op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Punten van discussie.
sofie + tim

op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Bericht door sofie + tim »

Er zijn verschillende parkeerzones heb ik hier op deze forum gelezen en ondervonden tijdens de praktijklessen voor de auto.
Ik verstaan er niets meer van,hier mag je wel oprijden en hier mag weer niet oprijden ?.

Is dit a.u.b.mogelijk om uitleg + verschillende foto's erbij te zetten.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: op de parkeerzone staan geen auto's,wat nu ?.

Bericht door Stefan Peeters »

sofie + tim schreef:Er zijn verschillende parkeerzones heb ik hier op deze forum gelezen en ondervonden tijdens de praktijklessen voor de auto.
Ik verstaan er niets meer van,
Misschien kan je eerst de theorie eens grondig doornemen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Nu ondervind je echt hoe belangrijk de theorie is.

In 't kort komt het hier op neer:
- als het een parkeerstrook (of parkeervak) is, dat geschilderd is op de rijbaan met een dunne lijn mag je erover rijden.
- als het een parkeerstrook is, dat geschilderd is op de rijbaan met een dikke lijn mag je NIET erover rijden.
vb. Denkbeeldige rand van de rijbaan.
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Hier ging het er ook over: viewtopic.php?p=33081&highlight=parkeervakken#33081
Inazuma schreef:
mj schreef: Mijn tweede vraag is: Ook in Kontich zijn parkeervakken op de rijbaan. Mag ik hier overrijden of niet?
Hangt er van af ...

Als het een parkeerzone volgens Artikel 75.2 (link) is mag je er niet over rijden.

Afbeelding

Die parkeerzones zijn herkenbaar aan de brede rand langs de kant van de rijbaan, zo'n 20 of 25 cm breed = breder dan de onderbroken of doorlopende streep die rijstroken aangeeft)
Beginnen vaak met een verdrijvingsvlak.



Dunne strepen (zo'n 10cm breed = smaller dan de onderbroken of doorlopende streep die rijstroken aangeeft) die een parkeerplaats aanduiden mogen wel overreden worden als ze op de rijbaan liggen - er is immers niets in de wegcode dat verbiedt hier over te rijden, en niets dat bepaalt dat dergelijke markeringen niet tot de rijbaan behoren.
groetjes, Lieve
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door belgaflyer »

Opgelet!

Indien een doorlopende witte lijn op de rijbaan is aangebracht (anders dan de doorlopende witte lijn die de rijrichtingen scheidt) spreekt men van de "denkbeeldige rand" van de rijbaan. Het gedeelte het verst verwijderd van de aslijn van de rijbaan is VOORBEHOUDEN VOOR HET STILSTAAN EN PARKEREN. Soms wil de wegbeheerder slechts over een beperkte lengte zulk gedeelte op de openbare weg voorzien en laat hij dit voorbehouden gedeelte beginnen en eindigen met een aansluitende dwarsmarkering. Men spreekt dan over een PARKEERZONE. Daarenboven kan de wegbeheerder deze parkeerzone onderverdelen in PARKEERVAKKEN. Wanneer de wegbeheerder dit wenst kan een parkeerzone slechts de lengte van één parkeervak hebben. Omwille van het snelheidremmende effect, vaak afwisselend aan elke kant van de rijbaan. Dit gedeelte blijft VOORBEHOUDEN VOOR HET STILSTAAN EN PARKEREN.

Het voorgaande wordt bevestigd door artikel 9.1.1 dat stelt dat wanneer een openbare weg een rijbaan omvat, de bestuurders die rijbaan MOETEN volgen.

De wetgever heeft inzake duidelijkheid gebracht, waar voor het KB van 01.12.1975, de rechtspraak anders luidde.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door Inazuma »

belgaflyer schreef:Opgelet!

Indien een doorlopende witte lijn op de rijbaan is aangebracht (anders dan de doorlopende witte lijn die de rijrichtingen scheidt) spreekt men van de "denkbeeldige rand" van de rijbaan.
Dat gaat niet altijd op.

Het moet om de brede wegmarkering gaan - 20 tot 25 cm breed, en daarmee duidelijk breder dan de markering die de rand van de rijbaan aangeeft, of de markeringen die de rijstroken aangeven.
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door belgaflyer »

Beperk je tot de reglementering en voeg er geen eigen tekst aan toe! Het is zo al moeilijk genoeg.

Het is gebruikelijk, maar geenszins noodzakelijk, om de denkbeeldige rand van de rijbaan breder aan te duiden. Bij nieuwe openbare wegen met straatklinkers wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan vaak aangeduidt met slecht één klinkerbreedte. Het onderscheidt met de werkelijke rand van de rijbaan (indien beschilderd) wordt gemaakt op basis van de PLAATS waar ze is aangebracht.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door Inazuma »

belgaflyer schreef:Beperk je tot de reglementering en voeg er geen eigen tekst aan toe! Het is zo al moeilijk genoeg.
Ik voeg helemaal niets toe , en geef geen bijkomende betekenis aan wegmarkeringen die dergelijke betekenis niet gekregen hebben.

Dat het niet simpel is, is niet mijn fout ...

Het is gebruikelijk, maar geenszins noodzakelijk, om de denkbeeldige rand van de rijbaan breder aan te duiden.
Het staat zo in het KB wegcode (Art 75.2) en het is bij MB verplicht ...

http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art17


17.2. Denkbeeldige rand.

denkbeeldige rand (parkeerstroken)

De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer :

* 0,30 m op de autosnelwegen;
* 0,25 m op de andere wegen met rijstroken;
* 0,20 m op de wegen zonder rijstroken.


Ter vergelijking :

* De werkelijke rand van de rijbaan is ongeveer 15cm breed (30 op snelwegen)

* De markeringen die de rijstroken aangeven zijn ongeveer 15cm breed (20 op snelwegen)

* De denkbeeldige rand van de rijbaan dient even breed te zijn als de markering voor bvb een voor openbaar ervoer (e.a.) voorbehouden rijstrook volgens Art 72.5


Bij nieuwe openbare wegen met straatklinkers wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan vaak aangeduidt met slecht één klinkerbreedte.
Als dat een betonklinker op zijn langs is, is dat dus te smal ...


De wegcode heeft geen bijzondere bepalingen inzake de smal-afgelijnde parkeervakken : ze bepaalt nergens dat deze per definitie buiten de rijbaan zouden liggen ; noch dat ze niet overreden mogen worden.
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door belgaflyer »

Het Hof Van Cassatie heeft in februari 1982 (in bijzonderheid) en in juni 1988 en in april 1991 bepaald dat gebeurlijke afwijkingen inzake de breedte van de denkbeeldige rand van de rijbaan het VOORBEHOUDEN karakter van het gedeelte buiten de rijbaan NIET wijzigt. Dit heeft er natuurlijk toe geleid dat lang niet alle wegbeheerders zich aan de voorschriften inzake markeringsbreedte houden.

Daarenboven is het, in bijzonderheid voor een beginnend bestuurder, onmogelijk om al rijdend het verschil tussen ONGEVEER 20(25) cm en ONGEVEER 15 cm te zien. Vandaar dat het Hof geoordeeld heeft dat de plaats van de markering (en op voorwaarde dat ze voldoende zichtbaar is) als doorslaggevend moet worden beschouwd.

Dit forum is (zo lijkt me) in de eerste plaats bedoeld voor kandidaat-bestuurders. Het enige juiste advies om verrassingen op het praktijkexamen en erna te vermijden is dat ze zulke VOORBEHOUDEN delen van de openbare weg respecteren en er dus omheenrijden!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Wanneer het kruisen niet kan omdat de rijbaan te smal is, mag (lees 'moet', want anders ben je aan het spookrijden als je links omheen de parkeervakken rijdt)
de gelijkgrondse berm en ook de parkeervakken (dunne lijn) gebruikt worden.

Wanneer je een brede doorlopende streep ziet (denkbeeldige rand van de rijbaan) zal de rijbaan breed genoeg zijn om te kruisen.
Laatst gewijzigd door de rijprof op 15 aug 2008, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door Inazuma »

belgaflyer schreef:Het Hof Van Cassatie heeft in februari 1982 (in bijzonderheid) en in juni 1988 en in april 1991 bepaald dat gebeurlijke afwijkingen inzake de breedte van de denkbeeldige rand van de rijbaan het VOORBEHOUDEN karakter van het gedeelte buiten de rijbaan NIET wijzigt.
Ik ben alle via juridat.be online beschikbare arresten van het HvC van die 3 maanden afgelopen, en niets in die zin tegengekomen.


Wel een paar arresten over 75.2, nl dat de brede wegmarkering geen deel van de rijbaan uitmaakt (1988); dat de brede markering niet noodzakelijk is om van een rijbaan te spreken (1982) ; ...


Heb je de tekst van of verwijzingen naar de arresten die je aanhaalt :?:



Gebeurlijke afwijkingen lijkt me ook eerder te verwijzen naar een kleine afwijking in de breedte tgv praktische beperkingen tov wat voorgeschreven wordt, dan ineens de breedte maar helemaal geen rol te laten spelen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

De Rijprof schreef:Wanneer je een brede doorlopende streep ziet (denkbeeldige rand van de rijbaan) zal de rijbaan breed genoeg zijn om te kruisen.
Moest ik daar op rekenen had ik reeds tientallen (op voorwaarde dat ik ze telkens overleef) ongevallen tegengekomen. :roll:

Even gekeken in m'n persoonlijke verzameling foto's die ik aan het aanleggen ben maar dergelijke situatie zit er blijkbaar nog niet tussen. :cry:
belgaflyer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 apr 2007, 16:55
Locatie: Antwerpen

Op de parkeerzone staan geen auto's. Wat nu ?

Bericht door belgaflyer »

Het Hof heeft met deze drie uitspraken de rechtsgeldigheid van de parkeervakken gemarkeerd met een (zoals jij het noemt) "kleine" afwijking bevestigd (=gebeurlijke afwijking!). Ik stel vast dat deze inderdaad niet online beschikbaar zijn (maar zowieso is de online database verre van volledig). Omdat het voorbehouden karakter is bevestigd mag er dus geen gebruik van worden gemaakt om bijvoorbeeld te kruisen. Wachten tot de tegenligger is voorbijgereden is dus noodzakelijk in voorkomend geval.

Anders gezegd. Het Hof stelt dat dergelijke (met dunne lijnen)parkeervakken GEEN deel uitmaken van de rijbaan en benadrukt dat, ingevolge artikel 9.1.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, de rijbaan MOET gevolgd worden door de bestuurders.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ bibi585
Even gekeken in m'n persoonlijke verzameling foto's die ik aan het aanleggen ben maar dergelijke situatie zit er blijkbaar nog niet tussen.
Zoek maar, je zult het niet gemakkelijk vinden. :D
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

@ belgaflyer

Ga jij wachten voor een leeg parkeervak?
De examinator zal heel bedenkelijk kijken.
Ga jij er dan omheenrijden?
De examinator houdt je voor een spookrijder.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie