Onduidelijkheid bord C43

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
sa.van12

Onduidelijkheid bord C43

Bericht door sa.van12 »

Hoi,

ik heb een vraag in verband met het bord C43 (een rond snelheidsbord van bvb 50 die geldt tot het volgende kruispunt).
Zoals ik zei, deze borden gelden tot het volgende kruispunt of tot een nieuw C43 bord of een bord van bebouwde kom (voorbij).
Ik heb echter al veel discussiepunten gehad met anderen over de woorden "het eerstvolgende kruispunt", waardoor ik nu eindelijk graag een klaar antwoord heb voordat ik mijn praktisch examen volgende week afleg.

Verstaat men onder het woord kruispunt ook een T-kruispunt (= bvb een straat van links of rechts)? Vele mensen waarmee ik gediscussieerd hebben zeggen dat een straat links of rechts ook geldt als een kruispunt (omdat dit een samenkomst is van twee wegen) en dat het bord dus vanaf een eerstvolgende straat wordt opgeheven.

Dit twijfelpunt is er vooral gekomen door de volgende situatie: ik rijd voorbij een kruispunt en zie aan mijn rechterkant het bord C43 met opgelegde snelheid 50. Op deze weg rijd ik na enkele 100 m een straat links voorbij. Ongeveer 300 meter later zie ik VOOR een bord van bebouwde kom op de grond geschilderd "70", dit wil dus zeggen dat ergens in deze straat het bord C43 werd opgeheven en de toegelaten snelheid nu 70 was. Daarmee dat ik vermoedde dat de straat links het verbodsbord ophief.

Kan iemand mij duidelijkheid geven? :D

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Onduidelijkheid bord C43

Bericht door Stefan Peeters »

sa.van12 schreef: 03 aug 2021, 22:58Verstaat men onder het woord kruispunt ook een T-kruispunt (= bvb een straat van links of rechts)? Vele mensen waarmee ik gediscussieerd hebben zeggen dat een straat links of rechts ook geldt als een kruispunt (omdat dit een samenkomst is van twee wegen) en dat het bord dus vanaf een eerstvolgende straat wordt opgeheven.
Dat is correct.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Onduidelijkheid bord C43

Bericht door GRO »

Ook een aardeweg die op een rijbaan uitgeeft, is een kruispunt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onduidelijkheid bord C43

Bericht door Inazuma »

sa.van12 schreef: 03 aug 2021, 22:58 Verstaat men onder het woord kruispunt ook een T-kruispunt (= bvb een straat van links of rechts)?
Natuurlijk

Zoals GRO al zegt: ook met een aardeweg, of zelfs een pad, heb je een kruispunt :!:
Vele mensen waarmee ik gediscussieerd hebben zeggen dat een straat links of rechts ook geldt als een kruispunt (omdat dit een samenkomst is van twee wegen)
Inderdaad

Daar heb je ineens ook de definitie van kruispunt:
Plaats waar 2 wegen samen komen

(En neen, het maakt niet uit in welke richting men op die wegen mag rijden)
Gast1

Re: Onduidelijkheid bord C43

Bericht door Gast1 »

Dus eigenlijk is gelden deze borden gewoon tot een volgende straat
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Onduidelijkheid bord C43

Bericht door Inazuma »

Gast1 schreef: 04 aug 2021, 09:21 Dus eigenlijk is gelden deze borden gewoon tot een volgende straat
Ja
Aan "een volgende straat" heb je een kruispunt hé :idea:


(voor de volledigheid: tot en met het volgende kruispunt inbegrepen)
Plaats reactie