Geflitst met een voorlopig rijbewijs

Punten van discussie.
Xanderrrrrrr
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018, 22:37

Geflitst met een voorlopig rijbewijs

Bericht door Xanderrrrrrr »

Beste

Ik ben geflitst met een geccorigeerde snelheid van 166 waar ik 120 mocht. En ik ben in het bezit van een voorlopig rijbewijs waarmee ik alleen mag rijden. Dit is de eerste overtreding die ik al gemaakt heb vroeg lij nu af wat ik mij kan verwachten van boete?


Groet
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geflitst met een voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Xanderrrrrrr schreef: 11 dec 2018, 22:42 Ik ben geflitst met een geccorigeerde snelheid van 166 waar ik 120 mocht. En ik ben in het bezit van een voorlopig rijbewijs waarmee ik alleen mag rijden. Dit is de eerste overtreding die ik al gemaakt heb vroeg lij nu af wat ik mij kan verwachten van boete?
Het wordt idd een boete : een straf opgelegd door de rechter ...

Hier gaat geen overschrijvingsformuliertje volgen, maar een dagvaarding voor de politierechtbank.
Gaat nog wel even duren ...

Art 29
§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :


Boetebedragen van 80 (dream on !) tot 4000 € zijn mogelijk - met opdeciemen inbegrepen = x 8 :!:
Reëel zit 1000 tot 1600€ er zeer zeker in ...
Daarbij komt bij veroordeling nog bijdrage slachtofferfonds : 200€
Gerechtskosten
Vermelding op strafblad (correctioneel feit)


Het herstel in het recht tot sturen kan (en zal , zeer vermoedelijk) afhankelijk worden van zgn Herstelonderzoeken :

Art 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.


Gezien je nog niet eens een definitief rijbewijs hebt, veel kans dat het 4 examens (1 tem 4) worden ...
Met enkel 1 & 2 herdoen mag je al blij zijn.
Plaats reactie