Ik rijdt met bromfiets Honda MTX.
Is 50cc maar rijdt 80km per uur.
Als hij sneller KAN rijden dan 45 km/u, is het voor de wegcode geen bromfiets meer , maar een motorfiets ....
(dus ongeacht hoe snel je er effectief mee rijdt)
MaximMTX schreef: Hoe kan ik hier legaal mee rijden zonder te prutsen want ie staat ongeveer origineel...
Ofwel KAN hij sneller dan 45 km/u rijden. Maar dan mag hij niet ingeschreven en verzekerd zijn als bromfiets. Ofwel is hij ingeschreven en verzekerd als bromfiets. Maar dan mag hij niet sneller kunnen rijden dan 45 km/u.

Een voertuig dat als bromfiets is ingeschreven, en 80 km/u kan halen, kan dus nooit legaal zijn.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs B en motor 125cc

Bericht door Inazuma »

MaximMTX schreef:Ik rijdt met bromfiets Honda MTX.
Is 50cc maar rijdt 80km per uur.
Hoe kan ik hier legaal mee rijden zonder te prutsen want ie staat ongeveer origineel...
Ongeveer origineel ...

Luchttoevoer aan de carburator beperken, of de uitlaat-diameter beperken.
Enfin, het tegenovergestelde van wat er aan gedaan wordt om ze sneller te doen gaan ...
Plaats reactie