oefenvraag 26 in hoofdstuk "Snelheid"

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Thomas12353234

oefenvraag 26 in hoofdstuk "Snelheid"

Bericht door Thomas12353234 »

Afbeelding
Met welke snelheid mag je met een personenauto voorbij dit bord rijden?

A/ 50 km/uur.
B/ 70 km/uur.
C/ 90 km/uur.

Antwoord is C.

Maar is het op de foto geen duidelijk bebouwde kom?
De BEBOUWDE KOM omvat alle wegen waar naast een doortocht- en verkeersfunctie, ook de lokale en verblijfsfunctie een belangrijke plaats innemen.
Ik zie daar toch duidelijk huizen (en een voetpad).

Of moeten we veronderstellen dat als er op de foto geen F1 bord zichtbaar is en als het niet vermeld is in de vraag dat het Buiten de bebouwde kom is? Of is het gewoon dat bord C43 (zoals op de foto) nooit in de bebouwde kom staat en we daaruit moeten afleiden dat het buiten de bebouwde kom is?

Dit terzijde, gezien de breedte van de straat en de situatie zou ik daar persoonlijk precies geen 90km/u rijden.
Maw: het verwondert mij dat dit geen bebouwde kom is op de foto en dat men daar 90 mag rijden.
Zie ik iets over het hoofd?

PS: in uitleg van bij fout antwoord staat er "M.T.MM" ipv "M.T.M."

Alvast bedankt.
Mvg
Thomas
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: oefenvraag 26 in hoofdstuk "Snelheid"

Bericht door Elke V »

Thomas12353234 schreef: Maar is het op de foto geen duidelijk bebouwde kom?
neen
Of moeten we veronderstellen dat als er op de foto geen F1 bord zichtbaar is en als het niet vermeld is in de vraag dat het Buiten de bebouwde kom is?
klopt



overigens, als het wel bebouwde kom was geweest mochten +3,5tonners er sowieso ook maar max. 50 en dan zou dit bord nutteloos geweest zijn.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zelf niets veronderstellen.

- In de vraag is geen melding van een bebouwde kom.
- Op de foto staat geen bord: begin bebouwde kom.

Het is niet omdat er langs een weg huizen staan, dat het een bebouwde kom is.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: oefenvraag 26 in hoofdstuk "Snelheid"

Bericht door Rafael »

Thomas12353234 schreef:Dit terzijde, gezien de breedte van de straat en de situatie zou ik daar persoonlijk precies geen 90km/u rijden.
Opgelegde snelheden zijn dan ook maxima, en geen richtsnelheden. Je moet je snelheid zelf aanpassen aan de omstandigheden.
Thomas12353234

Bericht door Thomas12353234 »

eugeen schreef:Zelf niets veronderstellen.

- In de vraag is geen melding van een bebouwde kom.
- Op de foto staat geen bord: begin bebouwde kom.

Het is niet omdat er langs een weg huizen staan, dat het een bebouwde kom is.
Idd, maar het zou mij verwonderen dat de foto die voor dit voorbeeld gebruikt is, echt op een locatie buiten de bebouwde kom is getrokken.
Tis puur persoonlijk, maar ik vind dit erg neigen naar strikvraag. En dat terwijl het foute antwoord zelfs veiliger is.

Opgelegde snelheden zijn dan ook maxima, en geen richtsnelheden. Je moet je snelheid zelf aanpassen aan de omstandigheden.
Daar ben ik van op de hoogte, ja.
GRO
Administrator
Berichten: 12760
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Idd, maar het zou mij verwonderen dat de foto die voor dit voorbeeld gebruikt is, echt op een locatie buiten de bebouwde kom is getrokken.
Als de niet op een lokatie buiten de bebouwde kom zou zijn, dan zou een bord 50 km/uur met onderbord +3,5 ton geen zin hebben.

Dat heeft nu eens niets met een strikvraag te maken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het komt trouwens meer voor dat er gebieden bestaan waar er geen huizen staan en het toch bebouwde kom is en ook gebieden waar er veel huizen staan en het buiten de bebouwde kom is.

raar maar waar :?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie