Rijbewijs b of Be of code 96

Punten van discussie.
MIGI
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:50

Rijbewijs b of Be of code 96

Bericht door MIGI »

Kan iemand mij eens duidelijkheid scheppen over deze vragen. Ik heb al gezocht maar stoot telkens op andere antwoorden. Hartelijk dank!

- Ik heb een rijbewijs B sinds 2008. Volgens bepaalde meningen is het mogelijk dat ik vrijgesteld ben voor een examen "code 96" en ik het zowiezo heb door een wijziging wetgeving vanaf 2013. Ja of nee?

- Ik mag met mijn rijbewijs B zowel een ongeremde als geremde aanhangwagen trekken zolang het MTM van het samenstel niet boven de 3500kg kom. Ja of nee?

-Ik heb een auto MTM 2400 kg en een trailer MTM 2000kg. Leeggewicht trailer 450 kg. Mag ik de trailer leeg verplaatsen met een gewone B? Ja of nee?
Mag ik deze ook 500 kg beladen?

- Mijn vader heeft een auto MTM 1700 kg, de trailer is MTM 2000kg. De wagen mag 1500kg trekken. Mag deze wagen de trailer trekken aangezien trek maar 1500kg is?
Of mogen we deze auto gebruiken zolang lading + gewicht trailer niet hoger dan 1500 kg is?

Gr
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs b of Be of code 96

Bericht door Inazuma »

MIGI schreef: 31 mei 2020, 20:26 - Ik heb een rijbewijs B sinds 2008. Volgens bepaalde meningen is het mogelijk dat ik vrijgesteld ben voor een examen "code 96" en ik het zowiezo heb door een wijziging wetgeving vanaf 2013. Ja of nee?
Neen

Er zijn volgens de wetgever geen eerder verworven rechten verloren gegaan bij de nieuwe definitie van categorie B

Er bestond voordien een regeling waarbij men met B meer dan 750kg MTM mocht trekken, en dergelijke optie bestaat ook nu nog (ook zonder code 96) tot een totale MTM van 3500kg

- Ik mag met mijn rijbewijs B zowel een ongeremde als geremde aanhangwagen trekken zolang het MTM van het samenstel niet boven de 3500kg kom. Ja of nee?
Ja - inzake rijbewijs

Of je auto die geremde (en doorgaans zwaardere) aanhangwagen mag trekken, is weer iets anders ...

-Ik heb een auto MTM 2400 kg en een trailer MTM 2000kg. Leeggewicht trailer 450 kg. Mag ik de trailer leeg verplaatsen met een gewone B? Ja of nee?
Mag ik deze ook 500 kg beladen?
Neen
Neen

Ook niet met code 96 trouwens
Dit is een B+E combinatie 4400kg > 4250 kg max voor code 96

- Mijn vader heeft een auto MTM 1700 kg, de trailer is MTM 2000kg. De wagen mag 1500kg trekken. Mag deze wagen de trailer trekken aangezien trek maar 1500kg is?
Met rijbewijs B + E , of B + code 96


Om te zien of de auto het mag trekken: kijken naar effectieve massa
(en hoe ze in de papieren staat, als er een MT Sleepbare M in staat, effectief maximaal dat gewicht , MTM doet daarvoor niet toe)


Een auto met MTM 1700 kg die 1500kg mag trekken :?:
Zeker van ?
Mijn lichte vracht met 2900 kg MTM mag dat niet eens trekken ... MTSM 1450 kg


Of mogen we deze auto gebruiken zolang lading + gewicht trailer niet hoger dan 1500 kg is?
Als die 1500kg in de papieren staat als MTSM.
Met juiste rijbewijs: B + E of B + code 96


Voor rijbewijs kijk je naar MTM van elk, en de som van beide


Of je het effectief mag trekken, naar massa in beladen toestand kijken
En er zijn beperkingen als wat je mag trekken, niet nadrukkelijk zo in papieren vermeld staat (MTSM)
MIGI
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:50

Re: Rijbewijs b of Be of code 96

Bericht door MIGI »

Dat is klaar en duidelijk!

Bedankt voor uw antwoord!
Plaats reactie