sneller rijden dan toegelaten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

sneller rijden dan toegelaten

Bericht door Sofie »

het is misschien muggeziften, maar ja...
bij autosnelweg/autoweg, wetgeving, snelheid op een autosnelweg staat er :
Quote:
(*) De opgelegde snelheid met meer dan 10 en minder dan 20 km/uur overschrijden is een zware overtreding van de eerste graad.

(**) De opgelegde snelheid met meer dan 20 en minder dan 40 km/uur overschrijden is een zware overtreding van de tweede graad.

(***) De opgelegde snelheid met meer dan 40 km/uur overschrijden is een zware overtreding van de derde graad.
In welke categorieën vallen overschrijden met 20km/u en 40km/u ?
Ik geloof dat ik al een vraag ben tegengekomen die zei dan 10km/u geen zware overtreding van 1e graad was, dus dan zouden 20 en 40 respectievelijk 1e en 2e graad zijn? Of niet?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

"Goe bezig meisje" maar je hebt gelijk.
Zal de wetgeving even nakijken hoe het er juist staat?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

mja, maar dat is net wat ik niet begrijp, ik dacht dat de politieman enkel B en C beïnvloedt omdat die voor en achter hem staan, maar geen invloed heeft op de andere richting, en dat dus de normale regels blijven gelden voor A en D onderling?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op dat kruispunt gelden normaal vorrangsregels op basis van verkeersregels, verkeersborden en aard van de weg.

Maar nu is er een agent die het verkeer regelt.

We vergeten dus die voorrangsregels die er normaal zouden zijn.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: sneller rijden dan toegelaten

Bericht door digital »

Sofie schreef: In welke categorieën vallen overschrijden met 20km/u en 40km/u ?
Het is nog iets complexer. Je moet ook rekening houden met het feit of je al dan niet in een zone 30, schoolomgeving of woonerf rijdt. Om te antwoorden op je vraag: zie rood gemarkeerd.
Quote: Zware overtreding van de 1ste graad
De maximum toegestane snelheid met meer dan 10 tot minder dan 20 km per uur overschreden hebben, behalve in zones 30, woonerven en schoolomgevingen.

Zware overtreding van de 2de graad
Overschreden hebben:
-met meer dan 10 km per uur en minder dan 20 km per uur, de toegestane snelheid in zones 30, in woonerven en in schoolomgevingen
-met 20 km per uur en meer en minder dan 40 km per uur, de maximum toegestane snelheid, hetzij die algemeen van aard is, hetzij bepaald door middel van signalisatie of volgens de categorie van het voertuig.

Zware overtreding van de 3de graad
Overschreden hebben :
-met 20 km per uur en meer, de maximum toegestane snelheid in zones 30, woonerven en schoolomgevingen
-met 40 km per uur en meer, de maximum toegestane snelheid, hetzij die algemeen van aard is, hetzij bepaald door middel van signalisatie of volgens de categorie van het voertuig.
Plaats reactie