smalle doorgang

Punten van discussie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

smalle doorgang

Bericht door de rijprof »

15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Om over na te denken.
Smalle doorgang. Er staat een hele rij geparkeerde auto's langs de kant van jouw rijrichting. Je moet tegenliggers doorgang verlenen.
Je kijkt, niemand te zien. Je vertrekt en wanneer je een eind op weg bent, komt verderop toch een tegenligger.

A. Moet jij de tegenligger dan nog doorgang verlenen?
B. Moet de tegenligger jou in deze omstandigheden doorgang verlenen?

Geldt deze regel in 2 richtingen?
Wie de hindernis aan zijn kant heeft.
en
Wanneer de doorgang belemmerd wordt door de aanwezigheid van andere weggebruikers.

Hoe ver kun je deze regel interpreteren?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Een heel herkenbare en veel voorkomende situatie, die enkel opgelost kan worden door een mixt van verkeersinzicht en hoffelijkheid.
Toch zijn er altijd "tegenliggers" die blijven doorrijden tot je met twee stilstaat, wegens te smal. En dan zoekt die lieve "tegenligger" zijn heil meestal op de stoep, omdat kruisen anders onmogelijk is/wordt.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: smalle doorgang

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: Smalle doorgang. Er staat een hele rij geparkeerde auto's langs de kant van jouw rijrichting. Je moet tegenliggers doorgang verlenen.
Je kijkt, niemand te zien. Je vertrekt en wanneer je een eind op weg bent, komt verderop toch een tegenligger.
Cassatie heeft zich daar ooit over uitgesproken, maar ik vind het niet direct terug.

De verplichting voorrang te verlenen blijft ook dan bestaan .
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

De voorbeelden op de foto's van bibi zijn denk ik niet wat de Rijprof in zijn vraag bedoelde: op deze foto's is de voorrangsregeling duidelijk gemarkeerd d.m.v. borden.
Bij de stilstaande vrachtwagen zal er ook geen probleem zijn, aangezien je van ver kan zien of er al dan niet een tegenligger komt.

Rijprof, mijn idee hierover: wanneer ik, zoals jij het voorstelt, een rij geparkeerde wagens begin voorbij te rijden en er komt dan onvoorzien een tegenligger waarvoor ik niet meer kan uitwijken (terwijl de tegenligger duidelijk wel een mogelijkheid heeft om te wachten of uit te wijken) blijf ik staan waar ik sta.
Met de wagen zal ik eventueel een stukje achteruit rijden, met de vrachtwagen begin ik daar niet aan. Het risico is te groot.

Ik beweer niet dat dit wettelijk is, maar ik weet ondertussen wel één ding: degene die de meeste tijd heeft, wint altijd :twisted: en ik heb gewoonlijk véél tijd...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Hetgeen ik ook bedoel is dat:
een bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.

Dus als je reeds in de smalle doorgang bent, zou de tegenligger jou ook doorgang moeten verlenen, want op dat ogenblik ben je daar zelf aanwezig als andere weggebruiker.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

verwijderd.
Laatst gewijzigd door bibi585 op 16 okt 2009, 02:20, 1 keer totaal gewijzigd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

xantingo schreef
Rijprof, mijn idee hierover: wanneer ik, zoals jij het voorstelt, een rij geparkeerde wagens begin voorbij te rijden en er komt dan onvoorzien een tegenligger waarvoor ik niet meer kan uitwijken (terwijl de tegenligger duidelijk wel een mogelijkheid heeft om te wachten of uit te wijken) blijf ik staan waar ik sta.
Met de wagen zal ik eventueel een stukje achteruit rijden, met de vrachtwagen begin ik daar niet aan. Het risico is te groot.
Wat zegt de wegcode? Is de wegcode duidelijk?
Als je reeds in de smalle doorgang bent, zou de tegenligger jou ook doorgang moeten verlenen, volgens mij, want op dat ogenblik ben je daar zelf aanwezig als andere weggebruiker.
een bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Moeten tegenliggers jou voorrang verlenen als jij reeds in die smalle doorgang bent?
Wie zegt JA?
Wie zegt Neen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: smalle doorgang

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Om over na te denken.
Smalle doorgang. Er staat een hele rij geparkeerde auto's langs de kant van jouw rijrichting. Je moet tegenliggers doorgang verlenen.
Je kijkt, niemand te zien. Je vertrekt en wanneer je een eind op weg bent, komt verderop toch een tegenligger.

A. Moet jij de tegenligger dan nog doorgang verlenen?
B. Moet de tegenligger jou in deze omstandigheden doorgang verlenen?
De wegcode is hierover duidelijk.
15.2. De bestuurder moet, bij het kruisen een voldoende zijdelingse afstand laten en, zo nodig, naar rechts uitwijken.

De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
De wegcode zegt nergens dat de voorrangsplichtige bestuurder vrijgesteld wordt van 15.2 van zodra die in de smalle doorgang is gereden.

De voorrangsplichtige bestuurder blijft verplicht te vertragen en zo nodig te stoppen om de tegenligger te laten passeren (en eventueel de gelijkgrondse berm te gebruiken.

Er bestaan een aantal gerechterlijke uitspraken in die richting. Jammer genoeg geen die exact dit zegt, wel deze:
De bij het verkeersbord B 19 opgelegde verplichting om voorrang te verlenen verbiedt de voorrangsplichtige niet om zijn weg te vervolgen, mits hij dat voorzichtig doet, maar verplicht hem wel voorrang te verlenen zodra een voorranghebbende bestuurder verschijnt; de voorrangsplichtige, die als eerste de smalle doorgang is ingereden of hierin reeds het verst gevorderd is, wordt van deze verplichting niet vrijgesteld (1).
Er bestaat natuurlijk ook hoffelijkheid die de voorrangsgerechtigde toelaat de voorrangsplichtige de smalle doorgang te laten verlaten en zo het verkeer te vergemakkelijken.
In het geval van een vrachtwagen lijkt me dit zelfs evident.

Maar bij een ongeval lijkt het me hoogst waarschijnlijk dat de voorrangsplichtige in fout zal worden gesteld, tenzij in specifieke gevallen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

De wegcode is m.i. niet zo duidelijk.

Sting schrijft:
De wegcode zegt nergens dat de voorrangsplichtige bestuurder vrijgesteld wordt van 15.2 van zodra die in de smalle doorgang is gereden.
De wegcode zegt wel:
De bestuurder, waarvan het doorrijden belemmerd wordt door een hindernis of door de aanwezigheid van andere weggebruikers, moet vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
M.a.w. als er reeds andere weggebruikers aanwezig zijn in de smalle doorgang moet de bestuurder vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Volgens de tekst geldt het doorgang verlenen in de 2 richtingen; diegene die een hindernis heeft en diegene die weggebruikers heeft.

Dat is wat in de tekst staat! De meesten lezen hier over.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:M.a.w. als er reeds andere weggebruikers aanwezig zijn in de smalle doorgang moet de bestuurder vertragen en, zo nodig, stoppen om de tegemoetkomende weggebruikers doorgang te verlenen.
Volgens de tekst geldt het doorgang verlenen in de 2 richtingen; diegene die een hindernis heeft en diegene die weggebruikers heeft.
De rechtspraak houdt hier geen rekening mee.
Die gaat enkel kijken naar de verplichtingen van de voorrangsplichtige.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Welke tekst moeten jongeren studeren voor hun rij-examen?
Wat weten de jongeren over rechtspraak?
De tekst zoals hij er nu staat is niet duidelijk.

Beter zou zijn als er gesproken wordt over een hindernis of weggebruikers die aan uw kant in uw rijrichting de doorgang belemmeren.

De werkgroep die bezig is met de teksten te herschrijven, mag hier ook aandacht aan geven. Zoals het nu geformuleerd is, klopt het niet met de bedoeling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Welke tekst moeten jongeren studeren voor hun rij-examen?
De wegcode natuurlijk.
Ik haalde er alleen maar de rechtspraak bij voor mocht je twijfelen aan mijn interpretatie van de teksten.
De Rijprof schreef:Beter zou zijn als er gesproken wordt over een hindernis of weggebruikers die aan uw kant in uw rijrichting de doorgang belemmeren.
Dat spreekt vanzelf denk ik.

Een hindernis aan de andere kant is immers voor jou geen hindernis.
De formulering die je voorstelt zou in deze discussie trouwens geen uitkomst bieden, want de voorrangsplichtige bestuurder wordt door het niet geven van voorrang automatisch een hindernis aan uw kant in uw rijrichting en zou je volgens je redenering opnieuw voorrang moeten geven.

Het is altijd de bestuurder voor wie de hindernis of de weggebruiker er een is waarvoor hij moet uitwijken op het gedeelte van de rijweg van de tegenligger die voorrangsplichtig is.
Indien hij naast de hindernis voldoende kan uitwijken naar rechts is er geen probleem bij het kruisen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Dat spreekt vanzelf denk ik.
Ik denk dat je te dicht met je neus op de teksten zit. Het is niet zo vanzelfsprekend. Je haalt uit de tekst precies hetgeen hieronder staat en dat kan niet de bedoeling zijn.
Een hindernis aan de andere kant is immers voor jou geen hindernis.
De formulering die je voorstelt zou in deze discussie trouwens geen uitkomst bieden, want de voorrangsplichtige bestuurder wordt door het niet geven van voorrang automatisch een hindernis aan uw kant in uw rijrichting en zou je volgens je redenering opnieuw voorrang moeten geven.
Neen, want dan rijdt hij (links) aan uw overkant in de rijrichting en blijft hij voorrangsplichtig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

De Rijprof schreef:Ik denk dat je te dicht met je neus op de teksten zit.
Met alle respect, maar ik denk eerder dat het omgekeerd is.

Ik moet zeggen dat ik noch tijdens het leren rijden, noch als bestuurder, noch als beheerder van wegcode.be enig andere betekenis aan het desbetreffende artikel gegeven heb, en ik vind het verrassend dat iemand dit anders kan interpreteren.

Ik zal het eens voorleggen aan mijn forum van niet-wegcode-of-gro-bezoekers-maar-wel-frequente-weggebruikers.
Plaats reactie