Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door leerautorijden »

Waarom moet de L niet verwijder worden achteraan op de auto als de begeleider/ster het stuur overneemt of als de begeleider/ster alleen met de auto rijdt :?:

Want het is nu verward als de begeleider/ster aan rijden is met een L achteraan bevestig op de auto :? Zo kunnen anderen weggebruikers niet meer zien,is het nu een begeleider/ster die met de auto aan het rijden is :?: of een leerling die met de auto aan het leren rijden is :?

Ik hoop dat het met de nieuwe voorlopig rijbewijs B wet/art ook verplicht de L te verwijderen achteraan aan de auto vanaf dat de leerling niet meer aan leren auto rijden is.dit vergeet minster van mobiliteit altijd in de nieuwe wet/art te vermelden. :P
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door bert.covens »

Er is geen enkele wet die iemand in 't bezit van een definitief rijbewijs, verbiedt om die L te laten hangen wanneer hij/zij rijdt.

Er is geen enkele verplichting om die L weg te halen wanneer iemand met een definitief rijbewijs de auto bestuurt.

En ik zie daar niet meteen graten in. Er zijn wel andere katjes te geselen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door de rijprof »

De L er telkens opplakken of afhalen, is toch vervelend.
Laat die gewoon hangen, het is niet verboden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door leerautorijden »

bert.covens schreef:Er is geen enkele wet die iemand in 't bezit van een definitief rijbewijs, verbiedt om die L te laten hangen wanneer hij/zij rijdt.

Er is geen enkele verplichting om die L weg te halen wanneer iemand met een definitief rijbewijs de auto bestuurt.

En ik zie daar niet meteen graten in. Er zijn wel andere katjes te geselen.


Dan zal ik de vraag even anders stellen aan u. :!: Waarom moeten leerlingen die auto aan het leren rijden zijn tijdens haar/zijn praktijk-opleiding verplicht achteraan op de auto een L aanwezig zijn :?:

Ik denk dat u niet goed weet wat een L eigenlijk voor informatie wil geven aan anderen weggebruikers :?: als het voor u het zelfde is dat het nu een leerling of begeleider/ster is die achter een autostuur zit tijdens het rijden met een L achteraan op de auto,dan kunnen ze even goed de verplichte L afschaffen.Want vanuit u stand punt te zien is dan deze auto L " waardeloos " :shock:
sven.s
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 sep 2009, 18:47

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door sven.s »

dat is toch niet waardeloos ?

zo weet je dat die wagen mogenlijk een bestuurder is die aan het leren rijden is.
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door leerautorijden »

de rijprof schreef:De L er telkens opplakken of afhalen, is toch vervelend.
Laat die gewoon hangen, het is niet verboden.

:roll: Dat is straf,het is vervelend de auto L elke keer te moeten verwijderen of terug plaatsen achteraan op de auto. :shock:

Voormij is een auto L nog altijd een waarschuwing aan anderen weggebruikers,dat er een leerling aan leren auto rijden is en dat deze leerling onverwachts beweging kunnen doen of niet soms :?:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door de rijprof »

Het verschil zit tussen mogen en moeten.
Vbden:
Een bestuurder moet een fluovestje dragen als hij/zij uitstapt op de pechstrook.
Passagiers mogen ook een fluovest dragen.

Tussen valavond en aanbreken van de dag moet je met dimlichten rijden.
Overdag mag je ook met dimlichten rijden.

Een brandblussen moet verplicht aanwezig zijn in de auto.
Een reservewiel mag aanwezig zijn.

Een L is verplicht (moet) voor leerling bestuurders.
Een L mag (of moet niet) voor bestuurders met een vast rijbewijs.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door Benny Stinkens »

Ik kan leerautorijden heel goed begrijpen.
De L dient namelijk om onderscheid te maken tussen leerlingen en mensen die reeds een rijbewijs bezitten.
Door het feit dat we "het vervelend" vinden, lees te lui zijn :wink: nemen we zelf dit verschil weg.

Anderzijds:
Voormij is een auto L nog altijd een waarschuwing aan anderen weggebruikers,dat er een leerling aan leren auto rijden is en dat deze leerling onverwachts beweging kunnen doen of niet soms
Ook mensen die reeds 100 jaar hun rijbewijs hebben kunnen een onverwachtse beweging doen, en ik weet niet voor wie ik het meeste moet uitkijken,
mensen die nog moeten leren rijden of mensen die denken dat ze het al kunnen. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door de rijprof »

Natuurlijk is een L bedoeld om een onderscheid te maken.
Bestuurders met een vast rijbewijs die de L even laten hangen of vergeten weg te halen, zullen toch een hele kleine minderheid zijn.

Het zou nogal gek zijn mocht je beboet worden omdat je de L bent vergeten weg te halen.
Omgekeerd kan dat wel, want dan moet je duidelijk kenbaar maken dat je leerling bent.

Ter vergelijk:
Je kan niet beboet worden om overdag met je dimlichten te rijden.
Je kan wel beboet worden als je 's nachts zonder dimlichten rijdt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door leerautorijden »

Benny Stinkens schreef:Ik kan leerautorijden heel goed begrijpen.
De L dient namelijk om onderscheid te maken tussen leerlingen en mensen die reeds een rijbewijs bezitten.
Door het feit dat we "het vervelend" vinden, lees te lui zijn :wink: nemen we zelf dit verschil weg.

Anderzijds:
Voormij is een auto L nog altijd een waarschuwing aan anderen weggebruikers,dat er een leerling aan leren auto rijden is en dat deze leerling onverwachts beweging kunnen doen of niet soms
Ook mensen die reeds 100 jaar hun rijbewijs hebben kunnen een onverwachtse beweging doen, en ik weet niet voor wie ik het meeste moet uitkijken,
mensen die nog moeten leren rijden of mensen die denken dat ze het al kunnen. :idea:

:wink: Bedankt dat iemand mij wil begrijpen en verstaan wat ik eigenlijk wil zeggen = waarom moeten ze weer in de toekomst de voorlopig rijbewijs B nieuwe wet/art vrije begeleider gaan afschaffen en een L mag weer blijven hangen achteraan de auto.Want welke weggebruiker houd nu nog rekening met een L achteraan op de auto,omdat je nu het verschil niet meer weet wie is het,een leerling of een begeleider/ster die achter het autostuur zit tijdens het rijden :?:
leerautorijden
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jul 2010, 21:36

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door leerautorijden »

de rijprof schreef:Natuurlijk is een L bedoeld om een onderscheid te maken.
Bestuurders met een vast rijbewijs die de L even laten hangen of vergeten weg te halen, zullen toch een hele kleine minderheid zijn.

Het zou nogal gek zijn mocht je beboet worden omdat je de L bent vergeten weg te halen.
Omgekeerd kan dat wel, want dan moet je duidelijk kenbaar maken dat je leerling bent.

Ter vergelijk:
Je kan niet beboet worden om overdag met je dimlichten te rijden.
Je kan wel beboet worden als je 's nachts zonder dimlichten rijdt.


:wink: Ik ga nu even u stand punt door trekken.

1.Waarom moeten lijnbussen als ze lijn dienst doen een lijn nr vooraan en opzij en achteraan de lijnbus een lijn nr aangeven.
Waarom moet een lijnbus geen dienst vooraan en opzij en achteraan de lijnbus aangeven als ze geen lijn dienst meer doen.

2.Waarom moet een auto taxi het licht op het dak laten branden als tax bestuurder personen willen mee rijden.
Waarom moet een auto taxi geen licht op het dak laten branden als de taxi bestuurder alleen aan het rijden is.

3.Waarom heeft een rijschool auto een L op het dak staan of laat zich zien in het verkeer dat het een rijschool auto is.Kan u mij dat aub eens heel duidelijk uitleggen waarom :?: Of is het gewoon een reclame auto die de carnaval stoet niet meer kan vinden en maar blijf rond rijden in het verkeer :?: :wink:
Verslaafd aan L rijder

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door Verslaafd aan L rijder »

Ik ben het met leerautorijden eens over zijn nieuwe onderwerp met een L achteraan op de wagen. :wink:

Ik ben een verslaafde L rijder en rij al jaren met een L achteraan op mijn wagen bevestig en heb een rijbewijs B. 8)
Want volgens de wegcode is dit toe gelaten dat ieder bestuurder met een L op zijn of haar wagen mag hangen of plakken en er meer rond rijden in het weg verkeer.Er is nog echt nooit bij stil gestaan geweest dat een L symbool achteraan op de wagen maar voor 50% waarde meer heeft door niet verplicht te maken om je L achteraan op je wagen te verwijderen als er geen leerling mee aan rijden is op de openbare weg.

Als ze terug gaan doen zoals in het verleden met een beprekt aantal begeleiders meer voor een leerling praktijklessen te mogen geven met een voorlopig rijbewijs B en opgelet ze vergeten weer om de wegcode wet te veranderen met verplicht de L achteraan te verwijderen als er geen leerling met de wagen aan leren rijden op de openbare weg.Mag ik gerust levenslang met een L achteraan op de wagen bevestig rond rijden op de openbare weg met een rijbewijs B.Ik moet nog niet afkicken van mijn verslaving aan L rijden met een rijbewijs B. :oops:

Bedankt wegcode voor deze mooie wet en bedankt leerautorijden dat iemand er eens heeft over nagedachte dat nu een L symbool voor 50% waardeloos is in het weg verkeer zoals nu de wegcode toelaat.Het zal heel goed zijn dat ze deze goede tip van leerautorijden eens gaan aanpassen in de voorlopig rijbewijs B wet als die binnenkort gaan komen en weer voor de zoveelste keer gaat veranderen,maar verplicht de L achteraan op de wagen te moeten verwijderen als er geen leerling mee aan rijden is op de openbare weg vergeten ze elke keer te vermelden in de nieuwe voorlopig rijbwijs B wegcode. :evil:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door de rijprof »

'Verslaafd aan L rijder' is akkoord is met 'Leerautorijden' omdat het dezelfde (IP) persoon is.
Je bent akkoord met jezelf :? .

Het antwoord is reeds gegeven.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Miss__D

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door Miss__D »

Ik denk niet dat het gaat over lui zijn om die L eraf te halen ... maar die L plakt op den duur helemaal niet meer goed ! Dus daarom laten wij die plakken... Maar ik heb niet het idee dat andere weggebruikers er altijd evenveel om geven dat ge nu ne leerling bent of niet zenne, in tegendeel. Nog maar eens het bewijs hoe meedogenloos de grote wereld is :) haha
Gast

Re: Waarom moet je de L achteraan op de auto niet verwijderen ?

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:Het antwoord is reeds gegeven.

Okee;bedankt. :wink:

Je zie maar wat een kleine Lachteraan op de wagen hang of plak heel veel kan betekenen als ze elke keer vergeten in de nieuwe voorlopig rijbewijs B wegcode wet te vermelden zaoals verplicht enz... Hopen dat er in de toekomst beterschap komt :?:
Gesloten