aanpassing verkeersreglement fietsters

Punten van discussie.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: aanpassing verkeersreglement fietsters

Bericht door Jozef »

GRO schreef: 16 aug 2018, 11:40(brom)fietsers die een oversteekplaats voor fietsers willen gaan oprijden, moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.
Maar omgekeerd geldt voor (brom)fietsers die een oversteekplaats voor fietsers dwarsen artikel 40ter niet.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanpassing verkeersreglement fietsters

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 16 aug 2018, 17:02 En hoe gaan de bestuurders op de rijbaan weten dat daar een B1 of een B5 staat? Niet met een B9 of een B15, want die dienen voor de voorrang aan de kruispunten, niet aan de oversteekplaatsen.
Er bestaat geen enkele bepaling dat een voorrangsbord enkel aan een kruispunt zou mogen staan ...

Overigens is in MB plaatsingsvoorwaarden voorzien dat er voor (2wielige brom)fietsers B1/B5 mogen staan zonder dat daar voorrangsborden B9/B15 mee moeten overeenkomen in de andere richting ...

Sommige landen plaatsen zelfs de borden niet die je voorrang geven, maar enkel die je verplichten voorrang te verlenen ..
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: aanpassing verkeersreglement fietsters

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 16 aug 2018, 19:16Sommige landen plaatsen zelfs de borden niet die je voorrang geven, maar enkel die je verplichten voorrang te verlenen ..
Prachtig toch. Ik stopte omdat er een B1 of B5 stond. De bestuurder die van links kwam, stopte om mij voorrang van rechts te verlenen. Na 7 jaar is zijn broer hem komen aflossen. Ik had helaas geen broer.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: aanpassing verkeersreglement fietsters

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef: 17 aug 2018, 09:47 Prachtig toch. Ik stopte omdat er een B1 of B5 stond. De bestuurder die van links kwam, stopte om mij voorrang van rechts te verlenen.
UK heeft bvb geen voorrang van rechts - of links :lol:

Als je geen voorrang moet verlenen, rij je door ...

Easy peasy, en werkt intuitief perfect (de voorrangslogica klopt er nog ifv aard en uitzicht van een weg)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: aanpassing verkeersreglement fietsters

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef: 17 aug 2018, 14:42 UK heeft bvb geen voorrang van rechts - of links :lol:

Als je geen voorrang moet verlenen, rij je door ...

Easy peasy, en werkt intuitief perfect (de voorrangslogica klopt er nog ifv aard en uitzicht van een weg)
Juist. Maar België is het UK niet, in België moet je je weren om te vermijden dat er aan de bushalte of bij de bakker iemand voorkruipt.

In België gaan beide bestuurders bij gebrek aan de nodige regelgeving dus uitstappen, zich hoffelijk aan elkaar voorstellen, opmerken dat het mooi weer is, en dan een muntstuk opgooien om te bepalen wie eerst zal verder rijden.
Plaats reactie