passagier met of zonder begeleider

Punten van discussie.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

PERSBERICHT

PARLEMENTAIRE VRAAG

Vraag aan en antwoord van Etienne Schouppe naar aanleiding van de persmededeling van Gratis Rijbewijs Online
Parlement schreef:20 Vraag van de heer Jenne De Potter aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister, over "het maximaal aantal te vervoeren personen tijdens de rijopleiding" (nr. 12477)
20 Question de M. Jenne De Potter au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au premier ministre, sur "le nombre maximum de personnes qui peuvent être transportées lors de l'apprentissage à la conduite" (n° 12477)



20.01 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, de hervorming van de rijopleiding die uw voorganger in 2006 doorvoerde, was op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig en was het voorwerp van veel kritiek. Gelukkig hebt u zich geëngageerd om een en ander recht te trekken, denk maar aan de beperking van de verlenging van het voorlopig rijbewijs. Verdere verbeteringen worden verwacht op basis van de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.

Misschien kunt u van die gelegenheid gebruikmaken om een ander probleem weg te werken dat reeds enige tijd wordt aangekaart, namelijk de ongelijkheid in verband met het maximaal aantal te vervoeren personen in de verschillende systemen van rijopleiding.

De twee bestaande systemen laten de leerling toe om gedurende de periode van het voorlopig rijbewijs te rijden met één begeleider en maximaal één passagier. In het systeem van de rijopleiding met begeleider mag de kandidaat-bestuurder dus twee personen vervoeren, de begeleider en nog een extra passagier. In het andere systeem, waarbij de kandidaat-bestuurder opteert voor een praktijkopleiding van minimaal 20 uur, is er geen begeleider voorzien waardoor hij of zij in dit geval slechts één persoon mag vervoeren. Dit lijkt een oneerlijke scheeftrekking in het nadeel van de leerlingen die kiezen voor een professionele rijopleiding.

Ik wil hier zeker geen pleidooi houden voor het ongelimiteerd of zonder voorwaarden toelaten van passagiers. Dat zou geen goede zaak zijn in het kader van de verkeersveiligheid. Er zijn echter waarschijnlijk wel andere oplossingen mogelijk voor leerlingen die voor de praktijkopleiding kiezen om twee vaste begeleiders aan te duiden. Op die manier wordt niet alleen het hierboven geschetste probleem of ongelijkheid weggewerkt, maar ontstaat er tegelijkertijd een opportuniteit om ook na de praktijkopleiding de leerling een vaste begeleider te geven die hem of haar met raad en daad kan bijstaan.

Mijnheer de staatssecretaris, daarom heb ik volgende vragen aan u.

Bent u van mening dat er een ongelijkheid bestaat inzake het maximaal aantal te vervoeren personen tussen de leerling die opteert voor de rijopleiding met begeleider enerzijds en de leerling die kiest voor de rijopleiding zonder begeleider anderzijds?

Overweegt u om een oplossing uit te werken voor dit probleem? Zo ja, wat kan die oplossing inhouden en wanneer kan een aanpassing eventueel in voege treden?

Bij uitbreiding, wat is de stand van zaken in de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid in verband met de hervorming van de rijopleiding? Wanneer worden de eerste aanpassingen verwacht en wat zullen die precies inhouden?

20.02 Staatssecretaris Etienne Schouppe: Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Potter, voor de goede orde zal ik nog eens het verschil uitleggen tussen het systeem van de rijschoolopleiding en het systeem van de vrije opleiding.

In de rijschoolopleiding mag men na 20 uur praktijkopleiding alleen rijden. Dat is in feite nog de fase van de oefenperiode, voor men het rijbewijsexamen aflegt. Tijdens die periode mag men één passagier meenemen die dan wel minstens 24 jaar oud moet zijn en over een rijbewijs B moet beschikken.

In de vrije opleiding gaat het over een kandidaat die nog moet beginnen te leren rijden met een begeleider die al minstens acht jaar over een rijbewijs moet beschikken. Naast die begeleider mag men dan nog één passagier meenemen.
Kortom, men mag in beide systemen één passagier meenemen, maar in de rijschoolopleiding mag men ook alleen rijden. Als men iemand meeneemt, moet die 24 jaar oud zijn en over een rijbewijs B beschikken. De bedoeling hiervan is duidelijk: een kandidaat-bestuurder die nog in zijn oefenperiode zit, mag nog niet rijden met om het even welke passagier of passagiers.

U suggereert mij om voor de rijschoolopleiding ook de mogelijkheid te openen om een of twee begeleiders aan te duiden. In principe zou dit moeten kunnen. Ik laat dit dan ook verder onderzoeken, in het kader van de wijzigingen die ik wil aanbrengen aan de huidige rijopleiding. Het ontwerp van KB waarmee enkele wijzigingen zouden worden aangebracht aan het aantal begeleiders en de duur van het voorlopig rijbewijs, is nog in bespreking met de Gewesten. De aanpassing kan dus in principe nog volgen.

Wat de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid betreft, het eindrapport is klaar, maar er moeten nog aantekeningen worden geplaatst door de verschillende belangenorganisaties die deel uitmaken van deze werkgroep.

20.03 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de staatssecretaris, ik noteer dat u mijn voorstel toch in overweging wil nemen. Wanneer een leerling-bestuurder ervoor kiest om te rijden met de hulp van een begeleider mag hij naast die begeleider nog één persoon meenemen. Dat betekent dat als bijvoorbeeld de vader de begeleider is hij ook nog de moeder of een vriendin mag meenemen. Iemand die kiest voor een praktijkopleiding mag slechts één begeleider meenemen waardoor er eigenlijk een vorm van ongelijkheid bestaat. We zouden mensen die kiezen voor een praktijkopleiding bijvoorbeeld nog een extra begeleider kunnen laten kiezen zodat er ook twee mensen kunnen meerijden en er geen discussie over hoeft te bestaan dat enkel de vader of de moeder mee mag. Ik denk dat dit nuttig kan zijn om jonge mensen meer te begeleiden in hun rijervaring om op die manier de verkeersveiligheid te verhogen. In ieder geval bedankt dat u de suggestie wil meenemen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

Is hier verder nog een gevolg aan gegeven?
Wekelijks krijg ik ongeloof te horen van leerlingen die hun bekwaamheidsattest haalden na 20 uur rijles en echt niet begrijpen waarom er geen begeleider + passagier meer mee mag rijden.
Met méér scholing, minder rechten.
Totaal onlogisch en discriminerend!

Ik hoop dat dit item niet in de vergeethoek geraakt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Ik hoop van harte dat het (ooit) omgekeerd geregeld wordt :!:
Voorlopig rijbewijs :arrow: enkel de begeleider meenemen, en geen bijkomende passagiers meer.

De excessen van de huidige regeling zijn al een aantal malen aan bod gekomen op het forum.
De meest onwaarschijnlijke is wat mij betreft dat men zijn kind gaat meenemen tijdens de rijlessen om er geen opvang voor te moeten zoeken ...
De minst ervaren bestuurders gaan de meest kwetsbare passagiers vervoeren :!:


De overheid speelt vaak in op het gemoed van de mensen door te verwijzen naar jonge kinderen als verkeersslachtoffer.
Wat de overheid er dan niet bij vertelt, is dat Janneke en Mieke niet zozeer van de weg, het zebrapad of het fietsje gemaaid worden, maar al te vaak gewoon bij pa of ma in de auto zitten ...
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Tom84 »

wat houd jullie tegen om ons daarvan op de hoogte te stellen?
of een politicus aan te spreken?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Stefan Peeters »

Tom84 schreef:wat houd jullie tegen om ons daarvan op de hoogte te stellen?
of een politicus aan te spreken?
Dit lijkt mij "het aanspreken van een politicus"...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

Ik ga ook akkoord met Inazuma; géén extra passagier, maar dan voor elk type voorlopig rijbewijs zodat die discriminatie weggewerkt wordt.

@ Tom84,
Werk jij toevallig voor FOD Mobiliteit?
Misschien zie jij een weg om dit nog eens aan te kaarten.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Tom84 »

ja
ik kan je een contactadres geven waar je terecht kan voor alle vragen en opmerkingen:
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Vooruitgangstraat 56
1210 BRUSSEL
telefoon :
02 277 31 11
fax :
02 277 40 05
email:
info@mobilit.fgov.be of
rijbewijs@mobilit.fgov.be
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door de rijprof »

Bedankt voor de contacten.
Je zou eventueel al eens intern kunnen polsen wat de meningen zijn van jouw collega's.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Tom84 »

dan is het best dat je zelf contact opneemt. Ik kan en mag hier geen meningen over geven, omdat het een lopende zaak is.
Wat ik wel kan zeggen is dat in de vraag een miscverstand is geslopen; er is een groot verschil tussen begeleider en passagier!
Als je hier verder over nadenkt zal je ons antwoord duidelijk vinden.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door GRO »

@Tom84

Maar lees hierboven even HET PERSBERICHT

Daarin wordt duidelijk het probleem geschetst.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Tom84 »

deze brief is lang geleden eerst bij ons gepasseerd en er is al een antwoord op gegeven, dus ik kan daar niets meer aan doen hé
het is niet omdat ik bij de FOD werk, dat ik de wet kan veranderen
als je echt meer wil, neem dan contact op met bijvoorbeeld rijbewijs@mobilit.fgov.be !
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

Tom84,

Het voorstel zoals bovenaan vermeld, maakt de verwarring uiteindelijk enkel maar groter.
De Rijprof schreef:Ik ga ook akkoord met Inazuma; géén extra passagier, maar dan voor elk type voorlopig rijbewijs zodat die discriminatie weggewerkt wordt.
Inderdaad - ook voor model 3 .

Passagiers horen gewoonweg niet thuis in een voertuig tijdens de rijopleiding.

12m : enkel en alleen met begeleider (ex. A3 , A).
18m : alleen mag, maar begeleider is toegestaan.
36m : enkel en alleen met begeleider.

En als men een beetje snugger is, dan legt men ineens de lat gelijk voor alle begeleiders / "begeleidende personen " ipv er een boeltje van te maken.

Minstens 24.
Minstens 6 jaar het betreffende rijbewijs.
Nooit veroordeeld zijn tot een verval van het recht tot sturen.
begeleider-B
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:10
Locatie: Sint-truiden.

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door begeleider-B »

De Rijprof schreef:Is hier verder nog een gevolg aan gegeven?
Wekelijks krijg ik ongeloof te horen van leerlingen die hun bekwaamheidsattest haalden na 20 uur rijles en echt niet begrijpen waarom er geen begeleider + passagier meer mee mag rijden.
Met méér scholing, minder rechten.
Totaal onlogisch en discriminerend!

Ik hoop dat dit item niet in de vergeethoek geraakt.

:shock: Waarom moeten jullie altijd zoveel negatie in de media melden voor leerlingen met een voorlopig rijbewijs B ( 36 maanden ) met vrije begeleiders :?:

:shock: Kijk eerst eens naar leerlingen die rijschool-opleiding B heeft gevolgt ! Wat die dan hier nog durven komen vragen over opschakelen,terugschakel en remtechniek :?:

Dit is ook niet goed,dat sommigen leerlingen tijdens hun rijschool-opleiding B meer dan 2 verschilllende rijinstructeur krijgen tijdens hun rijopleiding ! Want die rijinstructeur zegt het zo en de ander rijinstructeur zegt het zo en oplaaste weet de leerling het niet meer.Wanneer gaan ze hier is aan doen in de rijschool :?:
begeleider-B
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 nov 2009, 13:10
Locatie: Sint-truiden.

Re:

Bericht door begeleider-B »

GRO schreef:PERSBERICHT

PARLEMENTAIRE VRAAG

Vraag aan en antwoord van Etienne Schouppe naar aanleiding van de persmededeling van Gratis Rijbewijs Online
Parlement schreef:20 Vraag van de heer Jenne De Potter aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de eerste minister, over "het maximaal aantal te vervoeren personen tijdens de rijopleiding" (nr. 12477)
20 Question de M. Jenne De Potter au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au premier ministre, sur "le nombre maximum de personnes qui peuvent être transportées lors de l'apprentissage à la conduite" (n° 12477)



20.01 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, de hervorming van de rijopleiding die uw voorganger in 2006 doorvoerde, was op zijn zachtst gezegd nogal ongelukkig en was het voorwerp van veel kritiek. Gelukkig hebt u zich geëngageerd om een en ander recht te trekken, denk maar aan de beperking van de verlenging van het voorlopig rijbewijs. Verdere verbeteringen worden verwacht op basis van de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.

Misschien kunt u van die gelegenheid gebruikmaken om een ander probleem weg te werken dat reeds enige tijd wordt aangekaart, namelijk de ongelijkheid in verband met het maximaal aantal te vervoeren personen in de verschillende systemen van rijopleiding.

De twee bestaande systemen laten de leerling toe om gedurende de periode van het voorlopig rijbewijs te rijden met één begeleider en maximaal één passagier. In het systeem van de rijopleiding met begeleider mag de kandidaat-bestuurder dus twee personen vervoeren, de begeleider en nog een extra passagier. In het andere systeem, waarbij de kandidaat-bestuurder opteert voor een praktijkopleiding van minimaal 20 uur, is er geen begeleider voorzien waardoor hij of zij in dit geval slechts één persoon mag vervoeren. Dit lijkt een oneerlijke scheeftrekking in het nadeel van de leerlingen die kiezen voor een professionele rijopleiding.

Ik wil hier zeker geen pleidooi houden voor het ongelimiteerd of zonder voorwaarden toelaten van passagiers. Dat zou geen goede zaak zijn in het kader van de verkeersveiligheid. Er zijn echter waarschijnlijk wel andere oplossingen mogelijk voor leerlingen die voor de praktijkopleiding kiezen om twee vaste begeleiders aan te duiden. Op die manier wordt niet alleen het hierboven geschetste probleem of ongelijkheid weggewerkt, maar ontstaat er tegelijkertijd een opportuniteit om ook na de praktijkopleiding de leerling een vaste begeleider te geven die hem of haar met raad en daad kan bijstaan.

Mijnheer de staatssecretaris, daarom heb ik volgende vragen aan u.

Bent u van mening dat er een ongelijkheid bestaat inzake het maximaal aantal te vervoeren personen tussen de leerling die opteert voor de rijopleiding met begeleider enerzijds en de leerling die kiest voor de rijopleiding zonder begeleider anderzijds?

Overweegt u om een oplossing uit te werken voor dit probleem? Zo ja, wat kan die oplossing inhouden en wanneer kan een aanpassing eventueel in voege treden?

Bij uitbreiding, wat is de stand van zaken in de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid in verband met de hervorming van de rijopleiding? Wanneer worden de eerste aanpassingen verwacht en wat zullen die precies inhouden?

20.02 Staatssecretaris Etienne Schouppe: Mijnheer de voorzitter, mijnheer De Potter, voor de goede orde zal ik nog eens het verschil uitleggen tussen het systeem van de rijschoolopleiding en het systeem van de vrije opleiding.

In de rijschoolopleiding mag men na 20 uur praktijkopleiding alleen rijden. Dat is in feite nog de fase van de oefenperiode, voor men het rijbewijsexamen aflegt. Tijdens die periode mag men één passagier meenemen die dan wel minstens 24 jaar oud moet zijn en over een rijbewijs B moet beschikken.

In de vrije opleiding gaat het over een kandidaat die nog moet beginnen te leren rijden met een begeleider die al minstens acht jaar over een rijbewijs moet beschikken. Naast die begeleider mag men dan nog één passagier meenemen.
Kortom, men mag in beide systemen één passagier meenemen, maar in de rijschoolopleiding mag men ook alleen rijden. Als men iemand meeneemt, moet die 24 jaar oud zijn en over een rijbewijs B beschikken. De bedoeling hiervan is duidelijk: een kandidaat-bestuurder die nog in zijn oefenperiode zit, mag nog niet rijden met om het even welke passagier of passagiers.

U suggereert mij om voor de rijschoolopleiding ook de mogelijkheid te openen om een of twee begeleiders aan te duiden. In principe zou dit moeten kunnen. Ik laat dit dan ook verder onderzoeken, in het kader van de wijzigingen die ik wil aanbrengen aan de huidige rijopleiding. Het ontwerp van KB waarmee enkele wijzigingen zouden worden aangebracht aan het aantal begeleiders en de duur van het voorlopig rijbewijs, is nog in bespreking met de Gewesten. De aanpassing kan dus in principe nog volgen.

Wat de resultaten van de werkgroep Rijopleiding van de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid betreft, het eindrapport is klaar, maar er moeten nog aantekeningen worden geplaatst door de verschillende belangenorganisaties die deel uitmaken van deze werkgroep.

20.03 Jenne De Potter (CD&V): Mijnheer de staatssecretaris, ik noteer dat u mijn voorstel toch in overweging wil nemen. Wanneer een leerling-bestuurder ervoor kiest om te rijden met de hulp van een begeleider mag hij naast die begeleider nog één persoon meenemen. Dat betekent dat als bijvoorbeeld de vader de begeleider is hij ook nog de moeder of een vriendin mag meenemen. Iemand die kiest voor een praktijkopleiding mag slechts één begeleider meenemen waardoor er eigenlijk een vorm van ongelijkheid bestaat. We zouden mensen die kiezen voor een praktijkopleiding bijvoorbeeld nog een extra begeleider kunnen laten kiezen zodat er ook twee mensen kunnen meerijden en er geen discussie over hoeft te bestaan dat enkel de vader of de moeder mee mag. Ik denk dat dit nuttig kan zijn om jonge mensen meer te begeleiden in hun rijervaring om op die manier de verkeersveiligheid te verhogen. In ieder geval bedankt dat u de suggestie wil meenemen.

:shock: Weer zo iets voor de leerling met een vrije begeleider in negatie daglicht te brengen in de media,Waarom toch :?:
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: passagier met of zonder begeleider

Bericht door Inazuma »

begeleider-B schreef: :shock: Kijk eerst eens naar leerlingen die rijschool-opleiding B heeft gevolgt ! Wat die dan hier nog durven komen vragen over opschakelen,terugschakel en remtechniek :?:
Dit is mee het gevolg van de vrije begeleiding : de rijschoolopleiding is daardoor ook verworden tot een minimale opleiding, eerder gericht op het slagen voor het examen ipv het goed leren autorijden.

Tegelijk zijn de vereisten op het examen almaar gemilderd.
Enkel nog keren, en parkeren op een manier zoals je zelden nog kan parkeren ...

Met onze 20 uur kom je er in NL of D niet door hoor ...

Maar in het uitermate verkeersonveilige België moet de rijopleiding vooral goedkoop zijn, en liefst van al nog "gratis" ook.
(Zie ook Start2Drive op school, met een absoluut minimum aan professionele begeleiding)


Zolang de vrije begeleiding rechtstreeks in concurrentie staat met de professionele opleiding, zal er in België geen degelijke rijopleiding bestaan.
Gesloten