Richtingsaanwijzer

Punten van discussie.
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

richtingaanwijzen

Bericht door peugeot »

Zo, ik ben er weer.
Wat ik de vorige keer heb geschreven klopt niet helemaal.
De rijprof heeft voor een deel gelijk.
Wat is het juiste antwoord?

Het onderbord dat het voorrangstracé aangeeft moet in ieder geval aan elke straat die op het kruispunt toekomt geplaatst worden.

Het onderbord met het voorrangstracé wijzigt alleen de voorrang en heeft niets te maken met wijziging in het aanduiden vd richtingsverandering.


Het onderbord met het tracé duidt op zich geen bocht aan, ook niet het vervolg vd rijbaan.

MAAR!!!!!!

Wegmarkeringen, rijstroken ,witte strepen , geven het vervolg vd rijbaan aan. Wanneer deze strepen in een bocht zijn aangebracht of gewoon op een kruispunt naar links of rechts volgens de situatie moet men niet pinken bij het volgen vd aangeduide rijbaan.

Alleen wegmarkeringen kunnen het verloop verleggen.

Bij het plaatsen van het onderbord met het voorrangstracé naar links of rechts is het aan de wegbeheerder aan te raden maar niet verplicht rijstroken aan te brengen die de richting van het tracé volgen.

Volgt men deze stroken moet men niet pinken.
Verlaat men de rijbaan moet men pinken, ook om rechtdoor te rijden, men verlaat dan de rijbaan naar links of naar rechts.

Zijn er geen wegmarkeringen moet men pinken bij het volgen van het tracé, en niet pinken om rechtdoor te rijden.

Zelfs op kruispunten met voorrang aan rechts kan men rijstroken aanbrengen die een bocht nemen naar links of rechts.
Dit is niet aan te raden omdat er verwarring kan ontstaan over de voorrangsregeling.
Deze stroken wijzigen alleen het gebruik vd pinker.
Je ziet in Belgie is alles mogelijk, eigenlijk zouden er bij zo n onderbord altijd rijstroken moeten zijn al is het alleen maar om de bocht aan te geven, en zouden op kruispunten met voorrang aan rechts deze stroken moeten verdwijnen.
ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ FM
Of je voorrang hebt of niet doet hier inderdaad niet ter zake,
Akkoord
maar wel of het verlaten van het tracé van een voorrangsweg zoals dat aangegeven wordt op het onderbord al dan niet als een richtingsverandering moet worden beschouwd.
Dat is nu net de vraag.
Als je het aangegeven tracé van de voorrangsbaan volgt mag (moet??) je dan niet van de veronderstelling uitgaan dat je de rijbaan waarop je aan het rijden bent gewoon blijft volgen en dat een afbuiging van het tracé niet meer of minder is dan een bocht in de rijbaan?
Als je mijn mening vraagt,
hangt het af of die (zachte) bocht in de continuiteit van dezelfde weg ligt
of
het een hoekige richtingsverandering is naar een andere straat.
Maar ook hier geeft de wegcode geen duidelijk antwoord, dat is gewoon mijn interpretatie hoe ik het in de praktijk veiligst zou oplossen.
Wanneer je deze rijbaan die je aan het volgen bent wil verlaten moet je dat toch langs de linker- of rechterkant doen? En noemt men dat dan niet links of rechts afslaan om de rijbaan te verlaten?
Ook hier hangt het volgens mij vanaf
wanneer die rijbaan een zachte bocht is in de continuiteit van dezelfde weg en je wilt die verlaten = afslaan > pinken

Wanneer het voorrangstraject wilt verlaten maar je blijft rechtdoor rijden in de continuiteit van die weg zoals figuur 2 (hoekig kruispunt) doe je volgens mij geen richtingsverandering > niet pinken.

Ik denk niet de het voorrangstraject op zich bepaalt of je nu afslaat of niet afslaat. Dat onderbord betreffende de voorrang verduidelijkt de voorrang, meer niet.
Het is 'het verlaten van de rijbaan' dat bepaalt dat je afslaat en/of een beweging die een wijziging van richting veroorzaakt.

Dat is wat ik mag begrijpen uit Artikel 19: Richtingverandering en Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre.

De voorrang staat daat m.i. los van.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ peugeot

Ik sluit mij aan bij uw visie en dat inderdaad de wegmarkeringen duidelijker kunnen maken of je een bocht maakt in de continuiteit van éénzelfde weg.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door digital »

eugeen schreef: Afbeelding 1:

De blauwe auto wil linksaf slaan en volgt zo de voorrangsweg.
Welke richtingsaanwijzer gebruikt hij?

Afbeelding 2:
De blauwe auto wil het kruispunt oversteken.
Welke richtingsaanwijzer gebruikt hij?
Wie van ons zit er achter het stuur? Als we dit weten, weten we ook wat de bestuurder zal doen... :D :D
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

richtingaanwijzen

Bericht door peugeot »

Heb gelezen bij MOEILIJKE EXAMENVRAGEN, vraag van fietser op 11 02 08 ivm richtingaanwijzer.
FOTO proefexamen B Vraag 30.

De vraag is correct, de auto blijft de rijbaan volgen.
De rijbaan volgen heeft niets te maken met het volgen vh voorrangstracé.
Een duidelijke infrastructuur zorgt ervoor dat je de rijbaan volgt.
Aangeraden wordt om bij deze borden een wegmarkering aan te brengen die het verloop van het tracé volgt door onderbroken strepen in het midden vd rijbaan.
Wanneer je de rijbaan volgt moet je niet pinken.

Wanneer men op "gewone kruispunten " zonder aangepaste infrastructuur of wegmarkeringen gebruik maakt van het bord voorrangstracé moet je pinken bij het volgen van het tracé, je verlaat dan de rijbaan waarop je reed.
Het tracé op zich regelt alleen de voorrang.

Daarom zou het nog beter zijn moest je op de foto een duidelijk beeld krijgen vd situatie op het kruispunt zelf.
Het is wel goed omschreven maar leerlingen zouden er zo kunnen vanuitgaan dat men nooit moet pinken bij het volgen vh tracé.
Toch weer spijtig dat situaties, gewoon met borden alleen bestaan, dit zou niet mogen, het schept verwarring.
Weer zit ik te vitten op het wegbeheer.


Een groot probleem dat zich stelt :wanneer op een gewoon kruispunt, waar je van richting moet veranderen om het tracé te volgen, dus geen wegmarkering of andere infrastruktuur, je van het voorrangstraject naar rechts wil afdraaien en je" tegenligger "op het tracé naar links dit tracé wil verlaten.

De vraag is dan: WIE IS JE TEGENLIGGER??
Is je tegenligger diegene die aan de andere kant vh tracé komt aangereden of is je tegenligger diegene die uit de ondergeschikte weg komt recht voor je?
Als er geen wegmarkeringen zijn is en blijft je tegenligger diegene die recht voor je aankomt.

En dan heb je een probleem je hebt beiden een bord voorrang , je gaat alletwee het tracé verlaten, die naar rechtsgaat inslaan is dan niet de tegenligger van die naar links afslaat.
Wie heeft dan voorrang?
Hierop is gewoon geen antwoord te geven.
Als je het niet ziet moet je het maar eens uittekenen.(ik weet niet hoe ik een schets moet maken om op dit forum te zetten.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat als de wegbeheerder op elk kruispunt waar deze borden zijn aangebracht de infrastructuur zodanig aanpast of goedkoper een onderbroken middenstreep aanbrengt die het tracé volgt , dan zijn AL DEZE PROBLEMEN opgelost.
Laatst gewijzigd door peugeot op 21 sep 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De Rijprof schreef: Ik sluit mij aan bij uw visie en dat inderdaad de wegmarkeringen duidelijker kunnen maken of je een bocht maakt in de continuiteit van éénzelfde weg.
In GB doet men dat zo, en regelen die dwarsstrepen ineens mee de voorrang ...

In België kan het niet, wij hebben in de wegcode niets dat kan doorgaan als een onderbroken rand van de rijbaan.
(Al probeert men op snelwegen wel iets met een onderbroken denkbeeldige rand van de rijbaan ... die nergens in de wegcode beschreven staat.)
peugeot
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 aug 2008, 21:29

richtingaanwijzen

Bericht door peugeot »

Dat de voorrang niet geregeld kan worden door wegmarkeringen is duidelijk.

Maar de streep waar ik over spreek is niet de rand vd rijbaan.
Het is een onderbroken streep in het midden van de rijbaan die rijstroken vormt in de bocht..
Voor en na de bocht is er een stukje doorlopende streep om in de "bocht" over te gaan in een onderbroken streep.
Bocht tussen aanhalingstekens omdat men soms van de ene in de andere straat het tracé volgt.
De streep is onderboken om richtingsveranderingen toe te laten.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Inazuma »

Hier komt deze problematiek nog eens terug :

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 079.0.html" target="_blank
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:Hier komt deze problematiek nog eens terug :
http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 079.0.html" target="_blank
Die vraag gaat om een zeer specifieke situatie. Een antwoord wordt voorbereid maar kan even op zich laten wachten...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Inazuma »

Vraag eens hoe de verkeerslichten geregeld zijn - dus wie er tegelijk groen heeft.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door bert.covens »

Goh

Grosso modo zie ik 't als volgt.

Figuur 1:

blauwe auto MOET pinken. Mijns inziens doet hij wel degelijk een verandering van richting. Zoals het hier getekend staat, gaat het niet om een bocht. Ten andere: als de blauwe auto dat niet doet, dan zet hij de bruine auto gegarandeerd op 't verkeerde been. Die verkeert dan in de waan dat de blauwe auto rechtdoor zal rijden. En dan vertrekt de bruine auto alvast, want er is genoeg plaats om elkaar te kruisen. Immers, wanneer die blauwe auto wel degelijk rechtdoor rijdt, is er geen sprake meer over voorrangsgerechtigd/voorrangsplichtig zijn. Dan komen de regels ivm kruisen., om de hoek kijken. Het lijkt mij dus van cruciaal belang dat de blauwe auto, hoewel voorrangsgerechtigd, TOCH duidelijk communiceert wat hij van plan is te doen. Vermijd dus misverstanden, want die leiden alleen maar tot ongevallen.

Dus: als de blauwe auto correcht richting aangeeft, is er geen verwarring meer mogelijk. En daar gaat 't om, volgens mij. Dan moet de bruine auto voorrang verlenen aan de blauwe, zonder meer.

figuur 2
De blauwe auto rijdt rechtdoor. Waarom zou hij dan pinken? Dat hij daardoor het voorrangstracé gaat verlaten, speelt toch geen rol?

Van link die hier aangehaald werd op het collega-forum, zou ik liever eerst eens een foto willen zien, of een schets. Ik kan het me nog niet meteen visueel voorstellen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Van link die hier aangehaald werd op het collega-forum, zou ik liever eerst eens een foto willen zien, of een schets. Ik kan het me nog niet meteen visueel voorstellen.
Gaat blijkbaar om hetzelfde kruispunt als in deze draad :

viewtopic.php?f=8&t=10606" target="_blank

Fotolinks werken nog, je moet enkel de nummers bijwerken van /DSC00435.jpg tot /DSC00440.jpg
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door bert.covens »

Op de bovenste foto die Joris daar laat zien, waarbij je rechtsaf gaat en aldus het voorrangstracé volgt, zou ik geneigd zijn om wel degelijk richting aan te geven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Op de bovenste foto die Joris daar laat zien, waarbij je rechtsaf gaat en aldus het voorrangstracé volgt, zou ik geneigd zijn om wel degelijk richting aan te geven.
Uiteraard, je gaat ook naar rechts en een andere weg op, dus richting aangeven.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: Richtingsaanwijzer

Bericht door Vertigo »

Even de verfpot uithalen en het is ook duidelijk voor iedereen.
De voorrangsweg een denkbeeldige rand geven, en misschien ook een rijstrookverdeling, en op de andere twee haaietanden.
Plaats reactie