Pagina 3 van 4

Geplaatst: 14 dec 2008, 17:43
door Benny Stinkens
xantingo schreef:
De Rijprof schreef:De bedoeling klopt niet met de tekst. :(
Zo staan er in de wegcode wel meer teksten die niet altijd overeenstemmen met de bedoeling... is dat niet onder meer de reden van bestaan van dit forumonderdeel? :wink:
Als we lang genoeg bezig blijven met dit topic staat er de ganse wegcode in. :cry:

Geplaatst: 14 dec 2008, 21:59
door sting
Benny Stinkens schreef:Als we lang genoeg bezig blijven met dit topic staat er de ganse wegcode in. :cry:
Dat is een feit. :roll:

Geplaatst: 14 dec 2008, 22:15
door de rijprof
Als we lang genoeg bezig blijven met dit topic staat er de ganse wegcode in.
Zolang het er maar duidelijker en overzichtelijker op wordt.
Ondertussen kunnen we trachten zoveel mogelijk pijnpunten aan te duiden.
Hopelijk bereiken een aantal van onze berichten de werkgroep FOD mobiliteit en doen ze er iets mee.

Geplaatst: 16 dec 2008, 23:08
door de rijprof
De bedoeling klopt niet met de tekst. :cry:
Vinden jullie dat ook? of niet?

Re:

Geplaatst: 18 sep 2009, 11:01
door bert.covens
De Rijprof schreef:De wegcode is m.i. niet zo duidelijk.

Sting schrijft:
De wegcode zegt nergens dat de voorrangsplichtige bestuurder vrijgesteld wordt van 15.2 van zodra die in de smalle doorgang is gereden.
De wegcode zegt wel:
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
M.a.w. als er reeds andere weggebruikers aanwezig zijn in de smalle doorgang moet de bestuurder vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Volgens de tekst geldt het doorgang verlenen in de 2 richtingen; diegene die een hindernis heeft en diegene die weggebruikers heeft.

Dat is wat in de tekst staat! De meesten lezen hier over.




Eigenaardig! Dus stel dat ik ter hoogte kom van een smalle doorgang, waarbij ik de tegenligger voorrang moet verlenen (hindernis aan mijn kant of een bord dat mij verplicht de tegenligger voorrang te verlenen), dan nog zou de tegenligger mij voorrang moeten verlenen, als ik rap genoeg ben en hem voor ben? Yeah, om ter eerste in die smalle doorgang zien te geraken, dan wordt het een jungle in het verkeer! Wat als beide tegenliggers "eens goed gas gaan geven om de ander voor te zijn"? Ik vermoed dat ik het verkeerd begrijp, hoor. Maar kan je hieromtrent iets meer duiding geven, aub. Dank u wel.

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 18 sep 2009, 11:10
door de rijprof
Je geeft natuurlijk voorrang als de tegenligger te voorzien was.
Maar de vraag is: wat doe je wanneer je reeds in de smalle doorgang bent en er komt dan pas een tegenligger aan wie je voorrang moet verlenen?

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 18 sep 2009, 11:13
door bert.covens
In dat geval wijk ik zo ver mogelijk uit naar de rechterkant (niet op het fietspad/trottoir), en wacht ik geduldig af. In de overgrote meerderheid van de gevallen, zoekt die tegenligger vanzelf wel een oplossing (de meesten worden toch ongeduldig). Als ik echt brutale pech heb, en de tegenligger blijft ook halsstarrig staan, zit er niks anders op dan dat ik achteruit rij (in de hoop dat er nog geen achterliggers achter me staan). Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, meestal zoekt die tegenligger vanzelf wel zijne weg.

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 18 sep 2009, 11:50
door de rijprof
wegcode schreef:De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Deze tekst kun je volgens mij interpreteren in 2 richtingen.
Als je reeds en heel eind in de smalle doorgang was, ben je zelf de belemmering door je aanwezigheid als weggebruiker.

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 18 sep 2009, 15:22
door GRO
Deze tekst kun je volgens mij interpreteren in 2 richtingen.
Als je reeds en heel eind in de smalle doorgang was, ben je zelf de belemmering door je aanwezigheid als weggebruiker.
Ben ook van die mening.

Re:

Geplaatst: 18 sep 2009, 16:33
door bert.covens
De wegcode zegt wel:
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Akkoord. Dat zegt de desbetreffende voorrangsregel. Maar als er daar dan verkeersborden staan die de voorrang regelen, hoe zit 't dan? Val je dan niet terug op de regel die stelt dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan (artikel 6.2)? Of heb ik 't verkeerd voor?

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 18 sep 2009, 22:38
door de rijprof
Deze topic gaat over smalle doorgang zonder verkeersborden.
Hier geldt de verkeersregel.
Volgens mijn interpretatie van de tekst werkt dat in 2 richtingen.
Als je reeds en heel eind in de smalle doorgang was, ben je zelf aanwezig als weggebruiker en vorm je een belemmering.
De tegenligger, die vrije doorgang heeft en aan wie oorspronkelijk voorrang moest verleend worden, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruiker(s), die op dat moment een belemmering vormt, doorgang te verlenen.

Dat is wat ik versta (kan verstaan) in de tekst, zoniet is de wegcode niet duidelijk.

Re: Re:

Geplaatst: 19 sep 2009, 14:19
door Inazuma
bert.covens schreef:De wegcode zegt wel:
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Akkoord. Dat zegt de desbetreffende voorrangsregel. Maar als er daar dan verkeersborden staan die de voorrang regelen, hoe zit 't dan? Val je dan niet terug op de regel die stelt dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan (artikel 6.2)? Of heb ik 't verkeerd voor?
Dan val je inderdaad terug op Art 6.2 : de voorrangsborden Afbeelding en Afbeelding gaan boven de voorrangsregel terzake (15.2 , 2de lid)

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 19 sep 2009, 14:24
door Inazuma
De Rijprof schreef: De tegenligger, die vrije doorgang heeft en aan wie oorspronkelijk voorrang moest verleend worden, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruiker(s), die op dat moment een belemmering vormt, doorgang te verlenen.
Daarbij ga je er aan voorbij dat de tegemoetkomende bestuurders die de hindernis voorbij rijden, zelf al de voorrangsregel overtreden ...

De beslissing dat een bestuurder art. 15.2, tweede lid, Wegverkeersreglement heeft overtreden wordt naar recht verantwoord door de rechter die vermeldt dat de nadering van de tegenligger niet alleen kon worden voorzien, maar ook kon worden gezien en dat, gelet op de plaats van dat voertuig, kruisen niet langer mogelijk was; de verplichting voor de bestuurder waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis, om te vertragen en, zo nodig, te stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen blijft bestaan, zelfs als er theoretisch gezien voldoende ruimte is om te kruisen. (Art. 15, inzonderheid 2, tweede lid, Wegverkeersreglement).
Cassatie, 16/06/1993

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 19 sep 2009, 23:25
door de rijprof
...wordt naar recht verantwoord door de rechter die vermeldt dat de nadering van de tegenligger niet alleen kon worden voorzien, maar ook kon worden gezien...
Hierom draait het volgens mij.
Als die tegenligger, die vrije doorgang geniet, kon worden voorzien ben ik akkoord met de uitspraak.

Als die tegenligger niet te zien was en je vertrekt in de smalle doorgang en dan pas komt er een tegenligger die jou kan zien dan ben jij de belemmering als weggebruiker en moet die tegenligger vertragen en, zo nodig, stoppen om jou doorgang te verlenen.

Re: smalle doorgang

Geplaatst: 24 nov 2009, 12:32
door zyx
Het is ook zo dat wanneer je die smalle doorgang neemt omdat er op dat moment geen tegenliggend verkeer was, het daarna aankomend verkeer U voorang moet geven, immers wanneer men als tegenligger ZIET dat een wagen reeds aan een manouvre begonnen was alvorens men ter plekke is moet men die wagen voorang verlenen. Zo is dat ook bij bijvoorbeeld het naderen van een vrachtwagen die probeert achteruit in te rijden om te parkeren - als die reeds aan zijn manouvre bezig was alvorens je ter plekke op diezelfde plaats aankomt moet jij hem en zijn plaats nemende manouvre voorang verlenen.