een busstrook in het midden van de rijbaan

Punten van discussie.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Sting
@ Xantingo
@ Rijprof
@ Inazuma

Voor alle duidelijkheid: mag, als de foto genomen is vanuit mijn auto, ik op die plaats nog naar de rijstrook rechts van mij rijden?

Gewoon ja of neen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GRO op 16 nov 2008, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

Nee

De wegcode is hier duidelijk in
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Jij bevind je in de rijstrook om naar links te rijden en dan ben je verplicht om op het kruispunt naar links te rijden.

Cassatie:
De aanwezigheid van een onderbroken witte lijn op en voorbij het kruispunt met de Ferrerlaan impliceert niet dat het engagement dat de bestuurder voordien nam om rechts af te slaan en de voorsorteerpijlen hiertoe te volgen wordt tenietgedaan. De bestuurder is gehouden zijn (na kort beraad) genomen engagement te handhaven in het kader van de verkeersveiligheid en de rechtszekerheid.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Op het kruispunt moeten de bestuurders
Daar ben ik 100% mee akkoord.

Maar ik schrijf duidelijk: op de plaats waar mijn auto nu is. En die is nog een eind VOOR het kruispunt.

Je ziet goed dat OP HET KRUISPUNT ook nog pijlen geschilderd zijn, voorbij het rode licht. Die worden bedoeld in jouw artikel.

Als de wettekst met OP HET KRUISPUNT ook al bedoelt 100 meter VOOR EEN KRUISPUNT, dan is dit ook iets wat moet duidelijk gemaakt worden in de wegcode.

@Sting

Heb die vraag aan Dirk D. gesteld toen ik onze site aan het maken was. Dirk heeft mij toen ook gezegd dat zodra je OP HET KRUISPUNT rijdt, je niet meer van richting mag veranderen.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Daar ben ik 100% mee akkoord.

Maar ik schrijf duidelijk: op de plaats waar mijn auto nu is. En die is nog een eind voor het kruispunt.
Maakt niet uit.

De wegcode zegt duidelijk dat, wanneer je je bevindt op een rijstrook met pijlen (wat hier het geval is), je verplicht bent op het kruispunt die richting te volgen.

Wanneer je die richting niet volgt (door eerst naar die andere rijstrook te rijden) dan rij je op het kruispunt niet de richting die aangegeven is door de pijlen en ben je in overtreding met artikel 77.1
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En waar staat in de wegcode welke regel primeert?

Dat je over een onderbroken lijn (wegmarkering) naar een andere rijstrook mag rijden en over een doorlopende lijn niet
OF
Als je een rijstrook volgt met pijlen (wegmarkering) dat je dan niet van rijstrook mag veranderen.

Dus met andere woorden: welke wegmarkering boven de andere gaat?

Trouwens, ik heb de indruk dat jij steeds het artikel "OP EEN KRUISPUNT ..." aanhaalt.

Maar deze wegmarkeringen staan niet op een kruispunt.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:Dus met andere woorden: welke wegmarkering boven de andere gaat?
Dat is van geen belang.

Een toelating gaat nooit boven een verbod.
Het verbod gaat altijd voor.

Bijvoorbeeld:

Je mag niet inhalen op overwegen, ondanks het feit dat er geen witte doorlopende streep is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Niet akkoord.
De wegcode zegt: Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden. .

Ik bevind mij hier nog niet op het kruispunt, en rechts van mij is een onderbroken witte lijn, die mag ik nog overschrijden.

Waar ga je anders de grens trekken tussen OP en VOOR het kruispunt?
In mijn ogen wordt de doorlopende witte lijn de laatste meters voor het kruispunt getrokken om te vermijden dat voertuigen nog snel van rijstrook (richting) verwisselen.
Wie de witte doorlopende streep overschrijdt begaat wel een overtreding:
72.2.Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

OK sting, we komen er nog.

Nu nog enkel het artikel aangeven waar in de wegcode staat dat je niet van rijstrook mag wisselen als er pijlen staan op de rijstrook BUITEN EEN KRUISPUNT. (Dus niet OP EEN KRUISPUNT) want daar ben ik het met je eens.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

eugeen schreef:OK sting, we komen er nog.

Nu nog enkel het artikel aangeven waar in de wegcode staat dat je niet van rijstrook mag wisselen als er pijlen staan op de rijstrook BUITEN EEN KRUISPUNT. (Dus niet OP EEN KRUISPUNT) want daar ben ik het met je eens.
Artikel 77.1 gaat enkel over de pijlen buiten het kruispunt, niet over deze op het kruispunt.
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden.
In theorie zijn deze op de kruispunten niet gereglementeerd (en dus eigenlijk niet toegelaten)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

sting schreef:De wegcode is hier duidelijk in
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Jij bevind je in de rijstrook om naar links te rijden en dan ben je verplicht om op het kruispunt naar links te rijden.
Tenzij ik voor het kruispunt nog over een onderbroken streep van rijstrook verwissel.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

xantingo schreef:Niet akkoord.
De wegcode zegt: Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden. .
De wegcode zegt niet wat je moet doen bij pijlen op een kruispunt.

De wegcode zegt wat je op een kruispunt moet doen bij voorsorteringspijlen bij het naderen van het kruispunt.

(zie ook mijn antwoord aan Eugeen)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

sting schreef:Artikel 77.1 gaat enkel over de pijlen buiten het kruispunt, niet over deze op het kruispunt.
Dat klopt.
Je moet dus, zodra je OP het kruispunt komt, de richting volgen die je net VOOR het kruispunt gekozen hebt.
Er staat nergens bepaald hoe ver voor het kruispunt je die richting moet bepalen.
En dan komen we terug op het artikel dat toestaat om een onderbroken witte lijn te overschrijden.
Zolang je geen overtreding begaat VOOR het kruispunt, en je volgt OP het kruispunt de richting die je gekozen hebt, is er geen probleem.

Vandaar: wie kan mij verhinderen om op de laatste foto alsnog van rijstrook te veranderen?
En waarom zou op de eerste foto de witte auto niet meer over de busstrook naar links mogen uitwijken?

Indien dat zo zou zijn, zou de wegcode duidelijk moeten vermelden dat een bestuurder de richting moet volgen die hij x aantal meter voor het kruispunt gekozen heeft.
Volgens mij staat dat nergens beschreven.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Wel een spijtige zaak dat er op een aantal opritten van autosnelwegen voorsorteringspijlen geschilderd zijn om naar links te rijden (naar de rijstroken van de autosnelweg) als je dan niet over de onderbroken streep tussen de oprit en de rijstrook mag rijden.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik hoop dat Sting mij gelijk geeft dat de wegcode op veel punten zeer onduidelijk is.

Volgens hem (lid van wegcode) is het evident dat je niet van rijstrook mag wisselen. (zie foto)
Volgens mij en Xantingo (instructeur) Rijprof (instructeur) mag het wel op die plaats.

Stel dat een jongere op het forum zou vragen: mag ik dat of niet, dan zitten we al in een oeverloze discussie.

Vandaar dat ik hoop dat de 'werkgroep' voldoende instructeurs bij de besprekingen betrekt.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

xantingo schreef:Dat klopt.
Je moet dus, zodra je OP het kruispunt komt, de richting volgen die je net VOOR het kruispunt gekozen hebt.
Zo ver zijn we akkoord.
xantingo schreef:Er staat nergens bepaald hoe ver voor het kruispunt je die richting moet bepalen.
Toch wel. Namelijk van zodra de pijlen er zijn.

Het zijn immers de pijlen die artikel 77.1 vorm geven.

Dus zolang er geen pijlen op de rijstrook zijn, mag je kiezen.
Van zodra er pijlen zijn moet je
- op de rijstrook rijden waar de pijlen staan voor de richting die je gekozen hebt
- op het kruispunt de richting volgen van die pijlen.

xantingo schreef:Vandaar: wie kan mij verhinderen om op de laatste foto alsnog van rijstrook te veranderen?
Niemand , maar wanneer je een boete krijgt zal je die best betalen, want een lagere rechtbank kan nooit een andere uitspraak doen dan cassatie.
:wink:
Plaats reactie