Vraag over hoodstuk voertuigen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Deborah
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2005, 00:00

Vraag over hoodstuk voertuigen

Bericht door Deborah »

Bij het hoofdstuk voertuigen is er een ondertitel De massa:
Hierbij leert men het verschil tussen de M.T.M. en de M.B.T.
Wat ik me afvroeg is of de twee verkeersborden die bij de theorie van de M.B.T. staat. De enige borden zijn die hier betrekking op hebben? Of zijn er nog andere die er gekend moeten zijn?
Dank u!
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Kijk even op dit forum onder dezelfde reeks het onderwerp getiteld:
Quote: het verschil tussen een mb-bord en een mtm-bord
emilia28

Bericht door emilia28 »

kan iemand mij op een simpele manier eens het verschil uitleggen tussen massa in beladen toestand en maximum toegelaten massa
want ik geraak daar nu echt niet aan uit

alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Ik heb gepoogd om in het hoofdstuk LADING dit op een simpele manier uit te leggen. Ga daar eens kijken en lees dat eens aandachtig.

(Sorry dat ik die tekst niet allemaal kopieer en opnieuw hier in het forum plak)

Als je dan iets niet begrijpt zeg je maar wat juist.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Massa in beladen toestand

De eigen massa van mijn auto is 1.200 kg.

Gisteren bestond de lading uit twee personen die samen 150 kg wegen. We gingen op een weegbrug staan. Die duidde aan dat de massa in beladen toestand 1.350 kg was (1.200 kg eigen massa + 150 kg lading).

Vandaag bestond de lading uit vier personen die samen 300 kg wegen. We gingen weer op een weegbrug staan. Die duidde aan dat de massa in beladen toestand 1.500 kg was (1.200 kg eigen massa + 300 kg lading).

Maximum toegestane massa

De eigen massa van mijn auto is 1.200 kg.

De fabrikant heeft uitgerekend dat de lading van de auto in geen enkel geval ooit meer mag zijn dan 500 kg.

De maximum toegestane massa bedraagt dus altijd 1.700 kg (1.200 kg eigen massa + 500 kg maximum toegestane lading).


Is het nu misschien duidelijk voor jou, Emilia?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Belang op de openbare weg (Voorbeeld)

Veronderstellen we dat de eigen massa van mijn kleine vrachtauto 2000 kg is.
Veronderstellen we dat de M.T.M. 2800 kg is.
Dit wil dus zeggen dat ik maximaal (2800 - 2000 =) 800 kg lading (personen en goederen) mag vervoeren.

- Vandaag zitten in mijn auto 2 personen die elk 100 kg wegen (samen 200 kg). En in mijn auto liggen 10 zakken van 50 kg (500 kg).
- De MBT is dus: 2000 kg (eigen massa) + 200 kg (personen) + 500 kg (zakken) = 2700 kg.
- Ik ben dus niet in overtreding want het gewicht is zelfs 100 kg minder dan de MTM.

Maar:
- onderweg kom ik het verkeersbord C23 tegen waarop een onderbord '2,5 ton' aanduidt.
- Ik mag met mijn vrachtauto niet voorbij dat bord rijden, want de MBT van mijn vrachtauto is op dit moment 2700 kg en het bord zegt dat de MBT maximaal 2500 kg mag zijn.
Plaats reactie