Automaat vs handgeschakeld

Punten van discussie.
pieter1
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2018, 08:18

Automaat vs handgeschakeld

Bericht door pieter1 »

Stel ik haal mijn rijbewijs B met een handgeschakeld voertuig en doe daarna examen voor rijbewijs C met een automaat.
Staat er dan op mijn rijbewijs bij de categorie C een vermelding dat ik enkel automaat mag rijden voor de categorie C?

Stel ik haal mijn rijbewijs B met een automaat en doe daarna examen voor rijbewijs C handgeschakeld.
Staat er dan op mijn rijbewijs bij de categorie B een vermelding dat ik enkel automaat mag rijden of komt deze dan te vervallen?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Automaat vs handgeschakeld

Bericht door GRO »

Ik kreeg volgende antwoord van rijschoollesgever Bert Covens schreef:
Niet als dat voor de categorie C is :

Artikel 20
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
14° het rijbewijs met de code 78 is slechts geldig voor het besturen van voertuigen uitgerust met een automatische schakeling; deze beperking heeft in voorkomend geval alleen betrekking op bepaalde categorieën, aangeduid op het rijbewijs.
§ 6. Code 78 wordt niet aangebracht op het rijbewijs geldig verklaard voor categorie C, C+E, D of D+E indien de houder van het rijbewijs al houder is van minstens één van de categorieën B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E, zonder vermelding van code 78.

In dat geval krijg je dus géén code 78 op je rijbewijs voor de categorie C.

Maar héél goed opgelet !!!!
(Voorlopig) kennelijk wél nog als het een examenvoertuig categorie C1 betreft. Zou komen doordat de categorie C1 voorheen een subcategorie was, terwijl het op vandaag een volwaardige categorie betreft. Daar zit blijkbaar ergens nog een serieus hiaat in de wetgeving terzake.

Ik heb weet van een rijschool, die zo'n C1 gekocht heeft. Al hun leerlingen die daarmee examen afgelegd hebben, krijgen een code 78 op hun rijbewijs. Ben dit te weten gekomen van een examinator die ook wel 's in Alken examens afneemt. Mss komt Benny ook in examencentrum Alken ? Dan zou hij dit mss ook al opgevangen kunnen hebben. Betrokken rijschool heeft dat bij de aanschaf van het examenvoertuig schromelijk over 't hoofd gezien, en is daar nu ferm mee gesjareld .....


Stel ik haal mijn rijbewijs B met een automaat en doe daarna examen voor rijbewijs C handgeschakeld.
Staat er dan op mijn rijbewijs bij de categorie B een vermelding dat ik enkel automaat mag rijden of komt deze dan te vervallen?

Volgens onderstaande bron, zou de code 78 dan opgeheven worden voor de categorie B.
zie onder puntje 5, op bladzijde 4.
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... ngsbak.pdf


Voorts zal ik hierbij mijn antwoord nog verder staven met wat er daaromtrent te lezen staat op de laatste bladzijde van de folder van GOCA die je online kan vinden :
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... _NL_VL.pdf

"GELDIGHEID VAN HET RIJBEWIJS Indien u een rijbewijs met de vermelding ‘code 78’ werd afgeleverd en u de opheffing van deze ‘code 78’ wenst te bekomen, moet u een nieuw praktijkexamen afleggen met een voertuig uitgerust met een handbediende schakeling na bijkomende praktijklessen (minimum 2 uur) in een erkende rijschool of onder dekking van een voorlopig rijbewijs model 3. Bij het slagen van één van de twee proeven met een voertuig uitgerust met een automatische schakeling, wordt het volledige examen geacht afgelegd te zijn met dit type voertuig. Elk voertuig dat niet uitgerust is met een koppelingspedaal wordt beschouwd als een voertuig met automatische schakeling. Indien u het praktijkexamen heeft afgelegd met een voertuig uitgerust met een automatische schakeling, en u al houder bent van een rijbewijs B zonder ‘code 78’, zal de ‘code 78’ worden aangebracht op het rijbewijs C1 maar niet op het rijbewijs C."
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Automaat vs handgeschakeld

Bericht door Benny Stinkens »

Mss komt Benny ook in examencentrum Alken ? Dan zou hij dit mss ook al opgevangen kunnen hebben. Betrokken rijschool heeft dat bij de aanschaf van het examenvoertuig schromelijk over 't hoofd gezien, en is daar nu ferm mee gesjareld .....
Ik kom al jaren niet meer in het examencentrum in Alken.
Ik werk alleen maar in Bree.
Ik zal daar ook wel eens mijn oortjes open houden. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie