smalle doorgang

Punten van discussie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: smalle doorgang

Bericht door Inazuma »

zyx schreef:Het is ook zo dat wanneer je die smalle doorgang neemt omdat er op dat moment geen tegenliggend verkeer was, het daarna aankomend verkeer U voorang moet geven, immers wanneer men als tegenligger ZIET dat een wagen reeds aan een manouvre begonnen was alvorens men ter plekke is moet men die wagen voorang verlenen.
Alleen bij een niet-voorzienbare tegenligger is de bestuurder die omheen een hindernis rijdt, ontslagen van de voorrangsplicht tegenover die tegenligger.
Er is hoegenaamd geen eerst-is-eerst regeling ...

En hoe onvoorzienbaar is een tegenligger op een tweerichtingsrijbaan uiteindelijk nog :?:
Er gaan dus nog andere faktoren moeten meespelen om tot een onvoorzienbare tegenligger te komen - zijstraten bvb.
Zo is dat ook bij bijvoorbeeld het naderen van een vrachtwagen die probeert achteruit in te rijden om te parkeren - als die reeds aan zijn manouvre bezig was alvorens je ter plekke op diezelfde plaats aankomt moet jij hem en zijn plaats nemende manouvre voorang verlenen.
Die dient zijn maneuver te onderbreken en wel zodanig dat de andere bestuurders kunnen doorrijden.
De verplichting tot het verlenen van voorrang bij een maneuver blijft doorlopen gedurende de ganse duurtijd van het maneuver, dus tot de manouevrerende bestuurder zijn normale plaats op de weg weer ingenomen heeft .
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: smalle doorgang

Bericht door de rijprof »

@ zxy,
Graag wetteksten a.u.b. die je beweringen onderbouwen?

Een vrachtwagen die een manoeuvre uitvoert, blijft tijdens het hele manoeuvre voorrangsplichtig.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
zyx
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2009, 12:24

Re: smalle doorgang

Bericht door zyx »

Die wettekst (12.4) gaat over een bestuurder die een maneuver wil gaan uitvoeren, daarbij is het maneuver dus nog niet begonnen. Deze bestuurder moet eerst de normale voorang verlenen (12.4), wanneer dat gebeurt is en hij start met de actie moet het nieuwe aankomend verkeer hetgeen voordien dus ook niet ter plaatse was, wanneer zij zien dat de actie reeds in uitvoering is voorang verlenen aan deze bestuurder en zijn plaats nemend maneuver. Zo staat het ook in mijn theorieboek en ik denk niet dat er een wettekst bestaat die anders vermeld.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: smalle doorgang

Bericht door Inazuma »

zyx schreef:Die wettekst (12.4) gaat over een bestuurder die een maneuver wil gaan uitvoeren, daarbij is het maneuver dus nog niet begonnen. Deze bestuurder moet eerst de normale voorang verlenen (12.4), wanneer dat gebeurt is en hij start met de actie moet het nieuwe aankomend verkeer hetgeen voordien dus ook niet ter plaatse was, wanneer zij zien dat de actie reeds in uitvoering is voorang verlenen aan deze bestuurder en zijn plaats nemend maneuver. Zo staat het ook in mijn theorieboek en ik denk niet dat er een wettekst bestaat die anders vermeld.
Wat voor theorieboek heb je dan wel, want dit staat haaks op de arresten van het Hof van Cassatie.

Hof van Cassatie, 18/09/2007, rolnummer P.07.0770.N

De verplichting bij het uitvoeren van een manoeuvre voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers bestaat niet enkel op het ogenblik waarop de bestuurder het manoeuvre wil uitvoeren, maar duurt voort totdat de manoeuvrerende bestuurder zijn normale plaats in het verkeer heeft ingenomen (1).

(1) Cass., 24 juni 1998, AR P.98.0020.F, nr 334.
(voorgaande gelijkaardige arresten)


De enige manier om hier onderuit te komen, is de onvoorzienbaarheid van de tegenpartij te bewijzen ...

Andere weggebruikers kunnen onvoorzienbaar zijn bij het begin van een maneuver, ze blijven dat niet noodzakelijk ook nog tijdens de uitvoering van het maneuver.
MatthiasButtiens
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jan 2008, 14:32
Locatie: Wespelaar (Haacht)

Re:

Bericht door MatthiasButtiens »

ketje schreef:Een heel herkenbare en veel voorkomende situatie, die enkel opgelost kan worden door een mixt van verkeersinzicht en hoffelijkheid.
Toch zijn er altijd "tegenliggers" die blijven doorrijden tot je met twee stilstaat, wegens te smal. En dan zoekt die lieve "tegenligger" zijn heil meestal op de stoep, omdat kruisen anders onmogelijk is/wordt.
Als er al een stoep is... Anders sta je doodleuk met z'n twee tegenover elkaar. Hoewel er tegenwoordig opvallend meer 'hoffelijke' mensen rondrijden op dat vlak vind ik :-)
Geraldo
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2016, 23:46

Re: smalle doorgang

Bericht door Geraldo »

Vandaag iets gelijkaardigs meegemaakt en vastgelegd op dashcam
https://youtu.be/shtBHEsQr0s

Na dit draadje te hebben gelezen, weet ik nog steeds niet wie hier nu in fout is mocht het echt tot brokken zijn gekomen.
Madam vond het wel nodig mij uit te kafferen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: smalle doorgang

Bericht door de rijprof »

Na dit draadje te hebben gelezen, weet ik nog steeds niet wie hier nu in fout is mocht het echt tot brokken zijn gekomen.
Verkeersborden gaan boven de verkeersregels. Madam had het verkeersbord met de rode pijl en moet voorrang verlenen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie