MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
natteke1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2009, 08:19

MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door natteke1982 »

HEB EENS EEN VRAAG IVM MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN.
WEET IEMAND HIER DE KOSTPRIJS VAN? EN HOE GAAT DAT PRECIES IN ZIJN WERK?IEMAND DIE IK KEN HEEFT DUS MOETEN VOORKOMEN EN MOET DE TESTEN OPNIEUW DOEN MAAR WAT HOUD DAT IN? EN ZIJN DAAR OOKWACHTLIJSTEN VOOR?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door GRO »

Het laatste hoofdstuk van het praktijkboek van Gratis Rijbewijs Online gaat over herstelonderzoeken.

Als je in uw kennissenkring iemand kent die het allemaal heeft meegemaakt, kan hij je toch best uitleggen wat hij allemaal moeten doen heeft en wat het aan hem gekost heeft.
natteke1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2009, 08:19

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door natteke1982 »

het is voor die persoon dat ik dat vraag. hij weet nl niet wat het inhoud en wij ook niet. en dus ook hgeen kostprijs.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door GRO »

Lees algemene uitleg in het praktijkboek deel 7.24

Normaal moeten herstelonderzoeken gebeuren wanneer iemand daartoe veroordeeld is door de rechter.
Welke wachttijden er zijn, wat de rechter juist oplegt en wat het gaat kosten etc. weet ik van hieruit ook niet.

Daarvoor kan die persoon dan toch best zelf eens informeren bij de dienst waar hij de testen zal moeten afleggen.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Inazuma »

Meer info over herstelonderzoeken op
http://www.bivv.be/main/Rijbewijs/reint ... anguage=nl" target="_blank

Site van BIVV - de links bovenaan naar de hoofdstukjes werken echter niet -> naar onder scrollen

natteke1982 schreef:HEB EENS EEN VRAAG IVM MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN.
WEET IEMAND HIER DE KOSTPRIJS VAN?
Gaan de kosten hiervoor niet van het boetebedrag af ?

De bedragen zijn vastgelegd bij MB (8 maart 2006) en geïndexeerd.
In 2009 bedraagt de kostprijs € 86 voor een medisch onderzoek en € 292 voor een psychologisch onderzoek. (BIVV)
EN HOE GAAT DAT PRECIES IN ZIJN WERK?
Op de griffie van de rechtbank kiest men naar welke instelling men wil gaan om de herstelonderzoeken uit te voeren.
(men moet daar toch zijn rijbewijs gaan inleveren)
Zoniet kiest het politieparket voor de veroordeelde.
Richtlijnen en briefwisseling van Parket en onderzoeksinstelling goed opvolgen !
IEMAND DIE IK KEN HEEFT DUS MOETEN VOORKOMEN EN MOET DE TESTEN OPNIEUW DOEN MAAR WAT HOUD DAT IN?
De medische en psychologische normen staan allemaal opgesomd in Bijlage 6 bij de rijbewijswetgeving.
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl6" target="_blank

Da's veel te veel om over te tikken.
Meestal komt men aan dergelijke straf door alcoholgebruik, zware ongevallen / vluchtmisdrijf, en dan zijn vooral punten 4 en 13 van toepassing - zie links daarnaar bij bovenstaande link.

Vooral 13 is nogal algemeen :

XIII. Psychologisch onderzoek voor de bestuurders, die van het recht tot sturen vervallen verklaard zijn (alle categorieën van motorvoertuigen)

Onderzoek van de persoonlijkheid en van de wijze van aanpassing aan het sociaal milieu.
Onderzoek van de psycho-motorische vermogens en de compensatiemechanismen.


In het kort komt het er op neer dat men gaat kijken of de persoon in kwestie wel met een auto vertrouwd kan worden op de weg ...

EN ZIJN DAAR OOK WACHTLIJSTEN VOOR?
Ja.
Het zou ondertussen wel al beter moeten zijn dan bij het begin van de herstelonderzoeken ...


Indien theoretische en / of praktische examens afgelegd moeten worden, is de instelling ook te "kiezen" op het Parket, en de papierwinkel goed opvolgen.
(Voor praktijk rijbewijs B is er geen keuze, dat hangt af van de woonplaats.)
De examens / herstelonderzoeken verlopen hier verder volgens de voor dat rijbewijs gebruikelijke procedure .
kelly modaert

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door kelly modaert »

te beestig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D :lol:
Gast

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Gast »

natteke1982 schreef:HEB EENS EEN VRAAG IVM MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN.
WEET IEMAND HIER DE KOSTPRIJS VAN? EN HOE GAAT DAT PRECIES IN ZIJN WERK?IEMAND DIE IK KEN HEEFT DUS MOETEN VOORKOMEN EN MOET DE TESTEN OPNIEUW DOEN MAAR WAT HOUD DAT IN? EN ZIJN DAAR OOKWACHTLIJSTEN VOOR?


de kostprijs van die testen is 378 euro ge krijgt daar brieven voor dan moet je eerst die 378 euro storten en dan moet je naar die nr bellen dat op dat papier staat als ze je betaling hebben ontvangen dan maken ze met u een afspraak ik heb van da week gebeld en ik mag 9juni in gent die testen gaan doen wat het juist inhoud weet ik nie ik heb mijn rijbewijs moeten afgeven en krijg dat pas terug als ik een bewijs heb dat ik door die testen ben anders krijg ik mijn rijbewijs niet terug mvg dreamweaver
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: ik heb van da week gebeld en ik mag 9juni in gent die testen gaan doen
Dat valt goed mee als wachttijd.
Het is veel erger geweest (màànden wachten).
wat het juist inhoud weet ik nie
http://wegcode.be/secties/kb/kb-230398/666" target="_blank

en bijlage 6 (KB 23/3/1998)
http://wegcode.be/secties/kb/kb-230398/662" target="_blank

De meeste dingen zijn puur medisch
IV gaat over alcohol- of druggebruik
XIII gaat over de psychologische geschiktheid om voertuigen te besturen
Nietintressant

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Nietintressant »

Waar kun je deze testen laten doen ? Iemand adres ?
Stafke

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Stafke »

433€
Ze nemen een plastest af. Je krijgt een computer ter beschikking waar je de psychologische testen op moet doen. Abstract denken ofzoiets. Stelle je vragen over hoe de relatie tussen u en u ouders is enzovoort. Bij mijn weten geen bal met rijbewijs te maken enkel geld klopperij. Veel succes
Gast

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Gast »

436 euro
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Inazuma »

geïndexeerd :wink:
gio

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door gio »

Doen ze testen via het haar bij de medische testen??of alleen maar een plas test ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: MEDISCHE EN PSYGOLOGISCHE TESTEN

Bericht door Inazuma »

gio schreef: 16 jun 2020, 19:26 Doen ze testen via het haar bij de medische testen??of alleen maar een plas test ?
Alles kan
Afhankelijk van wat men nodig acht
Plaats reactie