Help is mij onduidelijk

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
jongevrouw
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:08

Help is mij onduidelijk

Bericht door jongevrouw »

Goedendag,

Ik zit met een vraag over het hoofdstuk lichten en claxon

vraag 33

je moet overdag met ontstoken dimlichten rijden, zodra
de zichtbaarheid minder bedraagt dan...

A: 200 meter
B: 150 meter
C: 100 meter

mijn antwoord was hierbij C: 100 meter maar de examen zegt 200 meter is er iets fout aan de examen want als het goed is moet je bij mist als het zicht minder bedraagt dan 100 meter je dimlichten aanzetten en als het regent of sneeuwt enzovoorts 200 meter maar hier sneeuwt het of regent het niet dus hoop dat je het me kunt uitleggen.

alvast bedank

met vriendelijke groeten jongevrouw
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door Benny Stinkens »

Je haalt de lichten door elkaar :!:

Je hebt Dimlichten en je hebt (achter)mistlichten.
Achtermistlicht moet je gebruiken bij:
Mist of sneeuw vanaf het moment dat het zicht minder dan 100 meter is.
felle regen ALTIJD


Dimlichten moet je gebruiken:
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag.
OF in alle andere omstandigheden vanaf het moment dat het zicht minder dan 200 meter is.
[/color]
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door GRO »

Dus theorie op de site goed lezen:

Er zijn dimlichten en mistlichten zoals staat uitgelegd.
Daarenboven verschillen sommige regels bij mistlichten nog eens naargelang je rijdt op parkeert.

http://www.gratisrijbewijsonline.be/lichtenwet.htm
jongevrouw
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 jun 2011, 23:08

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door jongevrouw »

dank jullie wel voor jullie hulp.

Mod Benny verplaatst.
Reden: wegcode is wel duidelijk.
Gast

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door Gast »

De verkeersborden Vraag 55

Wat betekent dit verkeersbord?

A. Halfmaandelijks beurtelings parkeren op alle rijbanen in heel de bebouwde kom, rekening houdend met de huisnummers. Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de pare nummers.
B. Halfmaandelijks beurtelings parkeren op alle rijbanen in heel de bebouwde kom, rekening houdend met de huisnummers. Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de onpare nummers.

Voeg je antwoord in: B

Fout

Juist = A


en wat heb ik hier fout gedaan je mag toch niet aan de zijde met de onpare en vanaf de 16de bij de pare nummers wie kan het me uitleggen
Gast

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door Gast »

zie deze vraag




--------------------------------------------------------------------------------
63
--------------------------------------------------------------------------------
Het is 10 juli. Langs welke zijde moet ik mijn wagen parkeren op alle rijbanen in deze bebouwde kom?

A/ Zijde met de pare huisnummers.
B/ Zijde met de onpare huisnummers.



--------------------------------------------------------------------------------

Juist

Juist = B
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door Wouter »

Artikel 26. Halfmaandelijks beurtelings parkeren in gans een bebouwde kom
...
Het parkeren op de rijbaan is dan slechts toegelaten van de 1ste tot de 15de van de maand, langs de kant van de gebouwen met onpare nummers en, van de 16de tot het einde van de maand, langs de kant van de gebouwen met pare nummers.
...


Dus de EERSTE helft van de maand moet je parkeren aan de ONPARE nummers (zoals dus ook op 10 juli)
TWEEDE helft moet je aan de PARE nummers staan
(ik onthoud het zo: 1ste helft = onpare nummers, want 1 is een onpaar getal. Voor de 2de helft natuurlijk het omgekeerde =))


Let op: in de vraag staat het omgekeerd geformuleerd: wanneer is parkeren VERBODEN:
A: Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de pare nummers.
B: Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de onpare nummers.
A is dus juist en B fout, want je moet in de eerste helft net wél parkeren aan de zijde met onpare nummers.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:zie deze vraag




--------------------------------------------------------------------------------
63
--------------------------------------------------------------------------------
Het is 10 juli. Langs welke zijde moet ik mijn wagen parkeren op alle rijbanen in deze bebouwde kom?

A/ Zijde met de pare huisnummers.
B/ Zijde met de onpare huisnummers.



--------------------------------------------------------------------------------

Juist

Juist = B
10 juli valt in de periode van 1 t/m 15 juli. In die periode moet je dus inderdaad parkeren langs de kant van de onpare nummers.

('t Is een kleine instinker, laat je niet misleiden door het feit dat 10 een paar getal is. En let op, op het examen kan het ook op een gelijkaardige manier gevraagd worden. Goed nadenken, en niet rap-rap willen antwoorden is en blijft de boodschap). :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:De verkeersborden Vraag 55

Wat betekent dit verkeersbord?

A. Halfmaandelijks beurtelings parkeren op alle rijbanen in heel de bebouwde kom, rekening houdend met de huisnummers. Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de pare nummers.
Van de eerste tot de vijftiende is het net toegelaten aan de kant van de onpare nummers. Deze stelling is dus (weliswaar omgekeerd geformuleerd) correct.
Gast schreef: B. Halfmaandelijks beurtelings parkeren op alle rijbanen in heel de bebouwde kom, rekening houdend met de huisnummers. Van de 1ste tot de 15de verboden te parkeren aan de zijde met de onpare nummers.


En deze stelling is dus fout.


Hint

Weet je waar de grote verwarring mbt deze combinatie verkeersborden zit? Een verkeersbord

Afbeelding

vertelt ons dat er van de 1ste tot de 15e hier een parkeerverbod geldt.

Terwijl bij deze combinatie:

Afbeelding
Afbeelding

het net andersom is. Deze combinatie van verkeersborden vertelt ons net dat 't van de 1ste tot de 15e toegelaten is te parkeren aan de zijde van de onpare nummers. :idea:

Met andere woorden, bij deze combinatie van verkeersborden, moet je net andersom redeneren.

Eénmaal je die klik gemaakt hebt, is jouw probleem wellicht opgelost.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Help is mij onduidelijk

Bericht door Gast »

ik heb inderdaad het verboden in de tekst over het hoofd gezien dan k jullie wel voor jullie hulp
Plaats reactie