Slepen op autosnelweg

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bart Serroels

Slepen op autosnelweg

Bericht door Bart Serroels »

Beste,

Naar aanleiding van de opleiding Aspirant Inspecteur aan de West-Vlaamse Politie School, bezoek ik regelmatig de site.

Het is altijd interessant om verschillende sites te bezoeken zodat meerdere visies van kunnen worden bekeken.

Ik wens jullie alvast een dikke proficiat met de site, want er staan heel veel leerrijke zaken in.

Toch heb ik een probleempje met een stukje tekst dat bij “Autosnelwegâ€Â
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Dank voor dit schrijven.

Het is uiteraard goed dat uw lesgever de wegcode volgt. Daar staat inderdaad te lezen dat je niet op de pechstrook mag rijden.

In diezelfde wegcode staat ook te lezen dat je op de autosnelweg minimaal 70 km/uur moet rijden.

Dat zijn dus twee verkeersregels.

Wat moet nu iemand doen die pech heeft en tegen zeer lage snelheid wordt voortgesleept?

Niet op de pechstrook rijden, want dat mag niet en niet op de rijstroken rijden want hij haalt geen 70 km/uur.

De twee regels botsen met elkaar. En in dat geval wacht men op rechtspraak.

Op 9 oktober 1990 werd in rechtspraak bepaald dat dat wie wegens autopech nog maar een snelheid van 15 à 30km/h kan halen op een autosnelweg, zich op de pechstrook moet begeven. De rechtbank wou vermijden dat die bestuurder aan deze trage snelheid op de autosnelweg als een onvoorzienbare hindernis zou kunnen aanzien worden.

Vandaar dat wij op de site geschreven hebben:
Een voertuig met noodkoppeling (maximum snelheid 25km/h) moet van de pechstrook gebruik maken.

Als uw lesgever zich enkel houdt aan de teksten van de wegcode, die op sommige punten met haken en ogen in elkaar zitten, dan zal hij op veel vragen geen antwoord kunnen formuleren.

In een van de vorige topics werd volgend probleem nog aangehaald:

Afbeelding

Het bord 70 km per uur staat 200 meter voor het bord F1.
Het kruispunt is 200 meter na het bord F1
Welke snelheid moet men rijden tussen het bord F1 en het kruispunt.

Volgens de wegcode: 70 km/uur.
Volgens het Hof Van Cassatie: 50 km/uur.


Nog een ander voorbeeld, vandaag nog besproken op dit forum:

Wie heeft voorrang op een kruispunt waar het bord B17 Afbeelding staat, als de wagen die van rechts komt over een fietspad moet rijden?

Een verkeersregel van de wegcode zegt dat een voertuig dat over een fietspad rijdt een manoeuve uitvoert en dus voorrang verlies of voorrang moet verlenen.
In het verkeersreglement staat ook dat verkeersborden boven de verkeersregels gaan.

Toch hebben we een schrijven gekregen van de Dienst Mobiliteit dat zegt dat ook in dit geval de bestuurder die van rechts komt voorrang moet verlenen. (Brief afgedrukt op dit forum) Daarenboven heeft GOCA ons net vandaag laten weten dat zij voor het theorie-examen en praktijkexamen dit standpunt volgen.

Samengevat wil ik zeggen dat onze site jongeren wil helpen bij het theoretisch examen en praktijkexamen. Wij formuleren dus op de site het standpunt dat zij ook tijdens examens moeten antwoorden om als juist geteld te worden. Dit is niet altijd gemakkelijk en soms zijn de meningen erg verdeeld en spreken de diverse standpunten elkaar tegen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hallo Bart,

Vanuit het verkeersreglement gezien moet ik jou 100% gelijk geven: het is verboden over de pechstrook te rijden (behalve voor prioritaire voertuigen, wanneer de opdracht het rechtvaardigt).

Ik vraag me dan ook af waarom de politie toelaat dat takelwagens zich over de pechstrook naar de plaats van een aanrijding spoeden, want dit zijn geen prioritaire voertuigen.

Ik vraag me ook af hoe je, in geval van pech, reglementair op de pechstrook kunt geraken, want je mag er niet op rijden. De enige mogelijkheid die ik zie is het voertuig er met een kraan op te plaatsen.

Voor een sleep die maximum 25 km/h mag rijden, staan de bestuurders voor de keuze: ofwel het verkeersreglement naleven en hun leven en dat van anderen regelrecht in gevaar brengen door tegen 25 km/h op de rechter rijstrook te rijden, ofwel over de pechstrook rijden en een boete riskeren.

Ook een bestuurder die van de pechstrook opnieuw op de rijbaan moet geraken, staat voor een gelijkaardige keuze. Ofwel leeft hij het verkeersreglement na en begeeft hij zich meteen op de rijbaan van de autosnelweg, waarbij hij zijn leven en dat van anderen regelrecht in gevaar brengt. Ofwel haalt hij eerst een behoorlijke snelheid op de pechstrook alvorens in te voegen op de rijbaan en riskeert hij een boete.

Dit zijn helaas niet de enige gevallen waarin het onbetwistbaar zeer onveilig is het verkeersreglement na te leven. Daardoor dienen de bestuurders alsmaar meer zelf uit te maken in welke mate ze het verkeersreglement naleven, wat geen goede zaak is voor de orde en de veiligheid in het wegverkeer.

Een regelrechte schande vind ik het dan ook dat takelwagens die over de pechstrook rijden niet beboet worden, maar andere bestuurders die dit om veiligheidsredenen doen, zoals in de hierboven vermelde gevallen, wel bekeurd worden.

Mocht ik een dergelijke boete krijgen (dus niet als ik alleen maar over de pechstrook zou rijden om aan de files te ontsnappen, maar werkelijk om levensgevaarlijke situaties te vermijden), zou ik de zaak beslist laten voorkomen.

Wat ga je zelf doen als je stilstaat op de rechter rijstrook aan de staart van een file, en je ziet dat er weer zo een gevaarte van 40 ton achter jou aangedonderd komt dat niet meer kan stoppen? Niet wegvluchten over de pechstrook, omdat dat niet mag, en je laten platwalsen?

Wat ga je doen op een rijbaan met een doorlopende witte streep in het midden, als je een fietser die op de rijbaan rijdt inhaalt, en die fietser plots naar links uitwijkt? Niet over de witte streep rijden, omdat dat niet mag, en de fietser doodrijden?

Wat ga je doen als 's nachts op een verlaten weg na een slippartij je wagen dwars over de weg tegen een paal staat, en je gekwetst bent en gekneld zit in je wagen? Je niet-handenvrije GSM niet gebruiken, want je staat niet reglementair geparkeerd, dus mag je hem niet gebruiken, en wachten tot je dood bent?

Ik hoop dat je onderrichter je ook zal vertellen dat alvast in de drie laatste gevallen geen enkele rechter je zal veroordelen voor een verkeersovertreding, omdat in het recht het sparen van mensenlevens van hogere orde geacht wordt dan de verkeersregels.
Dino

Gulden middenweg

Bericht door Dino »

Wat het afslepen betreft, ik denk ook wel dat niemand zal worden geverbaliseerd om af te slepen op de pechstrook, maar wij moeten natuurlijk wel weten hoe het in theorie wordt gezien. Wat betreft jouw voorbeeld over de C43 met aanduiding 70 en de F1, snap ik niet hoe je erbij komt dat tussen het F1 bord en het kruispunt een snelheid zou mogen gereden worden van 70Km/uur? Is het niet zo dat vanaf C43 de snelheid geldig is tot het volgende kruispunt OF een ander verkeersbord? In dit geval de F1 dat een aanwijsbord is voor bebouwde kom en dus staat voor 50Km/uur. Indien men een baan wilt waar de 70Km/uur blijft gelden, dan moet men toch de C43 herhalen na de F1? Dat lijkt mij het meest logisch.

Hoe dan ook, bedankt voor het uitpluizen met die pechstrook. Theorie is goed, gezond verstand beter.....
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Volgens de wegcode is de snelheid tussen het F1 bord en het kruispunt 70
(Als dat niet was zou er ook geen rechtsprocedure moeten over gevoerd worden tot in het Hof van Cassatie.)

Waarom 70?

Het bord F1 is inderdaad slechts een aanwijsbord dat zegt dat de bebouwde kom begint. Het bord zegt niet: vanaf hier 50 km/uur.
Er is wel een verkeersregel die zegt dat in de bebouwde kom slechts 50 km/uur mag gereden worden.

C43 is een verkeersbord dat een maximaal toegelaten snelheid oplegt.
Ga eens na in de wegcode wanneer een snelheid opgelegd door bord C43 vervalt. En het antwoord zal je duidelijk zijn.

Maar dus het Hof van Cassatie heeft beslist dat vanaf het bord F1 de selheid 50 km/uur begint.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dino schreef: Is het niet zo dat vanaf C43 de snelheid geldig is tot het volgende kruispunt OF een ander verkeersbord?
Neen, dat is niet zo. Een C43 is geldig tot het volgend kruispunt, of tot een andersluidende C43, of tot een C45 of een C46.

C45Afbeelding of C46 Afbeelding
Dino schreef: In dit geval de F1 dat een aanwijsbord is voor bebouwde kom en dus staat voor 50Km/uur.
Volgens art. 71.2 van het verkeersreglement is de betekenis van het bord F1 beperkt tot:
Quote: Begin van een bebouwde kom.
Het houdt dus geenszins een snelheidsbeperking in. Het zou dat ook niet kunnen, want het is slechts een aanwijzingsbord, geen verbodsbord.

De algemene snelheidsbeperking tot 50 km/h binnen de bebouwde kom vloeit dus niet voort uit het F1 bord, doch uit een verkeersregel:
Quote: AR 11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.
Er staat hier dus ten overvloede nog bij dat er een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten kan worden met een C43 (ten overvloede, want een verkeersbord gaat sowieso al boven een verkeersregel). En er staat niet bij dat die C43 zich binnen de bebouwde kom moet bevinden.

Stel je eens volgende vraag: als men morgen de algemene snelheidsbeperking in de bebouwde kom wil wijzigen, wat moet er dan veranderen: het verkeersbord F1, of de verkeersregel in art. 11.1? Daaraan zie je dat het verkeersbord F1 op zichzelf geen snelheidsbeperking inhoudt.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Heb vandaag aan GOCA gevraagd wat jongeren moeten antwoorden als er gevraagd wordt waar op een autosnelweg een voertuig moet gesleept worden.

Ondanks de rechtspraak nemen zij OP DE RIJBAAN als juist antwoord.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ja lap dan zeg je tegen mij dat ik maar tegen hun moet uitleggen waarom ik de rechtsspraak soms links laat liggen.

Geen verwijt naar jou toe hoor maar begrijpe wie begrijpe kan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Een troost Benny,

I.v.m. bovenstaande tekening en het F1 bord volgen zij wel de rechtspraak.
Dus op het examen is het antwoord voorbij het F1 bord: 50 km/uur.
(Bron GOCA 10/8/2005 / Van Laetem)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is juist hetgeen wat het moeilijk maakt.

De verkeersreglementen op zich kennen is al niet simpel.
Dan moet je nog de rechtspraak overal zien te volgen.
En dan moet je nog weten wanneer zij die volgen en wanneer niet.

Zoals ik al eerder schreef:
wij die met deze site bezig zijn kunnen dat nog redelijk volgen, maar wat met de leraars die deze site niet kennen.
Dan heb ik het nog niet over leerlingen of mensen die al jaren hun rijbewijs hebben.

Ik vindt als er een rechtspraak is: moet die zijn volgens het verkeersreglement ofwel moet er na de rechtspraak een aanpassing gebeuren in het verkeersreglement.

Hoe het er nu aan toe gaat dat is vragen om problemen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Gelukkig hebben wij een goede verstandhouding met GOCA, zodat we minstens te weten komen welk antwoord zij als juist beschouwen.

Als ze op een vraag van ons helemaal niet antwoorden, is dat een teken dat het voor henzelf ook niet zo duidelijk is en dan vragen zij dat ook niet op het examen.
Plaats reactie