Welke navigatiehulpsystemen mag je gebruiken tijdens het rijden?

Punten van discussie.
z183115
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 sep 2016, 14:51

Welke navigatiehulpsystemen mag je gebruiken tijdens het rijden?

Bericht door z183115 »

Mag ik alvorens ik vertrek mijn route uitstippelen op Google Maps en tijdens het rijden deze volgen zonder mijn smartphone aan te raken? Ik zou gewoon geregeld naar de smartphone kijken en luisteren naar de navigatiestem. Is dat dan wettelijk gezien toegelaten? Of moet ik gaan investeren in een TomTom?

Volgens dit Nederlands artikel mag je tijdens het rijden je smartphone niet aanraken om Google Maps te gebruiken om je weg te vervolgen:
https://www.ondertussen.nl/world/google ... de-regels/
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: Welke navigatiehulpsystemen mag je gebruiken tijdens het rijden?

Bericht door Jozef »

Vooreerst weze opgemerkt dat het artikel waar je naar verwijst, betrekking heeft op de situatie in Nederland, wijl deze website over wegverkeer in België handelt.

Met betrekking tot wat je als bestuurder in een auto wel en niet mag doen, bepaalt de wegcode in het algemeen:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Je mag als bestuurder dus niets doen waardoor je niet voldoet aan dit artikel. Wat dat concreet inhoudt, wordt enkel bepaald voor een draagbare telefoon:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.
Met een "draagbare telefoon" wordt een telefoon bedoelt waarmee je kan telefoneren via een netwerk voor mobiele telefonie, zoals het GSM-netwerk.

Merk op dat artikel 8.4 voor alle bestuurders geldt, dus ook voor de fietsers en voor de boer die met zijn koe op stap gaat (ook al is een koe geen voertuig dat in de betekenis van de wegcode stilstaand of geparkeerd kan zijn).

Het verbod geldt ook wanneer het voertuig niet siltstaat of geparkeerd is, maar gestopt is, bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht.Ik kan me evenwel niet voorstellen dat een rechter een bestuurder zou veroordelen die zijn draagbare telefoon in de hand houdt en gebruikt om het noodnummer 112 op te roepen omdat hij na een aanrijding in zijn auto geklemd zit, ook al is deze dan niet stilstaand of geparkeerd.

Het is dus niet verboden om een draagbare telefoon in de hand te houden zonder er gebruik van te maken, en om gebruik te maken van een draagbare telefoon die je niet in de hand houdt. In de praktijk zul je er een rechter evenwel niet gemakkelijk kunnen van overtuigen dat je je draagbare telefoon in de hand tegen een oor gedrukt hield, doch hem niet aan het gebruiken was.

Het speelt daarbij geen rol waarvoor je die draagbare telefoon gebruikt, bijvoorbeld voor navigatie met behulp van de burgerlijke signalen van het GPS systeem.

Er gebeuren helaas alsmaar meer ongevallen door handelingen van de bestuurder die zijn aandacht afleiden van het verkeer. Het blijkt dat ook het gebruik van een handsfree draagbare telefoon bijna even veel gevaar oplevert dan van een draagbare telefoon die je in de hand houdt.

Als ik in de auto een telefoonoproep op mijn handsfree smartphone ontvang, neem ik hem meestal niet aan. Uitzonderlijk, als het verkeer het veilig toelaat, neem ik de oproep aan en beperk ik mij ertoe te zeggen: "Ik ben aan het rijden, ik bel U terug zodra ik kan parkeren".

Om jouw concrete vraag te beantwoorden: neen, je hoeft geen TomTom te kopen, je mag ook een app voor navigatie op je smartphone gebruiken, zolang je dat toestel maar niet in de hand houdt. Probeer hem vooral al rijdend niet op te rapen als hij eens uit zijn houder valt, dat leidt zeer dikwijls tot een zwaar ongeval!
Plaats reactie