rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Punten van discussie.
xml
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2020, 11:46

rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door xml »

beste

ongeveer elf jaar geleden heb ik met veel plezier deze website gebruikt ter oefening van het theoretisch rij-examen, top om te zien dat dit nog steeds voortgezet wordt.
zelf ben ik fervent fietser en het fietsen wordt steeds populairder. ik zag dit op facebook passeren en vroeg me af of we in België (afbeelding slaat op verkeerssituatie in Californië) in feite deze situatie ook zo zouden moeten benaderen (als autobestuurder én fietser)?

Afbeelding

het houdt wel steek alleszins als fietser, heb zelf al verschillende malen in de situatie gezeten dat een rechtsafslaande autobestuurder me niet heeft gezien of zelfs niet in de spiegel kijkt en dat een ongeval nipt vermeden kon worden.

mvg
xml
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door de rijprof »

In België hangt het er vanaf of er een doorlopend fietspad is, dan moet de autobestuurder voorrang geven aan de fietser.
Zonder fietspad moet de autobestuurder zo rechts mogelijk rijden en de fietser moet achter de auto blijven, of mag ook links inhalen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
xml
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2020, 11:46

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door xml »

doorlopend fietspad als in, fietspad/strook loopt ook over het kruispunt?
indien er op het kruispunt gedeelte van de weg geen fietspad is, maar ervoor en erna wel, hoe moet de fietser en autobestuurder deze situatie aanpakken?

soms zie je bij een kruispunt met lichten ook een "afgebakend fietsgedeelte" op de rijstrook voor automobilisten, waar een auto dan niet mag staan als het licht op rood staat. waar dient dit voor? idiote vraag misschien maar als er een extra rijstrook is voorzien voor diegene die naar links moeten afslaan, dan ga ik als fietsers daar wachten. als ik rechtdoor of naar rechts moet, dan blijf ik gewoon op de fietsstrook.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door Inazuma »

Maakt niet uit of fietspad doorloopt of niet

In België mag je als autobestuurder NIET op een fietspad rijden (ttz: volgen in de lengterichting), je mag het enkel dwarsen

Niet om rechts af te slaan
Niet om omheen een hindernis te rijden (bvb omheen een links afslaand voertuig rijden over fietspad)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door Inazuma »

Op de tekening is de "correcte" situatie dus NIET TOEGELATEN in Belgie ...

Afslaande bestuurder moet ook voorrang geven aan de fietser naast hem
xml
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2020, 11:46

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door xml »

thanks voor de verduidelijking :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door de rijprof »

indien er op het kruispunt gedeelte van de weg geen fietspad is, maar ervoor en erna wel, hoe moet de fietser en autobestuurder deze situatie aanpakken?
Zonder fietspad dat (over een kruispunt) doorloopt moet je de fietser géén voorrang verlenen maar is het wel aan te raden om heel voorzichtig te zijn en in geval van gevaar te stoppen.
soms zie je bij een kruispunt met lichten ook een "afgebakend fietsgedeelte" op de rijstrook voor automobilisten, waar een auto dan niet mag staan als het licht op rood staat. waar dient dit voor?
Opstelvak voor (brom)fietsen.
Om fietsers zichtbaarder te maken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 07 jan 2020, 12:30 Zonder fietspad dat (over een kruispunt) doorloopt moet je de fietser géén voorrang verlenen maar is het wel aan te raden om heel voorzichtig te zijn en in geval van gevaar te stoppen.
Waar haal je het toch vandaan :?: :shock:

Wie afslaat, moet voorrang verlenen aan verkeer dat rechtdoor gaat ...
Ook zonder fietspad
Ook als fietspad niet doorloopt
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door de rijprof »

Wie afslaat, moet voorrang verlenen aan verkeer dat rechtdoor gaat ...
Waar staat dat beschreven?
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
Een ander deel van de OW is b.v. een fietspad, maar als het fietspad NIET doorloopt, is het geen ander deel van de OW.
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
Niet dus als het fietspad niet doorloopt.
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.
Aan voetgangers, niet aan fietsers.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
xml
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2020, 11:46

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door xml »

het is een situatie waar heel wat verwarring over bestaat, me dunkt. zelf al paar keer meegemaakt dat een auto gewoon pal voor mijn neus rechts afslaat en dat ik op het nippertje nog kon stoppen.
het druist toch wat in tegen het gevoel dat je als fietser dan moet stoppen, ook al heb je groen licht, om eerst auto's rechtsaf te laten slaan. in dit opzicht kan ik die Californische regel echt wel begrijpen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door de rijprof »

het druist toch wat in tegen het gevoel dat je als fietser dan moet stoppen, ook al heb je groen licht, om eerst auto's rechtsaf te laten slaan. in dit opzicht kan ik die Californische regel echt wel begrijpen.
Je kan als fietser stoppen en voorrang geven aan de afslaande auto of langs links de rechts afslaande auto voorbij rijden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door Inazuma »

de rijprof schreef: 08 jan 2020, 13:19 Je kan als fietser stoppen en voorrang geven aan de afslaande auto of langs links de rechts afslaande auto voorbij rijden.
Afslaande auto moet stoppen en fietser doorlaten

Geen idee wat je bezielt hier de voorrangsregels even te gaan omdraaien ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door Inazuma »

xml schreef: 08 jan 2020, 13:09 het is een situatie waar heel wat verwarring over bestaat, me dunkt.
Er is geen enkele verwarring ...
zelf al paar keer meegemaakt dat een auto gewoon pal voor mijn neus rechts afslaat
... enkel voorrang negeerders
xml
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2020, 11:46

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door xml »

dus dat fietspad dat op een kruispunt doorloopt of niet, maakt dat uit?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rechtsaf slaan als er ook een fietsstrook is

Bericht door de rijprof »

Volgens mij wél en volgens Inazuma niet...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie